0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag åker inte i terräng med bilen varför skulle jag behöva högre frigångshöjd viket jag visserligen har men helt i onödan. Har du ens kört med lastad släpvagn på vintern när det är halt ? Jag har inte haft behov av kedjor sen jag köpte fyrhjulsdriven bil tidigare hade jag alltid dom med men kedjor har nog egentligen bara räddad mig uppför en backe en gång men många gånger jag inte kunnat stanna där jag ville stanna för då har jag blivit kvar.
Ja, jag bor i Norrbotten sedan födseln, så har färdats i snö och halka så det räcker.Men jag förstår att det kan vara eländig halka söderut, och fler dagar med riktig halka, än här där vi har mer av riktig vinter.
Visst är det lite konstigt att det inte finns några halkvarningar eller rapporter om halkolyckor här uppe i Jämtland. Det är ju endast dom stora genomfartslederna som är saltade och nästan isfria. Den stora delen av vägar är isbelagda med vatten på
Har inte läst alla inlägg i denna tråd, så här kommer kanske några upprepningar 😉..När det är "stanna hemma" varningar för dåligt väglag är det mycket för att man inte skall fastna någonstans i trafiken pga att det är de med sämst däck och fordon som bestämmer framkomligheten, vilket ofta är utlands lastbilar som då redan fastnat längre söderut och aldrig når Östersund. I glesbefolkade Jämtland bor 1,5% av Sveriges befolkning på en yta som är 12% av Sverige. Detta ser jag som två av förklaringarna.Sedan saltas det inte, så därför är det inte konstigt att Jämtlänningar med åren har utvecklat en överlägsen körskicklighet utifrån att det alltid råder halka och ingen därför kommer till deras hjälp om de kör av på en avlägsen vägsträcka, utan mobiltäckning.Dessutom har de ofta en backup med en skoter därbak på en släpkärra som då analogt dras av ett fyrhjulsdrivet fordon. Kanske detta är min fördom 😎??😅Jag antar att SMHI känner till ovanstående fakta och därför inte gärna ger några halkvarningar, är då svaret 😉
De som bara har framhjulsdrift klarar sig upp till fjällen också.Det kanske säger något.Eller inte. Jag har i alla fall aldrig hört talas om någon som undvikit att åka till fjälls på grund av den bil de har.Sen kan förstås utmaningarna vara större eller mindre, men det är ju det som gör resan minnesvärd.