0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du är väl medveten om att det är en 3-12 kW inverter du har?Den ska gå kontinuerligt.Hur mäter du tillförd energi?
Jag har luftvatten iTec XT 10kWDen drar mycket litet el.....
Jovisst gör jag det, det vi upplever som problem är inte att kompressorn kräver effekt vid drift - det är att kompressorn är i drift såpass stor del av tiden som den är och att förväntan var att en ny panna med mer än dubbla effekten skulle klara värmebehovet med begränsad kompressordrift. Men det är som sagt förväntan, inte något uttalat från vare sig installatör eller tillverkare. Mätning sker via elmätare/P1, ingen dedikerad mätare för VPn.Vår installation gjordes precis i skarven när Thermia fasade ut XT till förmån för XTR och XTRen blev svår att räkna hem med de underlag vi hade. Det är dock inte otänkbart att man kan byta utedel - XT/XTR har betydligt mindre och tystare utedel än Eco, och innedelen är såvitt jag förstår densamma till alla iTec-modeller numera.
Tror COP ner till 0 C är ungefär lika mellan CE50 och en LVVP, du kommer inte se nån större skillnad förrän det blir kallare ute.
En gammal on/off-värmepump måste gå i olika långa intervaller för att reglera effekten. Men poängen med en inverter (varvtalsstyrd kompressor) är ju att den ska anpassa effekten efter förutsättningarna så att kompressorn kan gå hela tiden. När husets behov är minst 3 kW ska kompressorn gå 100% av tiden.