0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lite högre medeltemperatur på köldbäraren kan en inverterpump bjuda på, en till fördel som bidrar till bättre verkningsgrad.
Tror inte att det kommer skilja så mycket med effekttopparna och tarifferna mellan in/off och inverter, om det blir hela timmar.Blir det 15-minutersintervall så kan där finnas en dold kostnad på on/off som skulle kunna ge typ 1 kW högre effekttoppar jämfört med en inverter som går på dellast 99% av tiden.När man värmer poolen kan man själv välja med vilken effekt värmepumpen ska gå, den reglerar INTE med frekvensen då, då är den i princip som en on/off-värmepump, man bestämmer helt enkelt själv om den ska gå få timmar med hög effekt eller många timmar med låg effekt.Jag har valt att låta vår värmepump gå med typ 60% effekt när den värmer poolen, det blir ca 10 timmar/dygn den får jobba då.Hade man kunnat se en tabell eller graf som visade när värmepumpen var som effektivast hade man ju kunnat välja den effekten, men troligen är det väl en kompromiss mellan effekt och drifttid som ska göras för att optimera COP, slitage och effekttariffer.Jag upplever också en bättre komfort med inverter jämfört med on/off, effekttarifferna lägger ju också ett litet plus i kanten för inverterpumparna, men mycket mer elektronik är det ju i en modern värmepump, inte bara invertern, det finns mycket annat som kan krångla också.En modern on/off har mjukstart, och det har fått bytas rätt många mjukstartsrelän också, så det är inte heller problemfritt.
Hur märker du den bättre komforten jag kan inte känna när min vp går eller står still om jag inte går ner i källaren och tittar till den.
Nu får vi nog plocka bort lite fördomar:Verkningsgraden hos en motor blir inte försämrad för att den går med variabel frekvens. Därför kör man fläktar, pumpar m.m. med frekvens.De har inte betydligt mer teknik. En kontaktor med motorskydd har ersatts med en annan svart låda där 3 faser går in och tre faser går ut. Inom industrin anser man att tillförlitligheten är högre för frekvensdrift än kontaktorstyrning. Detta för att kontaktorer slits och måste bytas. En motor påfrestas mer av starter med dess startströmmar än en frekvensmotor som startar med betydligt lägre strömmar. Om den går på 50Hz eller 120Hz har ingen betydelse. De kompressorer som använder frekvens har motorer som är lindade för 400V vid 120Hz, och de kompressorer som går på 50Hz är lindade för 400V vid 50Hz. Oavsett om det är 50Hz eller 120Hz har tillverkaren valt ett poltal som ger önskvärt märkvarvtal. Om jag åter igen skulle köpa en ny värmepump skulle jag inte tveka 1 sekund om det skulle vara frekvens eller som tidigare on/off. Inför köpet för ca 4 år sedan var även jag tveksam, men har insett fördelarna. Jag kan sitta i mitt hus nu när vårvärmen kommer. På kvällen drar frekvensomriktaren igång mjukt på 20Hz, och en svag temperatur på ca 30C kommer upp behagligt på mina element. Inga start/stopp, den producerar konstant precis den mängd värme som behövs. Oavsett vad du köper får du ju ändå frekvensomriktare på cirkulationspumparna.[ Håller inte med dig !Vi har en isentopisk verkningsgrad att ta hänsyn till på kompressorn . Det är nummer 1 Nummer 2 är förlusten du gör i frekvens omvandlaren .
Smurfen skrev: Hur märker du den bättre komforten jag kan inte känna när min vp går eller står still om jag inte går ner i källaren och tittar till den.Det finns ett knep, man kan känna med handen på elementet när det behövs relativt lite värme i huset. Är det en on/off kommer det en omgång värme för att sedan svalna när det är OFF. Men som jag sagt tidigare, en frekvens tuffar på på lägsta frekvens som gör elementet lagom ljummet i förhållande till behovet. Den tuffar på kontinuerligt hela vinterhalvåret med rätt värme, dygnet runt. Just nu är det 10C ute, och min värmebärare ligger på lämpliga 28C. Skönt! Inget till/från här. Sådana här egenskaper skiljer förstås mycket om jag har golvvärme eller ackumulatortankar, som jämnar ut.Av dessa själ skall man kanske tillägga att huset med radiatorer får fler fördelar med frekvens.
Det där är intressant, och jag är väldigt nyfiken på hur det kan vara så.Jag menar att det är värmepumparnas kyleffekt som avgör hur kall köldbäraren blir, typ har du en tank med 1 000 liter tiogradigt vatten och plockar ut 10 kWh så blir temperaturen i tanken +1,39°.Vad är då skillnaden mellan en on/off och inverter. Blir det +5° i tanken om det är en inverter som plockar ut 10 kWh?
Jag har en egen teori att detta är en skröna och det i verkligheten nästan är tvärtom.En on-off har bra snurr på brine cpn när den går och då utnyttjas hela hålets djup bättre, till skillnad mot en inverter som kyler hålets övre del mer.Undantaget och bekräftelsen på detta är Daikin som också vill ha hög cirkulation, har jag läst.☺️
Om komfort skulle vara inverterpumpens största fördel så är verkligen invertern totalt bortkastad. Bara en sådan sak att inverterförespråkare säger att man kan notera den ökade komforten genom att lägga handen på elementet är ju väldigt talande om det argumentet. Jag märker verkligen inte av någon variation från on/off styrningen så då vet jag att invertern är inget för mig då.Angående hur det vore om effekttopparna mäts under 15 minuters slotar så tror jag att det verkligen skulle ta död på skillnaden mellan invertern och on/off. En inverter toppar väl i effekt under vv körningar då den drar lika mycket eller mer än on/off.
Hur som helst värms ju bara tappvarmvatten i en modern beredare ett par gånger/dygn om man inte tappar större mängder.Här skulle man förstås ha möjlighet att ställa med vilken effekt den producerar tappvarmvatten, och om det inte finns så kanske det kommer när det blir mer aktuellt med effekttarifferna.Det är i alla fall en möjlighet som invevertern erbjuder, även om det inte finns idag.
När invertern går sakta går cirkulationspumpen sakta, så då fördelas ofta värmen sämre har man läst många inlägg om, så därför i dessa fall är nog ofta inverter sämre än on-off, sorry😉.Jag märker skillnad i komfort då min vp stått still under dagen och precis börjat producera under kvällen, annars inte. Kanske detta beror på lägre utegivarpåverkan? 🤔