0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En annan typ av fel som kan orsaka ungefär samma symptom är, om ventilspelet på insugningsventilen är för litet eller obefintligt. Då kan motorn starta och gå då allt är kallt, men efter en liten stunds körning då ventilen har blivit varm och skaftet utvidgats, stänger den inte ordentligt, avgaser blåser bakvägen ut i insugningsröret och vid nästa insugningstakt suger motorn i sig inerta avgaser istället för luft, och då finns det ju ingen chans att förbränningen lyckas.
Mina erfarenheter av gräsklippare är att de är besvärliga att få igång första gången för säsongen. Det tror jag beror på att lättflyktiga komponenter i bensinen som är kvar i motorn har avdunstat så att det är något mer liknande fotogen i förgasaren. När förgasaren har spolats igenom med färsk bensin går den problemfritt.Det finns gräsklipparmotorer måste ha alkylatbensin för att fungera bra. Vanlig bensin innehåller etanol och en del aromatiska kolväten som ett gummimembran i förgasaren inte tål. Har membranet blivit stelt fungerar motorn inte alls bra om den nu går överhuvudtaget.