0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Börja med att titta på vilken slags smuts som lagrar sig i din innedel och välj rengöringsmedel efter smutsens beskaffenhet. Det är ju t ex viss skillnad på om det är tjära från tobaksrök, flottigt matos, sot från inrykande eldstäder eller bara torrt damm.Spolarvätska innehåller som regel till större delen isopropanol, så det är meningslöst att blanda den med ännu mer isopropanol. Den innehåller också tensider, som förmodligen är optimerade för att fungera vid ganska neutralt pH-värde, man förstör alltså deras verkan genom att blanda med alkaliskt avfettningsmedel (som ju för den delen kan innehålla lite vad som helst som är billigt i inköp). Avfettningen innehåller ofta någon petroleumprodukt (fotogenliknande) som man kanske inte vill dränka in en värmepumps innedel med pga lukt mm. Ingen av dessa ingredienser har någon nämnvärd biocidfunktion, i synnerhet inte mot sporer.Jag föreslår istället en "torr" rengöring av innedelen, dammsug så långt det går och blås sedan igenom lamellerna med tryckluft åt båda håll. Diska filtren med varmvatten, om nödvändigt med diskmedel. Först om det helt klart finns kletig smuts kvar som inte går att få bort med tryckluft, är det dags att fundera på någon form av häxbrygd.
Undrar om inte lukten kommer från droppskålen som kondensvattnet droppar ned i?Rengjort den?För många år sedan sålde jag sticks man kunde pula ned i droppskålen som var bakteriedödande.
Här har du innehållsförteckningen på en stadig blandning kondensorrengörare som säljs på Ahlsell.
Jag skulle nog fråga Daikin först vad du får använda, speciellt om det är garanti på den.Har råkat ut för flera som hällt i något rengöringsmedel och själva kondenstråget i innerdelen har luckrats upp och spruckit.