0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Hade du haft en 12 kW scroll och arbetstank hade den nog velat ha närmare 4 kW driveffekt, alltså 2.5 kW högre effektbehov.
Hur gör din pump , dvs hur undviker den många timmars elpatron drift när borran börjar bli för kall? Sjunker temperaturen i bostaden eller kallar den på Nibe support kanske, kanon för Nibes aktiekurs.Återstartar 1245 efter en grads höjning?Jag försöker se vad min 20 år gamla on-off gör, avvakta står det i manualen. Det finns en larmtimer på en timma...min elpatron är fördröjd minst 4 timmar.Måste ju vara intelligentare på nyare modeller, någon som vet hur ROT pumpar fungerar? Inte går de väl över till 100% elpatron många timmar som Valiant hävdar?
Har du erfarenhet av detta i verkligheten eller är det bara vilda gissningar? Jag tror inte on/offen kommer överleda så mycket energi till vvb från manteln utan den kommer gå i en kort stöt och sedan vila, så den kommer inte komma i närheten av 12kWeffekt under vv-körning och således inte heller 4kW i driveffekt.
Intelligentare ? är borran för kall finns på en on/off vp inte så mycket annat än göra att stoppa kompressorn och köra på elpatron vad skulle alternativet vara dom kan inte trolla fram värmen.
Nibe har slingladdad beredare och brukar kunna ladda beredaren på en körning och framförallt om det bara rör sig om att toppa upp vv tempen nån grad efter värme körning.
Man kan välja larmgräns själv har jag för mig ställer man det tillräckligt lågt kommer det inte larma. Minska genom kortare drift och köra elpatron däremellan eller ska man låta det bli kallt inne ? Tror inte den behöver köra elpatron i en vecka den kör elpatron tills tempen i borran stigit tillräckligt vet inte hur lång tid det tar om man inte laddar ner nån energi kanske tar en vecka. Den kan inte trolla fram värmen endera blir det kallt inne och eller man blir utan varmvatten eller så kommer elpatron ersätta energin som skulle kommit från värmepumpen.
Tror inte effekt toppen kommer av en vv laddning för den kör nog max 30 min även efter en dusch
Men nu diskuterade vi effekttopp i ett 15-minutersperspektiv.
Är det nån som kör med 15 minuters effekt avgifter ?
Man brukar ju också kunna ställa hur länge värmepumpen tillåts arbeta med värme vs varmvatten, kanske skulle gå sätta in typ 7 minuter för tappvarmvatten om effekttariffen baseras på 15-minutersintervaller?