Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Halka  (läst 28063 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Halka
« Svar #45 skrivet: 01 mars 2025, 09:37:35 »
Har inte läst alla inlägg i denna tråd, så här kommer kanske några upprepningar 😉..

När det är "stanna hemma" varningar för dåligt väglag är det mycket för att man inte skall fastna någonstans i trafiken pga att det är de med sämst däck och fordon som bestämmer framkomligheten, vilket ofta är utlands lastbilar som då redan fastnat längre söderut och aldrig når Östersund. I glesbefolkade Jämtland bor 1,5% av Sveriges befolkning på en yta som är 12% av Sverige.
Detta ser jag som två av förklaringarna.

Sedan saltas det inte, så därför är det inte konstigt att Jämtlänningar med åren har utvecklat en överlägsen körskicklighet utifrån att det alltid råder halka och ingen därför kommer till deras hjälp om de kör av på en avlägsen vägsträcka, utan mobiltäckning.

Dessutom har de ofta en backup med en skoter därbak på en släpkärra som då analogt dras av ett fyrhjulsdrivet fordon. Kanske detta är min fördom 😎??😅

Jag antar att SMHI känner till ovanstående fakta och därför inte gärna ger några halkvarningar, är då svaret 😉
Man kan väl dela upp det i två problem folk underskattar "problemet" och överskattar sin förmåga.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #46 skrivet: 01 mars 2025, 11:49:53 »
Menar du med släpvagn eller enbart bil. Har du ens kört framhjuldriven bil med lastat släp i halka ?

Farsan körde SAAB, framhjulsdriven, under hela min uppväxt, med både släp och husvagn till fjällen. (inte samtidigt dock)
När det var som djävligast bogserade camingägaren upp gästerna uppför sista branta backen, men ingen vände och åkte hem.
Ibland räckte det med ett par gubbar på motorhuven.  tummenupp
Man anpassar sig.
Fasan hade två sandsäckar liggande under huven, på hjulhusen, för att få lite mer vikt på drivhjulen.
Man anpassar sig.
Och så är vi förstås bra på att köra på vinterväg, vi som bor i norr, det är självklart.
Kunnande, erfarenhet, kunskaps-överförande mellan generationer, och en fungerande väghållning gör att det i princip aldrig behövs fyrhjulsdrift för att ta sig dit man vill.
MEN, självklart kan det förenkla med fyrhjulsdrift.
Men när man ändå fastnar så är man än djävligare till.
« Senast ändrad: 01 mars 2025, 11:53:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #47 skrivet: 01 mars 2025, 12:17:53 »
Som jag misstänkte DU har aldrig kört med släp i halka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #48 skrivet: 03 mars 2025, 09:43:30 »
Jag förutsätter att du skämtar.
Kul.

Nu är jag aldrig i fjällen, så just den personliga erfarenheten har jag inte, men helt normal användning för att transportera skoter till/från service, inköp på bygghandel, brädgårdar och så vidare är ju inga som helst problem med en framhjulsdriven bil och släp 363 dagar om året.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #49 skrivet: 03 mars 2025, 09:53:56 »
Nej det var inget skämt du verkar ha väldigt liten eller tom ingen erfarenhet av att köra med lastad släpvagn i halka och då menar jag ett släp som väger lite grann som jag skrev tidigare runt 1000 kg att åka med en obromsad vagn med nån list på kanske funkar det har jag ingen erfarenhet av så där kan jag inte yttra mig. Där jag bor är E4 ren från is/snö säkert 350 dagar per år då funkar det utmärkt med lastat släp och framhjulsdrift men då är det ju en del dagar man kanske inte kan köra om man inte behöver stanna på fel ställe för då kommer man inte iväg och resten av tiden får man hålla sig på E4 för mindre vägar som inte saltas kommer inte vara rena från snö/is.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #50 skrivet: 03 mars 2025, 10:01:23 »
Känner inte igen din beskrivning av verkligheten, men vi får helt enkelt acceptera att vi har olika syn på detta.
Nu har jag alltid bra vinterdäck på mina bilar, kanske är det det som gör att vi har olika syn på saken.
I vinter har det nog inte varit en enda dag när det hade varit några problem att använda ett släp i Piteå på ett helt normalt sätt.
Minns inte senast jag drog så tungt som 1000 kilo på vintern, det är nog rent generellt väldigt ovanligt.
Kan inte komma på annat än ett stort lass med virke till ett bygge, eller sand/grus/matjord - allt väldigt ovanligt vintertid.
Som sagt, tre skotrar, och ett par hundra liter bensin på släpet, till fjälls, då kan det bli problem om man inte anpassar sig.
Men det är inte en typ av körning jag har.
Däremot har jag ju den erfarenheten sedan ungdomen, när fyrhjulsdrivna bilar inte fanns.
Alla klarade sig ändå på något sätt.

Tiotusentals husvagnsägare har också bevisat dig fel, sedan årtionden.
Det är förstås bra med fyrhjulsdrift om man drar tungt, men sällan nödvändigt.
Skulle det vara problem att baxa in ett husvagn på parkeringen i fjällen så är det säkert någon granne som vill glänsa med sin fyrhjulsdrivna bil som ställer upp.   tummenupp

Hade jag haft stort tungt släp, eller husvagn, och var återvändande fjällbesökare hade jag nog haft en fyrhjuldriven bil även jag.
Men nu pratar vi om kanske ett par tusen personer/familjer i Sverige som har den typen av behov, och jag är inte en av dem.
« Senast ändrad: 03 mars 2025, 10:08:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Halka
« Svar #51 skrivet: 03 mars 2025, 10:32:15 »
Nu kommer jag in från sidan och "bränner" till er båda till att bruka en vänligare tolkning, likt sideburn-Jesus  tOOmten


Bilderna nedan, får tala för sig självt.

Bor man riktigt backigt till, eller vistas mycket i sådana områden, i någotsånär vinterklimat, är fyrhjulsdrift nästan ett måste, om man inte vill bli omyndigförklarad av grannar, lokal räddningstjänst och bärgningsbolag (kolla bara hur många fyrhjulsdrivna bilar det finns i Noreg).

Bor man, och reser omkring där det är plant, (oavsett snö- eller ej) så spelar det (nästan) ingen roll om man har två- eller fyrhjulsdrift...typ



https://www.mycar.no/bruktbilmagasinet/nar-trenger-du-firehjulstrekk

67% nya bilar har firehjulstrekk i Noreg.
31% nya bilar har fyrhjulsdrift i Sverige.

All kärlek till er båda, Månstråle och blå Jord!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #52 skrivet: 03 mars 2025, 11:03:55 »
Den där backen kanske man skulle klara uppför, men när man ska ned på andra sidan hjälper det inte med fyrhjulsdrift.
Stor risk det blir en fällkniv av hela ekipaget när man tar på bromsen.
Jo, skillnaden mellan Norge och Sverige är rätt talande, men den kan ju också bero på att hälften av alla bilar i Norge är Fyrhjulsdrivna elbilar...
Jag köpte ju fyrhjuldrivet förra året, tyckte jag fick allt, för att skapligt pris.
Diesel, automat, fyrhjulsdrift och drag, och för bara 230 000 kr.
Men, jag är inte nöjd, och behöver något bättre.
Blev att beställa en EV3, framhjuldriven, inget drag.
Får klara mig med den gamla KIA sportage framhjulsdrivna när jag ska dra framöver, och har inga som helst problem med det, baserat på de behov jag har.
Behoven skiljer, så nog förstås jag att det kan finnas de som tycker att det är viktigt med fyrhjulsdrift.
Jag vill bara påpeka att jag TROR att det är många som överskattar betydelsen, just för att de flesta fyrhjulsdrivna bilar 99.9% av tiden bara driver på 2 hjul.

En modern bil med fyrhjulsdrift i kombination med tungt släp eller husvagn kräver dessutom mer än det B-kort jag har, och så länge jag inte tar ett utökat körkort så begränsas jag alltså av det.
Med den gamla DieselKIA:n, framhjulsdriven, får jag dra både släpet och husvagnen med något tiotal KG till godo.
Kan inte dra husvagnen med den "nya" bilen jag köpte i våras, 10 kg för tungt ekipage.
Sånt får man också ta i beaktande.
« Senast ändrad: 03 mars 2025, 11:06:54 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #53 skrivet: 03 mars 2025, 12:31:26 »
Känner inte igen din beskrivning av verkligheten, men vi får helt enkelt acceptera att vi har olika syn på detta.
Nu har jag alltid bra vinterdäck på mina bilar, kanske är det det som gör att vi har olika syn på saken.
I vinter har det nog inte varit en enda dag när det hade varit några problem att använda ett släp i Piteå på ett helt normalt sätt.
Minns inte senast jag drog så tungt som 1000 kilo på vintern, det är nog rent generellt väldigt ovanligt.
Kan inte komma på annat än ett stort lass med virke till ett bygge, eller sand/grus/matjord - allt väldigt ovanligt vintertid.
Som sagt, tre skotrar, och ett par hundra liter bensin på släpet, till fjälls, då kan det bli problem om man inte anpassar sig.
Men det är inte en typ av körning jag har.
Däremot har jag ju den erfarenheten sedan ungdomen, när fyrhjulsdrivna bilar inte fanns.
Alla klarade sig ändå på något sätt.

Tiotusentals husvagnsägare har också bevisat dig fel, sedan årtionden.
Det är förstås bra med fyrhjulsdrift om man drar tungt, men sällan nödvändigt.
Skulle det vara problem att baxa in ett husvagn på parkeringen i fjällen så är det säkert någon granne som vill glänsa med sin fyrhjulsdrivna bil som ställer upp.   tummenupp

Hade jag haft stort tungt släp, eller husvagn, och var återvändande fjällbesökare hade jag nog haft en fyrhjuldriven bil även jag.
Men nu pratar vi om kanske ett par tusen personer/familjer i Sverige som har den typen av behov, och jag är inte en av dem.
Om man inte har provat dragit släp på tex 1000 kg kanske man inte ska vara så bestämd att det funkar utmärkt tycker nog du ska prova några gånger först innan du har en så pass bestämd åsikt. Runt 1000 kg hamnar man på med 2 skotrar på en kåpvagn och då brukar jag oftast inte ha bensin med brukar gå köra till macken eller så åker jag över dagen då räcker tanken på skotern. Nån husvagn har jag nog inte sett ute på vägen dom drar dom nog upp på hösten eller så står dom där hela året. Utan att ha räknat möter man nog 100 bilar med släp när man åker hem från en anläggning under högsäsong om du tycker det är ovanligt ställ dig i närheten av en fjällanläggning och då kan du samtidigt räkna hur många av de bilarna med släp som är 2 hjulsdrivna så vart får du 2000 personer per år från du har väl heller aldrig varit i närheten av nån större fjällanläggning gissar jag ? Jag har aldrig provat dragit 3 skotrar + bensin på vagn det ryms inte på min vagn och vikten blir nog gränsfall bilen får bara dra 1500 kg. Jag påstår inte att det är omöjligt åka till fjälls med 2 hjulsdriven bil och släp jag har gjort det många gånger men man får anpassa sig efter vädret vilket brukar vara lite svårt när man tex bokat en helg och sen gäller det hålla långt avstånd till andra bilar för blir det stop i en backe kommer man inte iväg och backa tillbaka och ta på snökedjor är ingen höjdare jag har provat har du ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1653
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Halka
« Svar #54 skrivet: 03 mars 2025, 13:02:21 »

Skall köra 130 mil från syd Tyskland på söndag, just nu är det bara varierande temperatur -6°C till +6°C och lite nederbörd 🥶🤐👹, dock inga snömängder verkar det som.
Spännande väglag 🤤, tänkte hinna till Bordershop också 😄
Det väldigt positiva är att lastbilar inte får köra på söndagar👍

Jaha nu var man hemma.
Torrt väglag utan halka 😅

Diesel Citroen levererar, 130 mil på en tank 😄
Det vart totalstopp i 2,5 timmar för 2000 bilar 30 mil från färjan (halva bilar såg jag😰). Fick därför gasa i +140 km/h för att hinna med, hann precis 🥳 som sista bil ombord!
Skulle man åkt elbil hade man fått damp av låg fart och ständiga laddningar, åka diesel bil med 2.000 rpm är underbart.👍
« Senast ändrad: 03 mars 2025, 13:08:30 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1373
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Halka
« Svar #55 skrivet: 03 mars 2025, 16:18:26 »
Jaha nu vart det sista turen med fyrhjulingen på sjön för den här säsongen. Kan erkänna att jag var nervös antagligen beroende på att när man var ung o dummare o höll på o jumpa på isen minnena sitter i…

Hjälpte grannen med hans bryggbygge på sin ö. Släpade 2 st 8 meters telefonstolpar över isen. Som tur var har jag fortfarande piggkedjorna kvar på bakhjulen. Har märkt när jag plogar ibland att jag nog behöver kedjor fram oxå!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #56 skrivet: 04 mars 2025, 08:58:32 »
Om man inte har provat dragit släp på tex 1000 kg kanske man inte ska vara så bestämd att det funkar utmärkt tycker nog du ska prova några gånger först innan du har en så pass bestämd åsikt. Runt 1000 kg hamnar man på med 2 skotrar på en kåpvagn och då brukar jag oftast inte ha bensin med brukar gå köra till macken eller så åker jag över dagen då räcker tanken på skotern. Nån husvagn har jag nog inte sett ute på vägen dom drar dom nog upp på hösten eller så står dom där hela året. Utan att ha räknat möter man nog 100 bilar med släp när man åker hem från en anläggning under högsäsong om du tycker det är ovanligt ställ dig i närheten av en fjällanläggning och då kan du samtidigt räkna hur många av de bilarna med släp som är 2 hjulsdrivna så vart får du 2000 personer per år från du har väl heller aldrig varit i närheten av nån större fjällanläggning gissar jag ? Jag har aldrig provat dragit 3 skotrar + bensin på vagn det ryms inte på min vagn och vikten blir nog gränsfall bilen får bara dra 1500 kg. Jag påstår inte att det är omöjligt åka till fjälls med 2 hjulsdriven bil och släp jag har gjort det många gånger men man får anpassa sig efter vädret vilket brukar vara lite svårt när man tex bokat en helg och sen gäller det hålla långt avstånd till andra bilar för blir det stop i en backe kommer man inte iväg och backa tillbaka och ta på snökedjor är ingen höjdare jag har provat har du ?

Jag vet inte vad du harvar på om, jag har ju skrivit flera gånger att det självklart är bättre med en fyrhjulsdriven bil om man är typen som återkommande åker till fjälls, och att jag troligen själv skulle ha en fyrhjulsdriven bil som jag hade den typen av hobby.
Även om det är några tusen Svenskar som står med husvagn i fjällen så är det ju en försvinnande liten del, och de Stockholmare som kör av vägen eller fastnar på väg upp till Åre det har ju inget med fyrhjulsdrift eller ej att göra, det har med dåliga däck och ovana att göra.
Jag vintercampar inte, men har förstås kört in båda våra skotrar till och från service på vinterväglag många gånger, och det är ju helt problemfritt.
Skulle hellre ha tipp på mitt släp, än fyrhjulsdrift på bilen om jag fick välja, med den typ av körning och behov jag har.
Det är rätt krångligt att lasta och lossa snöskotrarna när man inte har tipp.
Vintercampar inte med husvagnen, men på sommaren har jag förstås både kört och parkerat på både torrt och vått gräs, allmänna vägar, grusvägar och skogsbilvägar utan problem.
Och skulle det vara några problem så löser man förstås dem, om man levt det liv jag levt, och varit med om de problem jag varit med om.
Det är inte omöjligt, men ibland är det förstås en fördel med fyrhjulsdrivet.
Allt beror på vad man ska ha bilen till.

De senate 12 åren har vi haft 4-hjulsdrivet under kanske 8 år, och bara tvåhjulsdrivna bilar under resten, jag har aldrig saknat fyrhjulsdriften.
Det enda jag menar är att jag nog är rätt typisk användare av bilen, troligen på den mer krävande sidan - om något.
Jag har ju trots allt både släp, skotrar och husvagn, som jag också använder från tid till annan, det har troligen inte majoriteten av Svenska bilägare.
De som har behov av fyrhjulsdrift ska förstås ha det, om de har råd, och ett körkort som gör det möjligt att dra det som de vill dra.

Men när det kommer till personer som tycker att deras fyrhjulsdrivna bil har så bra väghållning menar jag att 90% är ute och cyklar.
Väghållningen beror inte på fyrhjulsdriften, utan på annat i bilens konstruktion och setup.
Det finns ett fåtal bilar som faktiskt driver på alla fyra, helt eller delvis, men de är lätträknade, de allra flesta är framhjulsdrivna om det inte slirar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Halka
« Svar #57 skrivet: 04 mars 2025, 09:30:17 »
Guys, guys... clam deown!
Mek löv nåt vår!

(NSFW sista 14 sekunderna)




(NSFW sista 14 sekunderna)
« Senast ändrad: 04 mars 2025, 09:32:45 av kWhalp »

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #58 skrivet: 04 mars 2025, 10:02:42 »
Jag vet inte vad du harvar på om, jag har ju skrivit flera gånger att det självklart är bättre med en fyrhjulsdriven bil om man är typen som återkommande åker till fjälls, och att jag troligen själv skulle ha en fyrhjulsdriven bil som jag hade den typen av hobby.
Även om det är några tusen Svenskar som står med husvagn i fjällen så är det ju en försvinnande liten del, och de Stockholmare som kör av vägen eller fastnar på väg upp till Åre det har ju inget med fyrhjulsdrift eller ej att göra, det har med dåliga däck och ovana att göra.
Jag vintercampar inte, men har förstås kört in båda våra skotrar till och från service på vinterväglag många gånger, och det är ju helt problemfritt.
Skulle hellre ha tipp på mitt släp, än fyrhjulsdrift på bilen om jag fick välja, med den typ av körning och behov jag har.
Det är rätt krångligt att lasta och lossa snöskotrarna när man inte har tipp.
Vintercampar inte med husvagnen, men på sommaren har jag förstås både kört och parkerat på både torrt och vått gräs, allmänna vägar, grusvägar och skogsbilvägar utan problem.
Och skulle det vara några problem så löser man förstås dem, om man levt det liv jag levt, och varit med om de problem jag varit med om.
Det är inte omöjligt, men ibland är det förstås en fördel med fyrhjulsdrivet.
Allt beror på vad man ska ha bilen till.

De senate 12 åren har vi haft 4-hjulsdrivet under kanske 8 år, och bara tvåhjulsdrivna bilar under resten, jag har aldrig saknat fyrhjulsdriften.
Det enda jag menar är att jag nog är rätt typisk användare av bilen, troligen på den mer krävande sidan - om något.
Jag har ju trots allt både släp, skotrar och husvagn, som jag också använder från tid till annan, det har troligen inte majoriteten av Svenska bilägare.
De som har behov av fyrhjulsdrift ska förstås ha det, om de har råd, och ett körkort som gör det möjligt att dra det som de vill dra.

Men när det kommer till personer som tycker att deras fyrhjulsdrivna bil har så bra väghållning menar jag att 90% är ute och cyklar.
Väghållningen beror inte på fyrhjulsdriften, utan på annat i bilens konstruktion och setup.
Det finns ett fåtal bilar som faktiskt driver på alla fyra, helt eller delvis, men de är lätträknade, de allra flesta är framhjulsdrivna om det inte slirar.
Har ingen koll på om fyrhjulsdrivet har bättre väghållning eller inte väghållningen på en 2 hjuls driven bil räcker åt mig. Jag har en knapp jag kan välja snö läge och lock läge men vet inte om det gör nån större skillnad men brukar trycka in lock när båten ska upp brukar vara gräns fall ändå. Det märks i alla fall inte att det spinner innan fyrhjulsdriften kopplar in (men tror det märktes på äldre långsammare Haldex systemen) fast det gör det ju annars tror jag inte den kopplas in om den inte ligger i lite hela tiden har för mig att Haldex ligger i med runt 10% bak hela tiden men det räcker bra med framhjulsdrift åt mig så länge det inte slirar. Det är klart man ska ha tipp på släpvagnen om man ska köra skoter körde utan ett tag gick ju backa mot en snödriva och lasta om det fanns nån nej tipp och 4 wd är ju ett måste  ;) och när du skaffat det kan du köpa Superclamp  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #59 skrivet: 04 mars 2025, 11:04:25 »
Vi med begränsad ekonomi får hålla oss till gammal husvagn, EU-släp utan tipp och tvåhjulsdriven bil om vi ska ha råd med ett hus i Spanien, men alla prioriterar förstås olika.
Det jag menar är att alla inte kan ha allt, bara för att det är "bra att ha", de flesta måste prioritera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!