0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
"Varför skulle inte alla biltillverkare sälja E85-miljöbilar i stockholm idag om det inte riskerade att resultera i haverier..."
Det kan väl var å en ana sig till, å själva har biltillverkarna eller oljeindustrin inte låtit göra nån oberoende undersökning av ev risker. Däremot hjälper man gärna till med att sprida direkta lögner eller felaktigheter.
Jag är helt övertygad om att både saab och volvo skulle miljöregistrera alla sina modeller i sverige om de tålde att köras på E85.Även om sverige är ett litet land är vi en av deras viktigaste marknader.
Citat från: CarMan skrivet 20 juni 2006, 22:28:43Citat från: humlan57 skrivet 20 juni 2006, 20:40:51Jag håller till 100% med dig "k" för det är precis exakt samma sak jag kommit fram till efter åtskillig timmars läsande på Internet. Det enda som etanolen, precis som syntetolja, kan ställa till med, är att "skit" löses upp, å på så sätt kan orsaka problem, vilket jag åxå skrivit. P.g.a detta, så ska man inte köra Mitsubishi:s GDI motorer (Samma som i vissa Volvo) på etanol, om den inte är rengjord först, då den är en riktig liten smutsgris. Jo jag vet det där med tändningen, ang BTR:en. Men vad jag menar, är att med AlcoFlex:en så justerar man in Lambdan en gång vid monteringen, sen ska allt sköta sig själv, oavsett om Du väljer att köra på ren BF95, ren E85 eller en blandning av båda. Nåt som kan bli aktuellt för oss som bor här uppe i kalla Norden...mvh humlan.jag tvivlar inte på att du får rätt blandning under det förhålande lamdan sköter regleringen! men hur vet jag att jag inte får motorn att gå magert under hög last?Ställ frågan till proffsen hos etanol.nu, så får Du säkert ett uttömmande svar. Det står åxå en del om mätning vid hög last där, om Du söker. Tyvärr hittar jag inget som kan ge ett exakt svar, men läs igenom AlcoFlex hemsida, eller skicka dom ett mail, ifall Du vill ha ett utförligt svar från dom. Ska även försöka kolla själv, om det går att hitta ett bra svar nånstans...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 20 juni 2006, 20:40:51Jag håller till 100% med dig "k" för det är precis exakt samma sak jag kommit fram till efter åtskillig timmars läsande på Internet. Det enda som etanolen, precis som syntetolja, kan ställa till med, är att "skit" löses upp, å på så sätt kan orsaka problem, vilket jag åxå skrivit. P.g.a detta, så ska man inte köra Mitsubishi:s GDI motorer (Samma som i vissa Volvo) på etanol, om den inte är rengjord först, då den är en riktig liten smutsgris. Jo jag vet det där med tändningen, ang BTR:en. Men vad jag menar, är att med AlcoFlex:en så justerar man in Lambdan en gång vid monteringen, sen ska allt sköta sig själv, oavsett om Du väljer att köra på ren BF95, ren E85 eller en blandning av båda. Nåt som kan bli aktuellt för oss som bor här uppe i kalla Norden...mvh humlan.jag tvivlar inte på att du får rätt blandning under det förhålande lamdan sköter regleringen! men hur vet jag att jag inte får motorn att gå magert under hög last?
Jag håller till 100% med dig "k" för det är precis exakt samma sak jag kommit fram till efter åtskillig timmars läsande på Internet. Det enda som etanolen, precis som syntetolja, kan ställa till med, är att "skit" löses upp, å på så sätt kan orsaka problem, vilket jag åxå skrivit. P.g.a detta, så ska man inte köra Mitsubishi:s GDI motorer (Samma som i vissa Volvo) på etanol, om den inte är rengjord först, då den är en riktig liten smutsgris. Jo jag vet det där med tändningen, ang BTR:en. Men vad jag menar, är att med AlcoFlex:en så justerar man in Lambdan en gång vid monteringen, sen ska allt sköta sig själv, oavsett om Du väljer att köra på ren BF95, ren E85 eller en blandning av båda. Nåt som kan bli aktuellt för oss som bor här uppe i kalla Norden...mvh humlan.
Jag tolkar det lite annorlunda, då biltillverkarna är väldigt snabba med nya produkter när det verkligen ställs krav på dom. Såna finns inte nu, å efterfrågan i ett litet land som Sverige, med en förhållandevis låg nybilsförsäljning, är inte motivation nog. Men titta på t.ex Brasilien, där slutar VW att helt tillverka bensindrivna bilar, å kommer fortsättningsvis endast ha modeller avsedda för etanol.mvh humlan. Tillägg: Glömde skriva att det även finns stora intressen (olje/gasindustrin), som mycket hellre skulle se att Vi valde att köra på gas. Där är ännu en anledning varför etanol motarbetas som drivmedel.
Läsvärt på engelska i ämnet:http://en.wikipedia.org/wiki/E85#Use_in_standard_enginesIntressant att 10% etanolinblandning E10 inte är mer korrosiv än 50-50 blanding E10 och E85.I USA är 10% etanolinblandning E10 vanligt och alla bilar går på det.Brasilien kör med upp till 24% i "vanlig" bensin. Utan större problem enligt länken.Korrosion uppträder när bränslet har blivit förorenat med vatten. Det ger kemiska reaktioner som kan skada motorn.
Humlan: CarMan kallar sig Bensin på etanolforumet. Det säger väl allt om en fossilkramare