Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AlcoFlex å etanoldrift för din bil  (läst 18499 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #30 skrivet: 21 juni 2006, 10:45:59 »
Citera
"Varför skulle inte alla biltillverkare sälja E85-miljöbilar i stockholm idag om det inte riskerade att resultera i haverier..."

Citera
Det kan väl var å en ana sig till, å själva har biltillverkarna eller oljeindustrin inte låtit göra nån oberoende undersökning av ev risker. Däremot hjälper man gärna till med att sprida direkta lögner eller felaktigheter.

Jag kan inte ana mig till det alls, förstår faktiskt inte vad du menar, hela bilbranschen står mer eller mindre utan miljöbilar nu sedan regeringen börjat ge så pass fina förmåner som de har för miljöbilarna, de säljer som aldrig förr och det skulle säkert säljas ännu mer om de bara kunde leverera fler modeller som klarar E85.

Jag för min del tror inte att bilbranschen sitter i knät på oljebolagen och vägrar att bygga bilar för etanoldrift (eller ange att det är ok att köra på E85) för att bibehålla efterfrågan på bensin. Om bilindustrin på konstlad väg håller uppe efterfrågan på bensin så leder det ju till ännu högre bensinpris och svårar för dem att sälja nya bilar.

Jag kanske helt har missuppfattat dig och vad du menade med "det kan väl var och en" men det är i alla fall min fasta övertygelse att alla biltillverkare, om de kunde/vågade, skulle registrera sina bilar i sverige som miljöbilar om det vore möjligt utan att riskera haverier.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #31 skrivet: 21 juni 2006, 11:02:36 »
Jag tolkar det lite annorlunda, då biltillverkarna är väldigt snabba med nya produkter när det verkligen ställs krav på dom. Såna finns inte nu, å efterfrågan i ett litet land som Sverige, med en förhållandevis låg nybilsförsäljning, är inte motivation nog. Men titta på t.ex Brasilien, där slutar VW att helt tillverka bensindrivna bilar, å kommer fortsättningsvis endast ha modeller avsedda för etanol.

mvh humlan. 

Tillägg: Glömde skriva att det även finns stora intressen (olje/gasindustrin), som mycket hellre skulle se att Vi valde att köra på gas. Där är ännu en anledning varför etanol motarbetas som drivmedel.
« Senast ändrad: 21 juni 2006, 11:08:33 av humlan57 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #32 skrivet: 21 juni 2006, 11:14:42 »
Jag är helt övertygad om att både saab och volvo skulle miljöregistrera alla sina modeller i sverige om de tålde att köras på E85.

Även om sverige är ett litet land är vi en av deras viktigaste marknader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #33 skrivet: 21 juni 2006, 11:36:51 »
Självklart skulle alla biltillverkare göra så om det vore möjligt pga att de nu tappar i försäljning!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #34 skrivet: 21 juni 2006, 11:49:08 »
Jag är helt övertygad om att både saab och volvo skulle miljöregistrera alla sina modeller i sverige om de tålde att köras på E85.

Även om sverige är ett litet land är vi en av deras viktigaste marknader.

 ;D Å jag är lika övertygad om dom skulle göra det, om det bara fans krav som tvingade dom till det ;D Å min helt personliga teori om varför man inte gör det, är helt enkelt att dom vill ha ut nya modeller, som inte konkurerar med deras befintliga modeller. Skulle Volvo eller Saab släppa ut miljöbilar nu, så skulle deras andra modeller inte gå att sälja i Sverige längre. Så dom väntar alltså till lämpligt tillfälle, d.v.s till när nuvarande modeller har spelat ut sin roll. Det är vad jag tror iaf. Glöm heller inte båda märkena tillhör stora koncerner som ogärna ser att deras modeller kunkurrerar med varandra...

mvh humlan.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #35 skrivet: 21 juni 2006, 21:04:35 »
Jag håller till 100% med dig "k" för det är precis exakt samma sak jag kommit fram till efter åtskillig timmars läsande på Internet. Det enda som etanolen, precis som syntetolja, kan ställa till med, är att "skit" löses upp, å på så sätt kan orsaka problem, vilket jag åxå skrivit. P.g.a detta, så ska man inte köra Mitsubishi:s GDI motorer (Samma som i vissa Volvo) på etanol, om den inte är rengjord först, då den är en riktig liten smutsgris. Jo jag vet det där med tändningen, ang BTR:en. Men vad jag menar, är att med AlcoFlex:en så justerar man in Lambdan en gång vid monteringen, sen ska allt sköta sig själv, oavsett om Du väljer att köra på ren BF95, ren E85 eller en blandning av båda. Nåt som kan bli aktuellt för oss som bor här uppe i kalla Norden...

mvh humlan.

jag tvivlar inte på att du får rätt blandning under det förhålande lamdan sköter regleringen! men hur vet jag att jag inte får motorn att gå magert under hög last?

Ställ frågan till proffsen hos etanol.nu, så får Du säkert ett uttömmande svar. Det står åxå en del om mätning vid hög last där, om Du söker. Tyvärr hittar jag inget som kan ge ett exakt svar, men läs igenom AlcoFlex hemsida, eller skicka dom ett mail, ifall Du vill ha ett utförligt svar från dom. Ska även försöka kolla själv, om det går att hitta ett bra svar nånstans...

mvh humlan.

Jag är tillräckligt kunnig inom området, så jag behöver inte ställa frågan till en grupp amatörer som sitter i gissar på ett forum  :,v(  (jag ahr valt min andvändarnamn med omsorg!)
jag ahr desutom vid några tilfällen, på ren nyfiken het läst en del inlägg & stält en del frågor där. Och detta har ledit till att jag "avslöjat" hur okunniga dom flästa är på ämnet. 95% av dom som skriver på Etanol.nu hänvisar till andra trådar på samma furum, som är skrivet av en lika oknuig som dom själva, ingen teori bottnar i nån sanning. 99% av allt som skrivs är teorier om att biltilverkarna sitter o mörkar massa fakta, men vad har dom att vinna på det?
skulle det finnas en enkel lösning så skulle nog alla biltilverkare köra på den lösningen, då dom på så sett skulle kuna vräka ut bilar!!!
« Senast ändrad: 21 juni 2006, 21:06:51 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #36 skrivet: 21 juni 2006, 21:06:01 »
Jag tolkar det lite annorlunda, då biltillverkarna är väldigt snabba med nya produkter när det verkligen ställs krav på dom. Såna finns inte nu, å efterfrågan i ett litet land som Sverige, med en förhållandevis låg nybilsförsäljning, är inte motivation nog. Men titta på t.ex Brasilien, där slutar VW att helt tillverka bensindrivna bilar, å kommer fortsättningsvis endast ha modeller avsedda för etanol.

mvh humlan. 

Tillägg: Glömde skriva att det även finns stora intressen (olje/gasindustrin), som mycket hellre skulle se att Vi valde att köra på gas. Där är ännu en anledning varför etanol motarbetas som drivmedel.
Biogas är väldigt mycke skonsamare mot miljön, än E85 ! (räknat tottalt sett)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #37 skrivet: 21 juni 2006, 21:40:25 »
Biogas är inte billigt.Dels kräver det dyra anläggningar mm.
Och nu är det så att både Volvo Saab Ford mfl säljer etanolbilar.Dom hinner inte få fram tillräckliga mängder.
Sedan en fundering.
Carman du säger att dom flesta på etanol.nu är amatörer.Vad är du själv inom etanolen.Hela tiden så hittar du bara skit om bränslet.Lovordar biogasen.Vad blir nästa steg.
Nej låt oss hålla oss till fakta.
En bil som är ombyggd att klara E85 (dvs antingen BTR + högre tändning.Chippad databox.Andra spridare mm)dom klarar av att gå på ren E 85.
Snacket om att dom går magert håller inte.Det får varenda bensinmotor som är snålställd att gå magert.Ta tex en V70 som är inställd för att minska soppaförbrukningen.Häng på en husvagn så får du se vad som händer.
Hur många gånger har ni sett med egna ögon en bil som gått magert och fått motorskador.Inga.
Tänkte väl det.
Och hur belastas dom flesta bilarna idag.Inte tusan segas det.Jo av någon äldre gentleman som inte fattar att man skall utnyttja vridet.
Hur kör ni själva.
Använder ni vridet eller brukar ni knappt växla.Bilen får stånka uppför backen.
Istället för att hålla på att racka ned på dom som vill köra på etanol.låt dom köra på det och andra bränslen.
Och lek inte någon proffsmekaniker som kanske vart bilmekaniker i några år.
Kollat runt med lite folk i motorbranchen.
Största problemet är motoroljan,byts alldrig.Byts sällan.Oljefiltret vad är det.
Minns en gång en gubbjä.el som jag köpte en saab V4 av.Pedantskött sa tokfan.Oljan bytt enligt föreskrifter.I alla fall så skar skiten efter några mil,eller rent av började att låta för bedrövligt.Rev ut motor och kollade vad det var.Herrejävlar så det så ut.Och jag ljuger inte när jag säger att jag kunde trycka ned spackelspaden flera centimetrar ned i smacket i oljetråget.Gubben hade väl knappt bytt olja någon gång.Bara fyllt på.
Och det blir lätt en skröna av att motorn i min V4 var det sämsta som Saab lagt i bilen.Dom skulle hållt sig kvar till tvåtaktarna.(som i mitt tycke skulle förbjudas.Ricktiga miljösvin).



Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #38 skrivet: 21 juni 2006, 21:58:54 »
Du CarMan, jag skulle väldigt gärna läsa dina inlägg som Du deltagit i hos etanol.nu, då jag är intresserad av att lära mig mer. Jag vill veta vilka avslöjanden som Du har gjort, å vilka felaktigheter som jag kan tänkas blivit lurad att tro på. Väl underbyggda fakta/erfarenheter är aldrig fel att ta del av. Visserligen har jag svårt att tro nån fakta kan vara mer övertygande, än de som levereras från de miljontals (Enbart i Brasilien är det 3 miljoner) vanliga bensinmotorer som körs problemfritt, kan gå att hitta.

mvh humlan.

Utloggad Peeter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #39 skrivet: 21 juni 2006, 23:52:17 »
Humlan: CarMan kallar sig Bensin på etanolforumet. Det säger väl allt om en fossilkramare ;)

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #40 skrivet: 22 juni 2006, 00:05:12 »
Läsvärt på engelska i ämnet:
http://en.wikipedia.org/wiki/E85#Use_in_standard_engines

Intressant att 10% etanolinblandning E10 inte är mer korrosiv än 50-50 blanding E10 och E85.
I USA är 10% etanolinblandning  E10 vanligt och alla bilar går på det.
Brasilien kör med upp till 24% i "vanlig" bensin. Utan större problem enligt länken.

Korrosion uppträder när bränslet har blivit förorenat med vatten. Det ger kemiska reaktioner som kan skada motorn.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #41 skrivet: 22 juni 2006, 08:05:07 »
Läsvärt på engelska i ämnet:
http://en.wikipedia.org/wiki/E85#Use_in_standard_engines

Intressant att 10% etanolinblandning E10 inte är mer korrosiv än 50-50 blanding E10 och E85.
I USA är 10% etanolinblandning  E10 vanligt och alla bilar går på det.
Brasilien kör med upp till 24% i "vanlig" bensin. Utan större problem enligt länken.

Korrosion uppträder när bränslet har blivit förorenat med vatten. Det ger kemiska reaktioner som kan skada motorn.

Vad jag läst mig ang korrosion så avser det metanol, men blir etanolen förorenad med vatten, då tvivlar jag inte heller på att det kan ställa till problem. Vatteninblanding i drivmedel brukar inte föra med sig nåt bra  :).

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #42 skrivet: 22 juni 2006, 08:15:13 »
Humlan: CarMan kallar sig Bensin på etanolforumet. Det säger väl allt om en fossilkramare ;)

Tack  Thumbsup Då ska jag läsa in mig på hans "avslöjanden", för att själv kunna bilda mig en egen uppfattning. Det ska bli intressant att få ta del av hans källor, å studera deras resultat....

mvh humlan.

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #43 skrivet: 22 juni 2006, 12:04:27 »
Carman kanske anser att man får hjärnan kokt av mobiltelefon också? Eller åtminstone cancer. Finns många faror som lurar i vår värld.....en del verkliga, en del inte. Om signaturen "Bensin"s skriverier på etanol.nu kan man väl bara säga inte särskilt imponerande.

Ford och GM som är stolta ägare till våra svenska biltillverkare driver inte på utvecklingen mot alternativa drivmedel. Anledningen till detta kan man spekulera i. För en lekman är det ett mysterium att de satsat så hårt på SUV med V8. De lever i det förgångna och drömmer om svunnen storhet.

Nu blir Toyota världens största biltillverkare och nya drivmedel är en del av deras framgång.

Jag läser gärna om Humlans och andras experiment men ligger lågt med etanolen tills vidare. Hart kört en hel del bilar med gasdrift de sista åren (i USA och runt om i Europa) och gillar väl inte det heller. Dieseln är utesluten som drivmedel i Sverige. Jag kommer att dväljas i bensinångor ett tag till...och det romantiska mullret av V8or i sommarnatten.  :)

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #44 skrivet: 22 juni 2006, 12:09:51 »
Puuh, mycket läsning blev det! Nu har jag läst igen alla topic som CarMan/Bensin har deltagit i, men några direkta nyheter eller avslöjanden är det inte i dom, inte för mig iaf. Dom behandlar i stort sett det vanliga för/emot/risker m.m, som förs överallt, när det här ämnet diskuteras. Men för den som vill fördjupa sig i etanol kontra bensin problematiken, å själv bilda sig en egen uppfattning, är det väl spendrad tid, att ta sig igen allt det som skrivits i dom topicarna. Visst finns det "ryggdunkar-fasoner" där, men det gör ju här åxå, å är väl oundvikligt på ett ämnes-specifikt forum. Men det som skrivs innehåller så pass mycket substans, att det för den som så vill, är det inte svårt att söka vidare efter mer fakta på Internet..... En sak som alltid slår mig, när jag läser sånt här, är varför det aldrig dyker upp undersökningar gjorda i Brasilien. Det borde vara enkelt att hitta bevisning i endera rikningen, efter att i 30 år haft etanol i "tankarna" där. Eller är etanol möjligen ett så självklart alternativ numera, att ingen ifrågasätter ev risker längre. För biltillverkarna borde det vara den lättaste sak i världen, att visa på skadeverkningarna med att köra på etanol, baserat på erfarenheter därifrån. Men jag hittar inte minsta "pip" om det  Sc:,h Å andra sidan hittar jag inget om motsatsen heller, hämtat från Brasilien, åtminstone inget som jag hittat på svenska. Kanske är alla undersökningar så gamla, att ev risker redan är utredda, å inte anses värda att behandlas mer.....

mvh humlan.
« Senast ändrad: 22 juni 2006, 12:27:33 av humlan57 »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!