0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag gissar att den värmepump du tänker installera har ett deltaT-styrd köldbärarflöde, så då är det en fördel om man kan slippa flödesventiler. Skapa hellre ett tryckfall som är lika i de bägge borrorna, så får du lika flöde i bägge borrorna.Borra bägge borrhålen med samma djup/längd på kollektorerna. Montera byxrör vid borrhålen, och undvik att korsa slangarna. https://www.muovitech.com/SE/?page=products&id=3660Dra 2 slangar 50 mm mellan värmepumpen och borrhål, och 40 mm i borrhålen. Du har ju Rototec i Umeå, så de fixar att borra djupt och med gradning d.v.s. de kan borra med typ 5 meter mellan borrhålen och grada bägge ifrån varandra, om det gör att det blir kortare rördragning.Se till att det inte blir en högsta punkt på 90°-anslutningen till borrhålen.
Det lutar åt en frekvensstyrd från antingen Thermia eller Nibe. Vet du om dessa har delta T styrt köldbärarflöde?
Så om jag förstått dig rätt så föreslår du att köldbärare IN kopplas ihop med byxrör och likaså med köldbärare UT. Och att detta då tillsammans med att man har samma längd på kollektorerna gör att man får likartat flöde?
Nu pratade jag med en installatör som sa att det går bra att dra köldbärare inomhus så slipper man gräva runt hela huset. Finns det några nackdelar med att dra köldbärare inomhus? Det är ca 10m invändig dragning i så fall.
Flera av borrarna jag pratat med vill ej grada så mycket när det är så långt till berg (45m) pga risken att borren ska fara iväg i sidled. Låter logiskt tycker jag. Dock gör väl 1-2 grader många meter i sidled nere på djupet.
Helt rätt, det är en klar fördel om det går att stänga av en slinga var för sig. Det är därför jag är så noga med att rekommendera att slangarna inte ska korsa varandra och att 90°-anslutningen inte får bli högsta punkt. Det tillsammans med rätt lutning in till fastigheten bör vara lösningen på det eventuella problemet.
Jag har sett anläggningar med dubbla borror som funkar kanon de första åren och sen händer nått som gör att KB-temp dyker.Oftast är det luft som hindrar flödet på ena slingan och denna luft trycks då inte heller genom till nivåkärlet eftersom det flödar bra genom andra slingan.Jag skulle alla gånger se till att ha möjliget att stänga av slingorna för att kunna trycka genom varje slinga för sig åtminstone, det är en liten peng för att slippa dylika problem.