0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad styr den "lilla kranen med vatten till värmepumpen"? Är det påfyllningen av värmesystemet? Eller är det en kran till varmvattenberedaren? (jag har lite dålig koll på F370).Var läcker vatten ut? Är det genom säkerhetsventilen till värmesystemet? I såna fall kan du öppna och stänga den några gånger så att ev smuts spolas bort. Då kanske den sluter tätt sedan.
avstängningskranen ska väl vara stängd......i driftläge.....eller?
Läckande säv i värmesystemet borde ju inte märkas av sjöpumpen om man inte öppnar påfyllningen? Läckande säv på vv är ju en rimlig förklaring.Kolla också alla tappställen, inkl. toa att det inte småläcker.
Låter rimligt att säkerhetsventilen läcker.Hur kan jag fixa till den? Är det den som är direkt innanför luckan och som har en liten plastslang och en tryckmätare? Vid hur högt tryck ska den öppna?Tänkte på en sak, kanske har jag för högt tryck inställt på vattenpumpen? jag ökade den då jag tyckte det var dåligt drag i vattenspridaren. 🤔
9 bar öppnar den på. Den syns på din bild. Svart konisk hatt, med litet kopparrör ner i spillkoppen, som du även kan lossa och se tydligt om det rinner där ur.Ta gärna bort hela fronten när du kikar i pumpen, den är så lätt att hänga av och livet blir så mycket enklare.Ta bort överluckan först, bara dra ut precis som när du byter/rengör filter var 3:e månad.Sen till stora fronten, bort med två torx 25 i underkant, sen dra ut fronten lite i underkant, sen lyft hela upp och ut.Vid montering, se så displayen inte hakar sig i luckan.---Jag kan inte din vattenpump, men känns konstigt att inte ha någon form av buffert. Är det massa start och stop så blir upplevt tryck lägre.Vet Grundfos har någon pumplösning med variabel konstanttryckspump, men även den har en hydropress på 5-10 liter såg det ut som.Kolla om du ska ha en egentligen.
Det är ju bra att du hittat att den läcker, men såvida du inte har en automatpåfyllare av vatten till radiatorsystemet så borde den inte påverka din sjöpump.Har du skruvat åt påfyllning av vatten till radiatorsystemet ordentligt (en ratt som pekar bakåt tror jag).