0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Varvmäter du temperaturen på elementvattnet? På sommaren är det normalt att VPns mätare visar tokiga värden när den inte värmer vv, eftersom cirk-pumpen står stilla. Om du mäter själv får du mäta långt från pumpen. Det röda ställdonet ser inte ut som original från den tiden, så möjligtvis har växelventilen blivit bytt en gång tidigare. Du vet att du kan lyfta av sidorna också (om du kommer åt utifrån), då är det lättare att komma åt vx ventilen.
Det ser ut som att du drar ut den rostfria fjädern underst några mm så kan du nog lyfta av ställdonet.Kanske ser du en fjädrande slid under som du kan trycka ned och som då skall fjädra upp lätt. Denna kan du motionera en stund.Annars får du byta hela ventilen. Alternativt demontera/smörja/byta sliden. Finns även olika hemgjorda verktyg beskrivna här på forumet ☺️. Tror du kan söka på "per lu" om jag minns rätt, eller "Honeywell" kanske
Det är någon som bytt till en LK525 på din, så vanliga tips funkar inte.Det kan vara ventilhuset som är utslitet, eller att axeln är av, om motorn klarar gå från läge till läge.Ställdonet tas bort genom att dra ut bygeln under.
Jag förstår, då kan man glömma det med att "motionera" den? Kanske bättre o byta den direkt då, var ju inte jättedyrt. Det svåra är väl själva arbetet...😆
Jag bytte till en LK, det var väldigt enkelt att byta den, kanske 15 minuter. Betalade inte mycket för ventildelen
Precis, finns inget att motionera.