Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Halka  (läst 28064 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Halka
« Svar #30 skrivet: 27 februari 2025, 16:15:45 »
Jag åker inte i terräng med bilen varför skulle jag behöva högre frigångshöjd viket jag visserligen har men helt i onödan. Har du ens kört med lastad släpvagn på vintern när det är halt ? Jag har inte haft behov av kedjor sen jag köpte fyrhjulsdriven bil tidigare hade jag alltid dom med men kedjor har nog egentligen bara räddad mig uppför en backe en gång men många gånger jag inte kunnat stanna där jag ville stanna för då har jag blivit kvar.

Ja, jag bor i Norrbotten sedan födseln, så har färdats i snö och halka så det räcker.

Men jag förstår att det kan vara eländig halka söderut, och fler dagar med riktig halka, än här där vi har mer av riktig vinter. :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Halka
« Svar #31 skrivet: 27 februari 2025, 16:25:12 »
Och jag tror att den största orsaken till problemen söderut är att bor man där så får man inte "träna" speciellt mycket på att åka på snö och is. För det är lika med halka som med allt annat, tränar man så blir man bättre.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #32 skrivet: 27 februari 2025, 16:55:15 »
Ja, jag bor i Norrbotten sedan födseln, så har färdats i snö och halka så det räcker.

Men jag förstår att det kan vara eländig halka söderut, och fler dagar med riktig halka, än här där vi har mer av riktig vinter. :)
Det är stor skillnad att ha färdats på snö och is med bil men häng på ett släp på 1000 kg och försök starta eller komma upp för nån liten backe i snö så får du se hur bra det går jag förstår att du inte gjort det trots att du påstår du färdats på vintervägar. Nu bor ju inte jag så långt söderut heller så nog har jag kört på snö och is men verkar vara långt ifrån så bra som ni för jag har haft problem många gånger när jag åkt på hala vägar med släp men slipper det numera när jag har fyrhjulsdriven bil. Senast i dag backade jag upp bilen på baksidan av huset ganska brant backe med bara is det vore helt omöjligt för mig med en 2 hjulsdriven bil men ni kanske fixar det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Halka
« Svar #33 skrivet: 27 februari 2025, 17:32:53 »
Det är väl ingen som betvivlar att det i vissa lägen är mycket bättre med fyrhjulsdrift. Men för dom allra flesta tillfällen är det nått man inte har någon större nytta av. Som exempel så var det till ingen hjälp i den senaste stora masskrocken i Uppsala, kanske tom det motsatta då bilisterna kanske inte kände hur halt det var och därför körde lite för fort.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #34 skrivet: 27 februari 2025, 18:05:02 »
För vissa tycker jag det låter som att det går precis lika bra ändå bara koppla ur antispinn och åka vidare upp för slalombacken där andra inte kommer upp. De allra flesta tillfällena är det inga problem med framkomligheten då behöver man inte fyrhjulsdrift i de allra flesta tillfällena klarar jag mig utan dragkrok men den är jäkligt bra att ha när släpet ska med. I en mass krock gör inte fyrhjulsdrift nån nytta alls då har man nog mera nytta av airbag även om jag tycker fyrhjulsdrift gör underverk för framkomligheten så naturligtvis gör det ingen nytta i en krock.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Halka
« Svar #35 skrivet: 27 februari 2025, 20:03:56 »
Jag kan ju bara svara för mig men med mina + 50 år med bil och körkort har avsaknad av fyrhjulsdrivet ställt till med ett mindre problem en gång. Och visst har vi även en fyrhjulsdriven bil men det var hustrun som propsade för sisådär 15 år sedan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #36 skrivet: 27 februari 2025, 20:28:22 »
Har man inte fyrhjulsdrift får man ju hoppa över vissa saker som tex backa upp bilen på baksidan hos mig och tvätta av den när det är isigt eller ta upp båten där jag brukar ta upp den numera när jag har fyrhjulsdrift åka till fjälls med skotern om det är halkigt men hoppar man det så ställer det inte till nått all vanlig körning funkar ju med 2 hjuls drift. Vi har också en bil med fyrhjulsdrift och en bil med 4 hjuls drift.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #37 skrivet: 28 februari 2025, 07:19:53 »
OM man ska backa uppför när det är helt kan man anpassa sig, antingen tar man mer fart, eller så sandar man, eller så tvättar man någon annanstans.
Det är lite som med snöskoter utan back som det var förr i tiden, det var inget stort problem för man anpassade sig till den situation man befann sig i.
Visst, det kan underlätta, absolut, men jag håller med kocken, har man inte fyrhjulsdrivet så anpassar man sig, normalt sett utan större problem.

Som en liten anekdot så skulle jag testa fyrhjulsdriften på min "Nya" bil när jag köpte den förra våren, körde i ett svagt motlut där det drivit in lite snö, plusgrader ute, så det var blötsnö/slask.
Körde medvetet sakta så jag fastnade, och aktiverade sedan diffen på den knapp som finns i vår bil.
Det hjälpte inte - satt fast ändå.
Backade, och tog fart, och då gick det bra, precis som det skulle gjort med vår framhjulsdrivna bil.
Men än en gång, självklar kan man ha nytta av fyrhjulsdriften ibland, inte tu tal om det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #38 skrivet: 28 februari 2025, 14:01:52 »
Jag vill inte anpassa mig utan vill jag backa upp för backen nu ska det funka vill jag åka till fjälls när det snöar och är halt så åker jag dit. Självklart gick det bättre när du tog fart men hade du enbart haft framhjulsdrift kanske det inte hade räckt ändå men låter konstigt om du fastnar i en svag motlut trots låt fart har du blanka däck ?. En skoter utan back går i många lägen inte anpassa utan man får slita man kan inte köra av en kåpvagn framåt man kan inte backa när man fri åker och kommer till ett för stort dike då blir det till att vända med handkraft eller låta bli att fri åka är ju också en anpassning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Halka
« Svar #39 skrivet: 28 februari 2025, 16:38:01 »
Som sagt för vissa av oss är fyrhjulsdrift ett måste men för den stora andelen är det en helt onödig "grej".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #40 skrivet: 28 februari 2025, 16:55:13 »
Jag har inte påstått att det är ett måste men när vissa skriver att det går utmärkt att dra släp ända i halka och snö fast jag vet att det inte går utmärkt jag har provat flera gånger med framhjulsdrift och vissa tycker man bara kan trycka ur el finesserna så går det lika bra som med fyrhjulsdrift  för att dom bor norrut och har tränat på snö så blir i alla fall jag lite fundersam hur det är ställt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #41 skrivet: 28 februari 2025, 23:47:59 »
De som bara har framhjulsdrift klarar sig upp till fjällen också.
Det kanske säger något.
Eller inte.  dontknow

Jag har i alla fall aldrig hört talas om någon som undvikit att åka till fjälls på grund av den bil de har.
Sen kan förstås utmaningarna vara större eller mindre, men det är ju det som gör resan minnesvärd.  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1653
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Halka
« Svar #42 skrivet: 01 mars 2025, 03:17:16 »
Visst är det lite konstigt att det inte finns några halkvarningar eller rapporter om halkolyckor här uppe i Jämtland. Det är ju endast dom stora genomfartslederna som är saltade och nästan isfria. Den stora delen av vägar är isbelagda med vatten på  Sc:,h

Har inte läst alla inlägg i denna tråd, så här kommer kanske några upprepningar 😉..

När det är "stanna hemma" varningar för dåligt väglag är det mycket för att man inte skall fastna någonstans i trafiken pga att det är de med sämst däck och fordon som bestämmer framkomligheten, vilket ofta är utlands lastbilar som då redan fastnat längre söderut och aldrig når Östersund. I glesbefolkade Jämtland bor 1,5% av Sveriges befolkning på en yta som är 12% av Sverige.
Detta ser jag som två av förklaringarna.

Sedan saltas det inte, så därför är det inte konstigt att Jämtlänningar med åren har utvecklat en överlägsen körskicklighet utifrån att det alltid råder halka och ingen därför kommer till deras hjälp om de kör av på en avlägsen vägsträcka, utan mobiltäckning.

Dessutom har de ofta en backup med en skoter därbak på en släpkärra som då analogt dras av ett fyrhjulsdrivet fordon. Kanske detta är min fördom 😎??😅

Jag antar att SMHI känner till ovanstående fakta och därför inte gärna ger några halkvarningar, är då svaret 😉
« Senast ändrad: 01 mars 2025, 03:38:21 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Halka
« Svar #43 skrivet: 01 mars 2025, 06:20:52 »
Har inte läst alla inlägg i denna tråd, så här kommer kanske några upprepningar 😉..

När det är "stanna hemma" varningar för dåligt väglag är det mycket för att man inte skall fastna någonstans i trafiken pga att det är de med sämst däck och fordon som bestämmer framkomligheten, vilket ofta är utlands lastbilar som då redan fastnat längre söderut och aldrig når Östersund. I glesbefolkade Jämtland bor 1,5% av Sveriges befolkning på en yta som är 12% av Sverige.
Detta ser jag som två av förklaringarna.

Sedan saltas det inte, så därför är det inte konstigt att Jämtlänningar med åren har utvecklat en överlägsen körskicklighet utifrån att det alltid råder halka och ingen därför kommer till deras hjälp om de kör av på en avlägsen vägsträcka, utan mobiltäckning.

Dessutom har de ofta en backup med en skoter därbak på en släpkärra som då analogt dras av ett fyrhjulsdrivet fordon. Kanske detta är min fördom 😎??😅

Jag antar att SMHI känner till ovanstående fakta och därför inte gärna ger några halkvarningar, är då svaret 😉

Saltet kan nog tänkas orsaka ett inte ringa antal olyckor, dels lockar det upp viltet på vägarna, sen orsakar det mörkare vägbanor, och inte  att förglömma en jäkulsk halka vid av och påfarterna och allmänt besvärlig modd.
« Senast ändrad: 01 mars 2025, 06:23:04 av Jisse »

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #44 skrivet: 01 mars 2025, 09:13:33 »
De som bara har framhjulsdrift klarar sig upp till fjällen också.
Det kanske säger något.
Eller inte.  dontknow

Jag har i alla fall aldrig hört talas om någon som undvikit att åka till fjälls på grund av den bil de har.
Sen kan förstås utmaningarna vara större eller mindre, men det är ju det som gör resan minnesvärd.  :)
Menar du med släpvagn eller enbart bil. Har du ens kört framhjuldriven bil med lastat släp i halka ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!