0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ett fall framåt, vad visar avluftstemperaturen (BT21) samtidigt?Och hur många Hz går den på då?
Tempskillnaden mellan avluft och förångare är också för liten.
Det där gäller då bara vid husvärmning, vid VV-laddning ska inte laddpumpen gå på 1 % då det bara är denna som cirkulerar vattnet.Min uppfattning är fortfarande att det är nått knas med styrningen av laddpumpen, kan du ändra till ett fast värde och ställa den på typ 30 %?Tempskillnaden mellan avluft och förångare är också för liten.Men det kan vara expansionsventilen som krånglar och att den då börjar ställa ner hastigheten på laddpumpen för att kompensera på nått sätt, fast det låter knepigt att den minskar farten om hetgastemp blir hög.
För stor antar jag du menar?
Okej, jag gick in i 5.1.11 Laddpumphastighet och har nu dessa inställningar där----------värme,auto (bock i)minsta tillåtna hastighet (30%)varmvatten, auto (bock i)högsta tillåtna hastighet (100%)-------------Betyder det att i service info (3.1) så ska det nu på sida 4 hastighet värmebärarpump 1 alltid vara minst 30%?
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=70979.0Den här tråden känns som om den beskriver samma fel som jag har, synd bara att den aldrig gick i mål.
Det som skett sedan sist är att jag bytte från auto till manuellt läge och bockade då även in eltillsatsen. Den gick då igång på 1,0 kW och ur komfortsynvinkel blev det mycket bättre för då blev varmvattnet varmt och huset upplevs varmare efter en natt. Fick då inga hetgasbegränsningar och värmebärarpumpen låg runt 70% när jag vaknade. Stängde sedan av tillsatsen innan jag åkte till kontoret och hann se att värmebärarpumpen gick ned mot 1% igen.Jag brottas ju lite mellan att vilja lösa problemet (idealt utan att behöva ringa ut tekniker) så att pumpen gör sitt jobb på ett ekonomiskt sätt, men samtidigt behöver jag hålla värme i hus och varmvatten för att inte få resten av familjen i uppror. =)
Nått är ju knasigt om det inte räcker med enbart kompressor så här års både för VV och värme med en 750:aOm det inte är mycket kallare ute än där jag bor (Stockholm)
Men va fan, prova manuellt läge på laddpumpen (bocka ur Auto) i 5.1.11 och tvinga den att gå i 50 %.Jätteskumt detta.
Jag provar det när jag kommer hem ikväll!Vad är normala värden som laddpumpen ska ligga på? Ska den variera helt fritt mellan 0-100% eller borde den snarare vara runt 30-60%? Med min låga kunskap kan jag inte identifiera vad som är rimligt värde.