0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den dag jag ser att det går att tjäna pengar på det här, vilket är högst tvivelaktigt ännu, i Sverige. Då lovar jag att se till att att det finns ett företag, som står som importör, med försäljning. Men just nu gäller inget annat än möjligheten att kunna ta hem en produkt (finns ett flertal liknanande i Brasilien) som sitter i över 3 milj bilar, avsedda för bensindrift i Brasilien. Varför jag valt just den här varianten, är att den går att få tillpassad (kabelhärvan) till de flesta bilmärkens insprutningsmotorer. Plus att den klarar att få motorerna godkända i Brasilien, för Brasiliens krav på utsläpp, så att det blir ändrat i typintygat, att bilen efter inst av AlcoFlex är en flexifuel modell. Att Brasiliens utsläppskrav rätt väl överstämmer med de som finns i Sverige/EU, gör ju inte saken sämre. Hade tänkt ladda upp en PDF, som visar det, men tyvärr är den för stor. För de som ev vill fördjupa sig i risker m.m, kan läsa om det hos etanol.nu, så slipper Vi förpesta forumet ännu mer med den omöjliga debatten.mvh humlan.
Hej HumlanJu mer jag läser dina inlägg desto mindre tror jag på dig.Istället för att bemöta CarMans inlägg försöker du med personangrepp på honom sen när K dyker upp så är det självklart att du tycker han har rätt, ni verkar ju båda ha samma religion E85.MVHMesser
Som skrivits tidigare CarMan, ta dom frågorna hos etanol.nu så slipper Vi en helt onödig debatt här. Dessutom kan jag inte låta bli att undra, för vilka Du bedriver din lobbyverksamhet, för Du verkar lite smått sjukligt rädd för etanol i tanken. Men jag upprepar än en gång. Har Du inget intresse av att köra på etanol, så låt bli att bry dig. Eller ställ frågorna hos etanol.nu, så kan Du få svar där. Eller skapa ett eget topic ang etanolens skadeverkningar för din bil/motor, det finns massor med sånt att hämta ner från Internet. Precis lika mycket, som visar ett etanol inte är skadligt för nått i din bil/motor. mvh humlan.
Jag tvivlar starkt på alla motorskador som rapporterats.Dom skulle kommit ändå.Finns inget som kan gå sönder på en modern bilmotor,om man ser till att inte kör med för mager blandning.Och om man kör med för mager blandning så spelar det ingen roll om det är etanol eller bensin i tanken.Till säten och ventiler finns blyersättning.Om dom inte tidigare är ombyggda.Likadant när blyet försvann,många skador vart det.Ungefär som när den gröna dieseln togs i bruk.Fy fasen vad motorskador det vart veckan efter då lagen trädde i kraft.Och då skall man betänka att det endast obs endast var färgämne som tillsattes.Oberoende laboratorier gjorde prov med dieseln som inte var mer skadlig nu ,och innan färgämnet tillsattes.Dock så var det skatteskäl som gjorde att många fick sina skador på pumpar och toppar.Även vissa nissar framhärdar att oljefabrikanterna rekomenderar att slå i en syntetolja i en gamal motor är bara nys:Ungefär som att fråga någon vad det är för skillnad på gul och grönsåpa.Grönsåpan är mkt bättre än gulsåpan säger många.Problemet är att det bara är färgämne som skiljer dom åt.Dock så finns det en sak som har gjort många motorskador.Syntetoljan.Många har hällt det i en sliten,dåligt skött motor,vilket har fått den följden att skiten lossnat och motor skurit.Även vissa nissar framhärdar att oljefabrikanterna rekomenderar att slå i en syntetolja i en gamal motor är bara nys:Men som vanligt kan tron försätta berg.Nej.Låt dom som vill åka på etanol göra det.Och ni andra som vill köra på bensin gör det.Själv kör jag på Diesel,etanol och bensin.Även acrylatbensin till motorsågen.En sak Humlan.En montering av Btr:n + att man naturligtvis ökar tändningen ett par grader är självklart.Kostnaden för ett stroboskop är inte många hundralappar.Och naturligtvis är inte pengarna bortkastade.
Jag håller till 100% med dig "k" för det är precis exakt samma sak jag kommit fram till efter åtskillig timmars läsande på Internet. Det enda som etanolen, precis som syntetolja, kan ställa till med, är att "skit" löses upp, å på så sätt kan orsaka problem, vilket jag åxå skrivit. P.g.a detta, så ska man inte köra Mitsubishi:s GDI motorer (Samma som i vissa Volvo) på etanol, om den inte är rengjord först, då den är en riktig liten smutsgris. Jo jag vet det där med tändningen, ang BTR:en. Men vad jag menar, är att med AlcoFlex:en så justerar man in Lambdan en gång vid monteringen, sen ska allt sköta sig själv, oavsett om Du väljer att köra på ren BF95, ren E85 eller en blandning av båda. Nåt som kan bli aktuellt för oss som bor här uppe i kalla Norden...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 20 juni 2006, 20:40:51Jag håller till 100% med dig "k" för det är precis exakt samma sak jag kommit fram till efter åtskillig timmars läsande på Internet. Det enda som etanolen, precis som syntetolja, kan ställa till med, är att "skit" löses upp, å på så sätt kan orsaka problem, vilket jag åxå skrivit. P.g.a detta, så ska man inte köra Mitsubishi:s GDI motorer (Samma som i vissa Volvo) på etanol, om den inte är rengjord först, då den är en riktig liten smutsgris. Jo jag vet det där med tändningen, ang BTR:en. Men vad jag menar, är att med AlcoFlex:en så justerar man in Lambdan en gång vid monteringen, sen ska allt sköta sig själv, oavsett om Du väljer att köra på ren BF95, ren E85 eller en blandning av båda. Nåt som kan bli aktuellt för oss som bor här uppe i kalla Norden...mvh humlan.jag tvivlar inte på att du får rätt blandning under det förhålande lamdan sköter regleringen! men hur vet jag att jag inte får motorn att gå magert under hög last?
Jag är benägen att hålla med CarMan, kanske plockar bort tråden, vi får väl se. Som jag ser det är enda chansen att tjäna på att köra med E85 om man har en miljöbil och därför slipper tullar, bilskatt o.s.v. En konverterad bil, som inte är optimerad för E85 är en riktigt ekonomiskt och "maskinskademässigt" hugskott. Klart chansartat rent ekonomiskt, men kanske eventuellt bra för miljön.Intresset för att driva utvecklingen från oljeberoende, det gillar jag, men E85 verkar ju "ingen" riktigt tro på som en långsiktig lösning.
Det finns ju ganska många trådar som ska plockas bort..Solenergitrådarna kan vi ju ta bort. Tveksamt att man kan räkna hem en solanläggning.Frikyla kanske.. Finns det något att räkna hem på den?Var det så ni menade eller?
Citat från: messer skrivet 20 juni 2006, 08:23:16Hej Hansson, jag tror du missförstått Rickard, det är inte humlans argument för etanol som han avser när han vill eventuellt ta bort inläggen utan det är det att han i princip kör marknadsföring av en produkt i forumet utan att betala för den reklamen.MVHMesserVad jag är mest rädd för är att enskilda forumdeltagare skall "luras" att köpa nåt som riskerar att:1. Inte ge någon nämnvärd ekonomisk besparing2. Riskerar att förstöra motorn för de som monterar kitetAtt det sedan eventuellt bryter mot forumets regler för "smygmarknadsföring" är en helt annan fråga, den dagen Humlan har en komersiell verksamhet med sitt etanolkit så plockas reklamen bort, inte innan. Hobbyprojekt är det OK att samsas om i detta forum.
Hej Hansson, jag tror du missförstått Rickard, det är inte humlans argument för etanol som han avser när han vill eventuellt ta bort inläggen utan det är det att han i princip kör marknadsföring av en produkt i forumet utan att betala för den reklamen.MVHMesser
Sorry Hanson, det verkar som att du hade rätt.MVHMesser