Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: AlcoFlex å etanoldrift för din bil  (läst 18489 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #45 skrivet: 22 juni 2006, 12:24:36 »
Carman kanske anser att man får hjärnan kokt av mobiltelefon också? Eller åtminstone cancer. Finns många faror som lurar i vår värld.....en del verkliga, en del inte. Om signaturen "Bensin"s skriverier på etanol.nu kan man väl bara säga inte särskilt imponerande.

Ford och GM som är stolta ägare till våra svenska biltillverkare driver inte på utvecklingen mot alternativa drivmedel. Anledningen till detta kan man spekulera i. För en lekman är det ett mysterium att de satsat så hårt på SUV med V8. De lever i det förgångna och drömmer om svunnen storhet.

Nu blir Toyota världens största biltillverkare och nya drivmedel är en del av deras framgång.

Jag läser gärna om Humlans och andras experiment men ligger lågt med etanolen tills vidare. Hart kört en hel del bilar med gasdrift de sista åren (i USA och runt om i Europa) och gillar väl inte det heller. Dieseln är utesluten som drivmedel i Sverige. Jag kommer att dväljas i bensinångor ett tag till...och det romantiska mullret av V8or i sommarnatten.  :)



Jag såg igår på "Bloomberg Television" att Ford "går på knäna" av att SUV försäljningen kaftigt minskat.... Du gör helt rätt i att ligga lågt med etanolen, innan Du själv hunnit skaffa dig en egen uppfattning. Jag har tagit mig igenom den delen, efter åskilliga timmars rotande på Internet, så jag vågar mig på att köra på etanol, i min av bensin (nästan) ofördärvade -03 Magentis. Däremot har vår gamla -94 Elantra inte fått nån etanol itankad ännu. Misstänker att det finns en massa avlagringar/skit som kommer att lösas upp, å proppa igen bränslepump å filter. Å frugan  ;D ::) vill inte veta av nåt motorstopp på grund av det, så hon vägrar tanka etanol i den  ;D.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 22 juni 2006, 12:28:44 av humlan57 »

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #46 skrivet: 22 juni 2006, 21:18:09 »
Jag föreslår att du humlan redovisar en kalkyl här vad besparingen med etanol är vid 1500 mils körning per år, och då skall alla etanolens tillkommande kostnader vara med inklusive redovisning av tiden som man måste lägga ned extra för att beräkna % och blandtanka.
Självklart måste du även redovisa det extra oljebytet och investeringskostnaden, räkna på att bilen behålls i tre år.
Biltillverkarna räknar med att E85 ökar förbrukningen med 30-35% vilket stämmer mycket väl med de bilar som Saab levererat till vårt företag.

Efter att du redovisat en sådan kalkyl så kan var och en avgöra om riskerna är mindre än en eventuell ekonomisk vinst.

Tänk på att fri parkering och trängselskatt inte får tillgodoräknas pga av att staten inte räknar en konverterad bil som miljöbil.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #47 skrivet: 22 juni 2006, 21:51:10 »
Biogas är inte billigt.Dels kräver det dyra anläggningar mm.
Och nu är det så att både Volvo Saab Ford mfl säljer etanolbilar.Dom hinner inte få fram tillräckliga mängder.
Sedan en fundering.
Carman du säger att dom flesta på etanol.nu är amatörer.Vad är du själv inom etanolen.Hela tiden så hittar du bara skit om bränslet.Lovordar biogasen.Vad blir nästa steg.
Nej låt oss hålla oss till fakta.
En bil som är ombyggd att klara E85 (dvs antingen BTR + högre tändning.Chippad databox.Andra spridare mm)dom klarar av att gå på ren E 85.
Snacket om att dom går magert håller inte.Det får varenda bensinmotor som är snålställd att gå magert.Ta tex en V70 som är inställd för att minska soppaförbrukningen.Häng på en husvagn så får du se vad som händer.
Hur många gånger har ni sett med egna ögon en bil som gått magert och fått motorskador.Inga.
Tänkte väl det.
Och hur belastas dom flesta bilarna idag.Inte tusan segas det.Jo av någon äldre gentleman som inte fattar att man skall utnyttja vridet.
Hur kör ni själva.
Använder ni vridet eller brukar ni knappt växla.Bilen får stånka uppför backen.
Istället för att hålla på att racka ned på dom som vill köra på etanol.låt dom köra på det och andra bränslen.
Och lek inte någon proffsmekaniker som kanske vart bilmekaniker i några år.
Kollat runt med lite folk i motorbranchen.
Största problemet är motoroljan,byts alldrig.Byts sällan.Oljefiltret vad är det.
Minns en gång en gubbjä.el som jag köpte en saab V4 av.Pedantskött sa tokfan.Oljan bytt enligt föreskrifter.I alla fall så skar skiten efter några mil,eller rent av började att låta för bedrövligt.Rev ut motor och kollade vad det var.Herrejävlar så det så ut.Och jag ljuger inte när jag säger att jag kunde trycka ned spackelspaden flera centimetrar ned i smacket i oljetråget.Gubben hade väl knappt bytt olja någon gång.Bara fyllt på.
Och det blir lätt en skröna av att motorn i min V4 var det sämsta som Saab lagt i bilen.Dom skulle hållt sig kvar till tvåtaktarna.(som i mitt tycke skulle förbjudas.Ricktiga miljösvin).





Du svarar ungefär som alla andra på etanol forumet. Ni läser inte vad jag skriver!
1 Jag har inget imot etanol
2 jag har inte skrivit ett enda dumt om bränslet E85
3 jag skrev inte att biogas var billigt, jag skrev att det var mer miljövänligt än E85.
3 du gav exempel på en ombygd bil, men i ditt exempel tog du med en kraftigare ombyggnad än vad dom flästa gör.
(dom flästa köper en box o kopplar in & tror att det räcker.)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #48 skrivet: 22 juni 2006, 21:56:34 »
Carman kanske anser att man får hjärnan kokt av mobiltelefon också? Eller åtminstone cancer. Finns många faror som lurar i vår värld.....en del verkliga, en del inte. Om signaturen "Bensin"s skriverier på etanol.nu kan man väl bara säga inte särskilt imponerande.

Ford och GM som är stolta ägare till våra svenska biltillverkare driver inte på utvecklingen mot alternativa drivmedel. Anledningen till detta kan man spekulera i. För en lekman är det ett mysterium att de satsat så hårt på SUV med V8. De lever i det förgångna och drömmer om svunnen storhet.

Nu blir Toyota världens största biltillverkare och nya drivmedel är en del av deras framgång.

Jag läser gärna om Humlans och andras experiment men ligger lågt med etanolen tills vidare. Hart kört en hel del bilar med gasdrift de sista åren (i USA och runt om i Europa) och gillar väl inte det heller. Dieseln är utesluten som drivmedel i Sverige. Jag kommer att dväljas i bensinångor ett tag till...och det romantiska mullret av V8or i sommarnatten.  :)



att man sattsar stor på stora bilar & V8 är ju ingen konstigt!!! vist drar dom soppa, vilket inte är miljövänligt. men det är ju företag som vill tjäna pengar & "marknaden" vill ju ha sånna bilar, så det vore korkat att inte bygga sånna o vara med o slåss om kunderna.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #49 skrivet: 22 juni 2006, 22:02:09 »
Puuh, mycket läsning blev det! Nu har jag läst igen alla topic som CarMan/Bensin har deltagit i, men några direkta nyheter eller avslöjanden är det inte i dom, inte för mig iaf. Dom behandlar i stort sett det vanliga för/emot/risker m.m, som förs överallt, när det här ämnet diskuteras. Men för den som vill fördjupa sig i etanol kontra bensin problematiken, å själv bilda sig en egen uppfattning, är det väl spendrad tid, att ta sig igen allt det som skrivits i dom topicarna. Visst finns det "ryggdunkar-fasoner" där, men det gör ju här åxå, å är väl oundvikligt på ett ämnes-specifikt forum. Men det som skrivs innehåller så pass mycket substans, att det för den som så vill, är det inte svårt att söka vidare efter mer fakta på Internet..... En sak som alltid slår mig, när jag läser sånt här, är varför det aldrig dyker upp undersökningar gjorda i Brasilien. Det borde vara enkelt att hitta bevisning i endera rikningen, efter att i 30 år haft etanol i "tankarna" där. Eller är etanol möjligen ett så självklart alternativ numera, att ingen ifrågasätter ev risker längre. För biltillverkarna borde det vara den lättaste sak i världen, att visa på skadeverkningarna med att köra på etanol, baserat på erfarenheter därifrån. Men jag hittar inte minsta "pip" om det  Sc:,h Å andra sidan hittar jag inget om motsatsen heller, hämtat från Brasilien, åtminstone inget som jag hittat på svenska. Kanske är alla undersökningar så gamla, att ev risker redan är utredda, å inte anses värda att behandlas mer.....

mvh humlan.

Du misförstod mig.
jag har inte avslöjat några mhemligheter på det viset du trodde. jag bara la märke till hur okuniga dom på etanol forumet var. ingen kunde ge svar, alla bara gissa & hänvisa till andra trådar. elle kom med påståenden dom inte kunde förankra.

jag har som sakt inget imot E85, jag vill bara informera folk om att det finns stora risker!

angående bilar i brasiln, som alla E85 åkare hele tiden hänvisar till, så kan man ju till lögga att många bilar rullar på E22 där, & den lilla inblandningen kansek vår bilar klarar bra.
[/quote]
« Senast ändrad: 22 juni 2006, 22:45:41 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #50 skrivet: 22 juni 2006, 22:02:35 »
HEJA CarMan studs studs studs
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #51 skrivet: 22 juni 2006, 22:18:29 »
Jag föreslår att du humlan redovisar en kalkyl här vad besparingen med etanol är vid 1500 mils körning per år, och då skall alla etanolens tillkommande kostnader vara med inklusive redovisning av tiden som man måste lägga ned extra för att beräkna % och blandtanka.
Självklart måste du även redovisa det extra oljebytet och investeringskostnaden, räkna på att bilen behålls i tre år.
Biltillverkarna räknar med att E85 ökar förbrukningen med 30-35% vilket stämmer mycket väl med de bilar som Saab levererat till vårt företag.

Efter att du redovisat en sådan kalkyl så kan var och en avgöra om riskerna är mindre än en eventuell ekonomisk vinst.

Tänk på att fri parkering och trängselskatt inte får tillgodoräknas pga av att staten inte räknar en konverterad bil som miljöbil.

Vad ska jag göra det för? Jag har aldrig haft för avsikt att tjäna pengar på det här, utan enbart av intresse för tekniken. Jag kollar inte ens ev förtjänst per mil, utan enbart att förbrukning/mil ligger på den beräknade förhöjda förbrukningen. Det är andra som pådyvlat mig vinstintressen, bl.a genom att dra egna slutsater, av att jag försöker få köpa in AlcoFlex:en, direkt i från Brasilien. Det finns många saker jag gjort, enbart för att möjligheten funnits där, troligen för att jag är obotligt nyfiken av mig. Jag har inte från början haft den minsta miljöaspekt i tankarna heller, men om jag kan bidra till att minska utsläppen av växthusgaser, så får jag väl tillskriva det som en positiv bieffekt. Å när jag tog upp det här första gången på forumet, så var det med iden att det borde finnas likasinnade. Ett forum där det finns många med nytänkade ang energiutnyttjande, borde besökas av många som även har "tänkt till" hur man bäst ska kunna använda alternativa bränslen i en bil, eller annat fordon. Att det skulle bli sånt himla liv, hade jag inte ens i mina vildaste fantasier, kunnat drömma om. Men tydligen är etanoldrift nåt som är betydligt mer infekterat å känsligt, än vad jag har förstått.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #52 skrivet: 22 juni 2006, 22:34:08 »
Visst CarMan, i Brasilien finns E22 å E95, å en del annat att köra på. Men det finns ca 3 miljoner "vanliga" bensinbilar, som enbart är konverterade med en extra styrbox eller liknande. Det skulle inte vara svårt för vilken biltillverkare som helst, att inhämta fakta därifrån, men inget finns att läsa. Varför vet jag inte, kanske för att i Brasilien är det inga problem att typa om bilen, om den efter konvertering till flexifuel uppfyller de utsläppskrav som ställs där. Å deras utsläppskrav, stämmer i stort sett överens med de som finns i Sverige/EU, så det är inte på nåt vis enklare, att ta sig förbi deras krav. Om Du vill kan jag skicka dig vad som gäller där nu, å även vad som kommer att gälla efter år 2007. Tyvärr är PDF-filen lite för stor (243 kB) annars så hade jag lagt upp den här.

mvh humlan.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #53 skrivet: 22 juni 2006, 22:52:01 »
Jag föreslår att du humlan redovisar en kalkyl här vad besparingen med etanol är vid 1500 mils körning per år, och då skall alla etanolens tillkommande kostnader vara med inklusive redovisning av tiden som man måste lägga ned extra för att beräkna % och blandtanka.
Självklart måste du även redovisa det extra oljebytet och investeringskostnaden, räkna på att bilen behålls i tre år.
Biltillverkarna räknar med att E85 ökar förbrukningen med 30-35% vilket stämmer mycket väl med de bilar som Saab levererat till vårt företag.

Efter att du redovisat en sådan kalkyl så kan var och en avgöra om riskerna är mindre än en eventuell ekonomisk vinst.

Tänk på att fri parkering och trängselskatt inte får tillgodoräknas pga av att staten inte räknar en konverterad bil som miljöbil.

Vad ska jag göra det för? Jag har aldrig haft för avsikt att tjäna pengar på det här, utan enbart av intresse för tekniken. Jag kollar inte ens ev förtjänst per mil, utan enbart att förbrukning/mil ligger på den beräknade förhöjda förbrukningen. Det är andra som pådyvlat mig vinstintressen, bl.a genom att dra egna slutsater, av att jag försöker få köpa in AlcoFlex:en, direkt i från Brasilien. Det finns många saker jag gjort, enbart för att möjligheten funnits där, troligen för att jag är obotligt nyfiken av mig. Jag har inte från början haft den minsta miljöaspekt i tankarna heller, men om jag kan bidra till att minska utsläppen av växthusgaser, så får jag väl tillskriva det som en positiv bieffekt. Å när jag tog upp det här första gången på forumet, så var det med iden att det borde finnas likasinnade. Ett forum där det finns många med nytänkade ang energiutnyttjande, borde besökas av många som även har "tänkt till" hur man bäst ska kunna använda alternativa bränslen i en bil, eller annat fordon. Att det skulle bli sånt himla liv, hade jag inte ens i mina vildaste fantasier, kunnat drömma om. Men tydligen är etanoldrift nåt som är betydligt mer infekterat å känsligt, än vad jag har förstått.

mvh humlan.


Här lägger jag in mit anndra inlägg i dena tråd som ett citat.
Då är min tolkning att du vill tjäna svarta pengar på folks okunighet. Då dom tror att dom kan tjäna på att köra på E85.
Du säljer svart helt utan minsta garanti & köparen tar stora risker, då bilen inte är tilverkad för endamålet.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #54 skrivet: 23 juni 2006, 11:41:42 »
Förlåt men jag förstår inte vad det är jag ska kommentera. Att andra tolkar vad jag skriver som att jag vill tjäna pengar, sälja svart, utan minsta garanti m.m, det får stå för dom.

mvh humlan.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #55 skrivet: 23 juni 2006, 12:40:56 »
Förlåt men jag förstår inte vad det är jag ska kommentera. Att andra tolkar vad jag skriver som att jag vill tjäna pengar, sälja svart, utan minsta garanti m.m, det får stå för dom.

mvh humlan.

Man är inte tvingad till at komentera alla inlägg bara för att man är trådskaparen.

jag citera midg själv för att vi var tilbaka på att folk tror att man tjänar pengar på att köra på E85, vilket man inte gör (lätt att mistolka då bränslet är billigare/liter)
men man ska endast köra på E85 om man vill skona miljön lite.
Om man läser inläggena i denna långa tråd så är både du & jag överens om att man inte tjänar en enda krona på att köra E85, men man skonar miljön lite.

Vi är inte överens när det gäller om man tar en stor risk med att köra på detta bränsle med en bil som ej är fabriksbyggd för ändamålet.
« Senast ändrad: 24 juni 2006, 08:28:03 av Rickard »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #56 skrivet: 23 juni 2006, 13:17:21 »
Ungefär så ja. Sen får Vi se vad som händer med bensinpriset, men lägre lär det knappast bli. Så visst finns möjligheten att i framtiden spara in nån krona. Fast mest är det för att ha möjligheten, att välja det bränsle som för tillfället lämpar sig bäst. Å Vi som bor här upp i Norden, har problem med att i alla lägen köra på E85. Dels finns det inte att tillgå överallt, dels sätter klimatet ibland stopp för det. Därför vill jag ha kvar möjligheten, att kunna köra på både BF95 å etanol.

mvh humlan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!