0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad jag har läst så har f370 dubbla kulventiler för påfyllning, en på var sida om flexslangen, precis som du har konstaterat. Det gör ju att risken/chansen att det läcker igenom via påfyllningen inte är jättestor.Har du garanti/försäkring på vp? I så fall är det synd att skruva för mycket i den. Men har du ingen garanti kvar så skulle jag föreslå att du helt enkelt kopplar loss flexslangen från främre kulventilen. Eftersom det är kulventiler i bägge ändar så skall det ju inte komma något vatten när du gör det, förutom det som finns i slangen. Man får hålla emot så man inte lossar kulventilen från kallvattenanslutningen.Då ser man snabbt om båda kulventilerna läcker och om röd säv slutar läcka. Men troligare är att du har ett internt läckage i vvb som läcker över kallvatten till värmesystemet, vilket är ett större fel och då vill du nog tala med ditt försäkringsbolag.
Jag tycker det låter som rosthål mellan den inre varmvattenberedaren och det yttre dubbelmantelutrymmet med värmevatten. Ett välkänt fel som kan uppstå efter ett antal år. Har man eget vatten kan det också ge mer korrosion i beredaren än vad kommunalt vatten oftast ger. (Men man slipper ju en jättefaktura till kommunens VA för läckaget).
Det med pyspunka mellan systemen VV och husvärme är mer en regel än undantag, på dessa VP. Är ingen gratis operation att åtgärda, antingen byta tanken eller en ny VP. Fungerar allt det övriga och plats finns för att sätta en VVB på sidan om, så är det billigast. Inga större arbeten. Och kommer att hålla i kanske många år. Sen samla i ladan för byte av VP