0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Snyggt! Är det nån som har årsloggar, så man kan jämföra KB-in, 1 juli 2025, 2024, 2023, 2022 osv...?
Är bara väldigt nyfiken, är ca +10°C i markvärmeåkern nu (Söder om Umeå, 1.2m ner).Men min fråga gällde bergets temperatur.
Bergets temperatur skall vara kallast vid ca 100m, längre ner och närmre markytan skall det vara något varmare, detta för ett obelastat hål. Detta ser jag inte i mitt hål när brinen cirkuleras med kompressorn igång. Kanske det är lite rörelse på vattnet i borrhålet, det brukar det inte vara säger de lärde. Jag vet inte. Min vp körde precis varmvatten.Jag kan köra enbart cirkulationen utan kompressorn igång, men behöver nog först då vänta några timmar så borrhålsvattnet värmts upp helt, för kunna se eventuella skillnader.
Tack alla för bra bidrag!Nån som upplever att det är osedvanligt kallt i borrhålen för att vara början på juli, korrigerat för säsongsvärmeuttag, utetemperatur, ev. poolvärmning, köldmedieniveau och extremt divergenta Currylinjer? Jag tror det är nåt "fel" med farsans borrhål, det är 16°C kallt när man låter det cirkulera, och typ 14°C när han kör bergvärmepumpen. Kanske är fel på tempsensorn, men pumpens slangar är beskjutna med IR-termometer. Kanske är bara att bita i det sura äpplet, moder jord, har blivit känslokall inombords...