0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man har problem med att cirkpumpen går för sakta beror det inte på inverterdrift av kompressorn man kan i alla fall på vissa ställa min fart på cirkpumpen så man får ok flöde överallt och på Bosch /IVT kopplas det med separat cirkpump och bypass mot radiatorerna har jag för mig. En NIbe 1145 har tex liknande problem som en inverter vp om man låter cirkpumpen gå på för låg hastighet i vilo läge men är det on/off kompressorns fel.
Skicka detta till Nibe m.fl. 👍
Tycker du jag ska skicka till Nibe och upplysa dom om vilka funktioner som deras värmepumpar redan har inbyggt i styren eller vad ?
Mmm, men det kräver då ytterligare investeringar i elpatron och styrning, tveksamt om det någonsin lönar sig, speciellt när värmebehovet är litet då solen skiner, tanken blir ju också rätt snabbt full av värme om du har ett överskott på säg 10 kW mitt på dagen.Jag gissar att det bästa/enklaste nog är att helt enkelt stoppa exporten om elpriset är negativt.
Ja, och ändra default till mer grundcirkulation vid låg produktion för ökad komfort, så tänker jag 😉, men det kanske redan står angivet men då inte läses av installatörer, så där kanske problemet är mer, bara en tanke ....Måste säga att jag blivit mer sugen på en arbetstank, det poppar upp mer och mer fördelar.
Din 7 kW kompressor drar alltså ca 2.5 kW, och min 12 kW inverter drar ca 1.5 kW när den värmer tappvarmvatten.Hade du haft en 12 kW scroll och arbetstank hade den nog velat ha närmare 4 kW driveffekt, alltså 2.5 kW högre effektbehov.
Ett borrhål är inte för engångsanvändning. Jorden fyller på värmen i en hastighet som beror på hur mycket energi man tar ut fram till minus, sen stökar det med spridd karaktär beroende på förutsättningar.
Vi har kommit långt ifrån rubriken "Hållbarhet inverter kontra 1145". Vi har i princip två läger, och vi kommer nog aldrig övertyga varann.En sak har jag förstått, enhastighetsmotor/kompressor har bäst COP. Frekvensdrift är mer en komfortfråga. Jag har aldrig lagt in COP som en högprioriterad parameter vid val av värmpump, så länge COP-värdet är rimligt bra. Kvalitet, tillförlitlighet och komfort är viktigast för mig. Jag har ju sett att mig veterligen har ju alla kyl/frys-skåp On/off drift, detta ger optimalt COP för att kompressorn är anpassad och optimerad för detta varvtal. Samma kommer ju gälla värmpumpar, men där kommer komfortfrågan in. Den går ju att fixa genom steglös frekvens med sämre COP, eller komplettering av On/off med extratankar. Då kommer ju valet, det är många här på forumet som tycker om, och förstår hur man vill förbättra sina system med extra tankar. Andra, som jag, vill ställa ner en kylskåpsliknande värmepump i källarn och dra igång den. Viktigast för mig är att den är tillförlitlig och att jag har jämn temperatur i huset. Det klarar Nibe med frekvens. Har betydligt jämnare temperatur än med Fighter 1210, även om jag använder samma kurvor. Differans några tiondelar av en grad inomhus. Det har ju trots allt visat sig att efter det att Nibe satte in en nödvändig skyddande drossel framför invertern på 12/13kW, så har tillförlitligheten blivit hög för invertern. För mig är det en gåta att de inte kompletterat de större och mindre med drossel. En annan sak som lätt glöms bort vid val av inverter framför on/off är att invertern kan på ett bra sätt ersätta en gammal on/off, ifall borran är för klen. Möjligheten att begränsa temperaturen i brine med reducerad frekvens är en bra finess. I mitt fall visade det sig att jag kan plocka ut 12kW ur min 145m aktiva borrdjup, vilket ej var förväntat. Med on/off hade varken Nibe eller jag vågat installera en 12 kW on/off värmepump, då hade det nog blivit en 7kW där dyra elpatroner hade behövt gå in i likhet med Fighter 1210-8kW. Är det riktigt kallt i Skåne behöver mitt hus ca 12kW, och elvärmen har aldrig behövt gå in. Så i mitt fall har inverter lönat sig. När det gäller värmeproduktion och vattenproduktion har jag ställt min F1255 på 20 minuter vattenproduktion, då hinner inte stigarvattnet svalna speciellt mycket. Det har visat sig att en körning från gräns för kallt till varmt varmvatten tar strax under 20 minuter. Därför fungerar 20/40 minuter uppdelning mellan varmvatten / stigarvatten bra, mycket bra.