Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AlcoFlex å etanoldrift för din bil  (läst 18485 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #15 skrivet: 20 juni 2006, 15:24:29 »
Den dag jag ser att det går att tjäna pengar på det här, vilket är högst tvivelaktigt ännu, i Sverige. Då lovar jag att se till att att det finns ett företag, som står som importör, med försäljning. Men just nu gäller inget annat än möjligheten att kunna ta hem en produkt (finns ett flertal liknanande i Brasilien) som sitter i över 3 milj bilar, avsedda för bensindrift i Brasilien. Varför jag valt just den här varianten, är att den går att få tillpassad (kabelhärvan) till de flesta bilmärkens insprutningsmotorer. Plus att den klarar att få motorerna godkända i Brasilien, för Brasiliens krav på utsläpp, så att det blir ändrat i typintygat, att bilen efter inst av AlcoFlex är en flexifuel modell. Att Brasiliens utsläppskrav rätt väl överstämmer med de som finns i Sverige/EU, gör ju inte saken sämre. Hade tänkt ladda upp en PDF, som visar det, men tyvärr är den för stor. För de som ev vill fördjupa sig i risker m.m, kan läsa om det hos etanol.nu, så slipper Vi förpesta forumet ännu mer med den omöjliga debatten.

mvh humlan. 
« Senast ändrad: 20 juni 2006, 15:26:10 av humlan57 »

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #16 skrivet: 20 juni 2006, 19:37:21 »
jag tycker att E85 är ett steg i rätt riktning, när det gäller miljötänkandet. men många missar att E85 innehåller mindre energi & därför går det åt mer av produkten.
Detta ihop med det extra olje bytet gör att det inte finns nån ekonomiskvinning, eller ivarje fall en mycket liten vinning.

måste men desutom konvertera bilen på ett allar annat sätt så tar det många många tusen mil innan man tjänat in investeringen.

men som sagt så är det ju bra för miljön om man kör på E85


------------------------
jag hävdar också att en vanlig bilmotor & dens bränslesystem inte klarar av att köras på E85 & detta blir många lurade på, vilket resultarar i en del motorskador.

& om vi ska ta en säkerhets aspekt så brinner E85 med fetare blandning, vilket betyder att E85 kan brinna i en bränsletank. Blyfri95 har för feta bränsle ångor för att brinna i tanken & brinner först när ångorna från tanken blandas med luft presis utanför tanken.

----------------
---------------
--------------

jag har inte velat diskutarat detta i den andra tråden, & det är inte dessa grejor jag igentligen hängerupp mig på.
jag vill inte att nån ska bli lurad.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #17 skrivet: 20 juni 2006, 19:45:37 »
Den dag jag ser att det går att tjäna pengar på det här, vilket är högst tvivelaktigt ännu, i Sverige. Då lovar jag att se till att att det finns ett företag, som står som importör, med försäljning. Men just nu gäller inget annat än möjligheten att kunna ta hem en produkt (finns ett flertal liknanande i Brasilien) som sitter i över 3 milj bilar, avsedda för bensindrift i Brasilien. Varför jag valt just den här varianten, är att den går att få tillpassad (kabelhärvan) till de flesta bilmärkens insprutningsmotorer. Plus att den klarar att få motorerna godkända i Brasilien, för Brasiliens krav på utsläpp, så att det blir ändrat i typintygat, att bilen efter inst av AlcoFlex är en flexifuel modell. Att Brasiliens utsläppskrav rätt väl överstämmer med de som finns i Sverige/EU, gör ju inte saken sämre. Hade tänkt ladda upp en PDF, som visar det, men tyvärr är den för stor. För de som ev vill fördjupa sig i risker m.m, kan läsa om det hos etanol.nu, så slipper Vi förpesta forumet ännu mer med den omöjliga debatten.

mvh humlan. 
Hur stor prosentsats E85 klarar bilen efter konverteringen med din produkt?
Hur kallt kan det vara ute innan man får startsvårigheter?
Fungerar bilens färddator efter att prosukten monterats?
Hur vet jag att just min bil inte går magert under stor belastning? jag kör ju fortfarande med orginal spridare & orginal bränslepump & om dom ger max i dagsläget kommer ju bilen gå magert !
även om din produkt gör såatt bilen under normala förhållanden får rätt bränslaluftblandning, så löser den ju inte korisions problem som kan uppstå på tankarmatur & bränslerör, samt att den inte gör så bilen får större ventilspel, för att klara det högre slitaget om bilen har för mjuka ventilsäten (E85 smörjer ventilsätena sämre)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #18 skrivet: 20 juni 2006, 20:04:43 »
Som skrivits tidigare CarMan, ta dom frågorna hos etanol.nu så slipper Vi en helt onödig debatt här. Dessutom kan jag inte låta bli att undra, för vilka Du bedriver din lobbyverksamhet, för Du verkar lite smått sjukligt rädd för etanol i tanken. Men jag upprepar än en gång. Har Du inget intresse av att köra på etanol, så låt bli att bry dig. Eller ställ frågorna hos etanol.nu, så kan Du få svar där.
Eller skapa ett eget topic ang etanolens skadeverkningar för din bil/motor, det finns massor med sånt att hämta ner från Internet. Precis lika mycket, som visar ett etanol inte är skadligt för nått i din bil/motor.

mvh humlan.

Utloggad k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #19 skrivet: 20 juni 2006, 20:12:09 »
Jag tvivlar starkt på alla motorskador som rapporterats.Dom skulle kommit ändå.
Finns inget som kan gå sönder på en modern bilmotor,om man ser till att inte kör med för mager blandning.
Och om man kör med för mager blandning så spelar det ingen roll om det är etanol eller bensin i tanken.
Till säten och ventiler finns blyersättning.Om dom inte tidigare är ombyggda.
Likadant när blyet försvann,många skador vart det.
Ungefär som när den gröna dieseln togs i bruk.Fy fasen vad motorskador det vart veckan efter då lagen trädde i kraft.
Och då skall man betänka att det endast obs endast var färgämne som tillsattes.
Oberoende laboratorier gjorde prov med dieseln som inte var mer skadlig nu ,och innan färgämnet tillsattes.
Dock så var det skatteskäl som gjorde att många fick sina skador på pumpar och toppar.
Även vissa nissar framhärdar att oljefabrikanterna rekomenderar att slå i en syntetolja i en gamal motor är bara nys:
Ungefär som att fråga någon vad det är för skillnad på gul och grönsåpa.
Grönsåpan är mkt bättre än gulsåpan säger många.
Problemet är att det bara är färgämne som skiljer dom åt.
Dock så finns det en sak som har gjort många motorskador.
Syntetoljan.Många har hällt det i en sliten,dåligt skött motor,vilket har fått den följden att skiten lossnat och motor skurit.
Även vissa nissar framhärdar att oljefabrikanterna rekomenderar att slå i en syntetolja i en gamal motor är bara nys:
Men som vanligt kan tron försätta berg.
Nej.Låt dom som vill åka på etanol göra det.Och ni andra som vill köra på bensin gör det.Själv kör jag på Diesel,etanol och bensin.Även acrylatbensin till motorsågen.
En sak Humlan.En montering av Btr:n + att man naturligtvis ökar tändningen ett par grader är självklart.Kostnaden för ett stroboskop är inte många hundralappar.
Och naturligtvis är inte pengarna bortkastade.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #20 skrivet: 20 juni 2006, 20:40:51 »
Jag håller till 100% med dig "k" för det är precis exakt samma sak jag kommit fram till efter åtskillig timmars läsande på Internet. Det enda som etanolen, precis som syntetolja, kan ställa till med, är att "skit" löses upp, å på så sätt kan orsaka problem, vilket jag åxå skrivit. P.g.a detta, så ska man inte köra Mitsubishi:s GDI motorer (Samma som i vissa Volvo) på etanol, om den inte är rengjord först, då den är en riktig liten smutsgris. Jo jag vet det där med tändningen, ang BTR:en. Men vad jag menar, är att med AlcoFlex:en så justerar man in Lambdan en gång vid monteringen, sen ska allt sköta sig själv, oavsett om Du väljer att köra på ren BF95, ren E85 eller en blandning av båda. Nåt som kan bli aktuellt för oss som bor här uppe i kalla Norden...

mvh humlan.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #21 skrivet: 20 juni 2006, 20:49:26 »
Hej Humlan
Ju mer jag läser dina inlägg desto mindre tror jag på dig.
Istället för att bemöta CarMans inlägg försöker du med personangrepp på honom sen när K dyker upp så är det självklart att du tycker han har rätt, ni verkar ju båda ha samma religion E85.
MVH
Messer

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #22 skrivet: 20 juni 2006, 21:03:52 »
Hej Humlan
Ju mer jag läser dina inlägg desto mindre tror jag på dig.
Istället för att bemöta CarMans inlägg försöker du med personangrepp på honom sen när K dyker upp så är det självklart att du tycker han har rätt, ni verkar ju båda ha samma religion E85.
MVH
Messer

Låt bli att tro nåt då. Men om Ni bemödar er (etanolmotstådare) att läsa vad jag skriver, så har jag försökt flera ggr att få er inhämta info, där den redan finns. Skulle jag ge mig på att svara, skulle det garanterat komma en ström av motfrågor eller annat. Då jag antagligen inte skulle svara (kanske inte ens kan) tillräckligt utförligt, eller misstolkas. Allt Ni vill veta finns redan avhandlat på t.ex etanol.nu eller på produktens hemsida. Läs där isället, så slipper Vi tjafset här. Eller menar Ni att bästa platsen att diskutera VP:n skulle vara hos etanol.nu? Nä tänkte väl det....

mvh humlan.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #23 skrivet: 20 juni 2006, 22:16:17 »
Som skrivits tidigare CarMan, ta dom frågorna hos etanol.nu så slipper Vi en helt onödig debatt här. Dessutom kan jag inte låta bli att undra, för vilka Du bedriver din lobbyverksamhet, för Du verkar lite smått sjukligt rädd för etanol i tanken. Men jag upprepar än en gång. Har Du inget intresse av att köra på etanol, så låt bli att bry dig. Eller ställ frågorna hos etanol.nu, så kan Du få svar där.
Eller skapa ett eget topic ang etanolens skadeverkningar för din bil/motor, det finns massor med sånt att hämta ner från Internet. Precis lika mycket, som visar ett etanol inte är skadligt för nått i din bil/motor.

mvh humlan.

Jag har inget imot E85. Men jag vill inte att folk ska bli lurade!
varför hänvisar alla alltid till Etanol.nu ? där kan dom inte svara på mina frågor, man hänvisar bara till andra inlägg & att nån hört att visa saker är båg, inga konkrata svar!
desutom så passar väll din annonskanpanj bättre på det forumet en detta!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #24 skrivet: 20 juni 2006, 22:26:00 »
Jag tvivlar starkt på alla motorskador som rapporterats.Dom skulle kommit ändå.
Finns inget som kan gå sönder på en modern bilmotor,om man ser till att inte kör med för mager blandning.
Och om man kör med för mager blandning så spelar det ingen roll om det är etanol eller bensin i tanken.
Till säten och ventiler finns blyersättning.Om dom inte tidigare är ombyggda.
Likadant när blyet försvann,många skador vart det.
Ungefär som när den gröna dieseln togs i bruk.Fy fasen vad motorskador det vart veckan efter då lagen trädde i kraft.
Och då skall man betänka att det endast obs endast var färgämne som tillsattes.
Oberoende laboratorier gjorde prov med dieseln som inte var mer skadlig nu ,och innan färgämnet tillsattes.
Dock så var det skatteskäl som gjorde att många fick sina skador på pumpar och toppar.
Även vissa nissar framhärdar att oljefabrikanterna rekomenderar att slå i en syntetolja i en gamal motor är bara nys:
Ungefär som att fråga någon vad det är för skillnad på gul och grönsåpa.
Grönsåpan är mkt bättre än gulsåpan säger många.
Problemet är att det bara är färgämne som skiljer dom åt.
Dock så finns det en sak som har gjort många motorskador.
Syntetoljan.Många har hällt det i en sliten,dåligt skött motor,vilket har fått den följden att skiten lossnat och motor skurit.
Även vissa nissar framhärdar att oljefabrikanterna rekomenderar att slå i en syntetolja i en gamal motor är bara nys:
Men som vanligt kan tron försätta berg.
Nej.Låt dom som vill åka på etanol göra det.Och ni andra som vill köra på bensin gör det.Själv kör jag på Diesel,etanol och bensin.Även acrylatbensin till motorsågen.
En sak Humlan.En montering av Btr:n + att man naturligtvis ökar tändningen ett par grader är självklart.Kostnaden för ett stroboskop är inte många hundralappar.
Och naturligtvis är inte pengarna bortkastade.

jag är inte imot att folk kör på E85. men på det sättet som folk som sälker konverterings kitt framställer riskerna så blir folk lurade at tro at man åker riskfritt.
Presis som du skriver så är det ofta en förmager blandning som tar kål på motorarna & dom hör konverteringskittan går ut på att höja bränsle tryck & förlänga insprutningstiderna, men man glömmer att det fortfarande är samma bränslapump & spridara, vilket kan resultera i att motorn inte får tilräckligt med bränsla under hög belastning & då gpr den agert, även fasr du köpt massa dyra saker till bränslesystmet!!!

Sen har man ett högre slitage på venrilsätena med E85 än med Bly frin 95 & om man tittar på Fabriks byggda motorer så har dom på desa ökar ventilspelat & andvänt hårdare ventilsäten jämfört med samma motor byggd för blyfri 95 oktan.

jag vill bara informera om desa skilnader (jag höppar över allt med bränsle slangar fulrail & tankmätare för jag orkar inte)

dom som lockas att köpa konverterings produketr har väll rätt att få se all fakta, inte bara det som säljarna av produkterna visar!

JAg kör gärna på E85, men jag skulle aldrig hälla det i min bli som är gjord för bensin.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #25 skrivet: 20 juni 2006, 22:28:43 »
Jag håller till 100% med dig "k" för det är precis exakt samma sak jag kommit fram till efter åtskillig timmars läsande på Internet. Det enda som etanolen, precis som syntetolja, kan ställa till med, är att "skit" löses upp, å på så sätt kan orsaka problem, vilket jag åxå skrivit. P.g.a detta, så ska man inte köra Mitsubishi:s GDI motorer (Samma som i vissa Volvo) på etanol, om den inte är rengjord först, då den är en riktig liten smutsgris. Jo jag vet det där med tändningen, ang BTR:en. Men vad jag menar, är att med AlcoFlex:en så justerar man in Lambdan en gång vid monteringen, sen ska allt sköta sig själv, oavsett om Du väljer att köra på ren BF95, ren E85 eller en blandning av båda. Nåt som kan bli aktuellt för oss som bor här uppe i kalla Norden...

mvh humlan.

jag tvivlar inte på att du får rätt blandning under det förhålande lamdan sköter regleringen! men hur vet jag att jag inte får motorn att gå magert under hög last?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #26 skrivet: 20 juni 2006, 23:42:18 »
Vi får väl se när humlan gråter ut efter motorskador om ngt år och för guds skull se till att ni kollar upp begagnatbilar bättre i fortsättningen, jag är övertygad om att vissa som börjar få problem mer än gärna säljer sina bilar utan att tala om vad de gjort.

Man bör kolla av motordiagnostiken om man köper en begagnad bil, troligen finns där ett antal varningar på bilar som gått med hög etanolinblandning.

Det största problemet är trots allt att det är mycket micklande för en väldigt liten besparing med potentiella risker för höga kostnader i framtiden.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #27 skrivet: 21 juni 2006, 00:21:19 »
Jag håller till 100% med dig "k" för det är precis exakt samma sak jag kommit fram till efter åtskillig timmars läsande på Internet. Det enda som etanolen, precis som syntetolja, kan ställa till med, är att "skit" löses upp, å på så sätt kan orsaka problem, vilket jag åxå skrivit. P.g.a detta, så ska man inte köra Mitsubishi:s GDI motorer (Samma som i vissa Volvo) på etanol, om den inte är rengjord först, då den är en riktig liten smutsgris. Jo jag vet det där med tändningen, ang BTR:en. Men vad jag menar, är att med AlcoFlex:en så justerar man in Lambdan en gång vid monteringen, sen ska allt sköta sig själv, oavsett om Du väljer att köra på ren BF95, ren E85 eller en blandning av båda. Nåt som kan bli aktuellt för oss som bor här uppe i kalla Norden...

mvh humlan.

jag tvivlar inte på att du får rätt blandning under det förhålande lamdan sköter regleringen! men hur vet jag att jag inte får motorn att gå magert under hög last?

Ställ frågan till proffsen hos etanol.nu, så får Du säkert ett uttömmande svar. Det står åxå en del om mätning vid hög last där, om Du söker. Tyvärr hittar jag inget som kan ge ett exakt svar, men läs igenom AlcoFlex hemsida, eller skicka dom ett mail, ifall Du vill ha ett utförligt svar från dom. Ska även försöka kolla själv, om det går att hitta ett bra svar nånstans...

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #28 skrivet: 21 juni 2006, 07:20:10 »
Citera
Jag är benägen att hålla med CarMan, kanske plockar bort tråden, vi får väl se. 

Som jag ser det är enda chansen att tjäna på att köra med E85 om man har en miljöbil och därför slipper tullar, bilskatt o.s.v. En konverterad bil, som inte är optimerad för E85 är en riktigt ekonomiskt och "maskinskademässigt" hugskott. Klart chansartat rent ekonomiskt, men kanske eventuellt bra för miljön.

Intresset för att driva utvecklingen från oljeberoende, det gillar jag, men E85 verkar ju "ingen" riktigt tro på som en långsiktig lösning.

Citera
Det finns ju ganska många trådar som ska plockas bort..

Solenergitrådarna kan vi ju ta bort. Tveksamt att man kan räkna hem en solanläggning.
Frikyla kanske.. Finns det något att räkna hem på den?
Var det så ni menade eller?

Hej Hansson, jag tror du missförstått Rickard, det är inte humlans argument för etanol som han avser när han vill eventuellt ta bort inläggen utan det är det att han i princip kör marknadsföring av en produkt i forumet utan att betala för den reklamen.

MVH
Messer

Vad jag är mest rädd för är att enskilda forumdeltagare skall "luras" att köpa nåt som riskerar att:

1. Inte ge någon nämnvärd ekonomisk besparing
2. Riskerar att förstöra motorn för de som monterar kitet

Att det sedan eventuellt bryter mot forumets regler för "smygmarknadsföring" är en helt annan fråga, den dagen Humlan har en komersiell verksamhet med sitt etanolkit så plockas reklamen bort, inte innan. Hobbyprojekt är det OK att samsas om i detta forum.



Sorry Hanson, det verkar som att du hade rätt.
MVH
Messer

Det finns som Hansson säger en massa trådar som "råder" folk att göra saker som inte med säkerhet är lönsamt och skulle behöva plockas bort om jag skulle vara en sådan besserwisser att jag tog bort allt som inte var "den bästa lösningen" av alla ur forumet, nu finns alla dessa trådar kvar, men jag skriver ändå vad jag tycker - både om solfångare, frikyla och E85.

Jag kan mycket väl ha fel, och E85 kan vara BÄTTRE för bilmotorer gjorda för bensin, men på något sätt tvivlar jag på det. Varför skulle inte alla biltillverkare sälja E85-miljöbilar i stockholm idag om det inte riskerade att resultera i haverier...

Näe, vill man ha en miljöbil tror jag faktiskt att man skall köpa en av tillverkaren byggd etanolbil, eller en som tillverkaren säger kommer att fungera bra efter konvertering. Att sätta in ett kit i vilken gammal bil (eller ny) som helst där tillverkaren inte bifaller tilltaget tror jag är en stor chanstagning, men som sagt var, det är upp till var och en att bedöma huruvida det kan löna sig att chansa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: AlcoFlex å etanoldrift för din bil
« Svar #29 skrivet: 21 juni 2006, 10:36:01 »
"Varför skulle inte alla biltillverkare sälja E85-miljöbilar i stockholm idag om det inte riskerade att resultera i haverier..."

Det kan väl var å en ana sig till, å själva har biltillverkarna eller oljeindustrin inte låtit göra nån oberoende undersökning av ev risker. Däremot hjälper man gärna till med att sprida direkta lögner eller felaktigheter. Korrosion är ett exempel som avser metanol, inte etanol, men som alltid dyker upp. Trasiga bränslepumpar, uppfrätta slangar m.m i bränslesystemet är en del annat. Men det kan inte finnas en biltillverkare som är så dum, att dom monterar delar som inte skulle tåla etanol. Alla dom vet ju att det i massor av länder blandas etanol i all bensin som går att köpa, så dom argumenten faller på sin egen dumhet. Dessutom Rickard, så har jag hänvisat på annat ställe till biltillverkarnas egna handböcker, där Du själv kan läsa om ett flertal modeller/tillverkare som inte har nåt att invända mot körning på E85, i "vanliga" bensinbilar. Tvärtom, så sägs rent ut, att man ska köra på det mest miljövänliga alternativet. Så att det skulle finnas några som helst bevis, för att etanolen i sig, skulle vara skadlig för motorn finns inte. Åtminstone har inte jag hittat nåt sånt, så jag ser verkligen fram emot en oberoende test.

Ang en fråga, om hur man kan veta att motorn inte går magert vid hög last, så har jag fått detta svar.
----------------------------------------------------------
Fråga:

Hur vet jag att motorn inte går för magert vid hög last? Räcker det med att Lambdavärdet visar 1, för att veta att blandningen är bra under alla laster?

mvh humlan.

Svar:

Ja, definitionsmässigt så blir ju inte blandningen mager förrän lambdavärdet överstiger 1.

Men det förekommer ibland, speciellt vid bensindrift, att man vill hålla överfet blandning vid fullast för att hålla ner avgastemperatur etc. Det behovet är inte alls lika stort när man kör på E85, tack vare etanolens större ångbildningsentalpitet (det går alltså åt mer energi för att förånga etanol) och tack vare att etanolavgaserna innehåller mer vattenånga än bensinavgaser, och alltså kan transportera bort värmen vid en lägre temperatur.

Svaret å frågan finns att läsa här: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=5671&highlight=
-----------------------------------------------

mvh humlan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!