0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har inte läst alla inlägg i denna tråd, så här kommer kanske några upprepningar 😉..När det är "stanna hemma" varningar för dåligt väglag är det mycket för att man inte skall fastna någonstans i trafiken pga att det är de med sämst däck och fordon som bestämmer framkomligheten, vilket ofta är utlands lastbilar som då redan fastnat längre söderut och aldrig når Östersund. I glesbefolkade Jämtland bor 1,5% av Sveriges befolkning på en yta som är 12% av Sverige. Detta ser jag som två av förklaringarna.Sedan saltas det inte, så därför är det inte konstigt att Jämtlänningar med åren har utvecklat en överlägsen körskicklighet utifrån att det alltid råder halka och ingen därför kommer till deras hjälp om de kör av på en avlägsen vägsträcka, utan mobiltäckning.Dessutom har de ofta en backup med en skoter därbak på en släpkärra som då analogt dras av ett fyrhjulsdrivet fordon. Kanske detta är min fördom 😎??😅Jag antar att SMHI känner till ovanstående fakta och därför inte gärna ger några halkvarningar, är då svaret 😉
Menar du med släpvagn eller enbart bil. Har du ens kört framhjuldriven bil med lastat släp i halka ?
Känner inte igen din beskrivning av verkligheten, men vi får helt enkelt acceptera att vi har olika syn på detta.Nu har jag alltid bra vinterdäck på mina bilar, kanske är det det som gör att vi har olika syn på saken.I vinter har det nog inte varit en enda dag när det hade varit några problem att använda ett släp i Piteå på ett helt normalt sätt.Minns inte senast jag drog så tungt som 1000 kilo på vintern, det är nog rent generellt väldigt ovanligt.Kan inte komma på annat än ett stort lass med virke till ett bygge, eller sand/grus/matjord - allt väldigt ovanligt vintertid.Som sagt, tre skotrar, och ett par hundra liter bensin på släpet, till fjälls, då kan det bli problem om man inte anpassar sig.Men det är inte en typ av körning jag har.Däremot har jag ju den erfarenheten sedan ungdomen, när fyrhjulsdrivna bilar inte fanns.Alla klarade sig ändå på något sätt.Tiotusentals husvagnsägare har också bevisat dig fel, sedan årtionden.Det är förstås bra med fyrhjulsdrift om man drar tungt, men sällan nödvändigt.Skulle det vara problem att baxa in ett husvagn på parkeringen i fjällen så är det säkert någon granne som vill glänsa med sin fyrhjulsdrivna bil som ställer upp. Hade jag haft stort tungt släp, eller husvagn, och var återvändande fjällbesökare hade jag nog haft en fyrhjuldriven bil även jag.Men nu pratar vi om kanske ett par tusen personer/familjer i Sverige som har den typen av behov, och jag är inte en av dem.
Skall köra 130 mil från syd Tyskland på söndag, just nu är det bara varierande temperatur -6°C till +6°C och lite nederbörd 🥶🤐👹, dock inga snömängder verkar det som.Spännande väglag 🤤, tänkte hinna till Bordershop också 😄Det väldigt positiva är att lastbilar inte får köra på söndagar👍
Om man inte har provat dragit släp på tex 1000 kg kanske man inte ska vara så bestämd att det funkar utmärkt tycker nog du ska prova några gånger först innan du har en så pass bestämd åsikt. Runt 1000 kg hamnar man på med 2 skotrar på en kåpvagn och då brukar jag oftast inte ha bensin med brukar gå köra till macken eller så åker jag över dagen då räcker tanken på skotern. Nån husvagn har jag nog inte sett ute på vägen dom drar dom nog upp på hösten eller så står dom där hela året. Utan att ha räknat möter man nog 100 bilar med släp när man åker hem från en anläggning under högsäsong om du tycker det är ovanligt ställ dig i närheten av en fjällanläggning och då kan du samtidigt räkna hur många av de bilarna med släp som är 2 hjulsdrivna så vart får du 2000 personer per år från du har väl heller aldrig varit i närheten av nån större fjällanläggning gissar jag ? Jag har aldrig provat dragit 3 skotrar + bensin på vagn det ryms inte på min vagn och vikten blir nog gränsfall bilen får bara dra 1500 kg. Jag påstår inte att det är omöjligt åka till fjälls med 2 hjulsdriven bil och släp jag har gjort det många gånger men man får anpassa sig efter vädret vilket brukar vara lite svårt när man tex bokat en helg och sen gäller det hålla långt avstånd till andra bilar för blir det stop i en backe kommer man inte iväg och backa tillbaka och ta på snökedjor är ingen höjdare jag har provat har du ?
Jag vet inte vad du harvar på om, jag har ju skrivit flera gånger att det självklart är bättre med en fyrhjulsdriven bil om man är typen som återkommande åker till fjälls, och att jag troligen själv skulle ha en fyrhjulsdriven bil som jag hade den typen av hobby.Även om det är några tusen Svenskar som står med husvagn i fjällen så är det ju en försvinnande liten del, och de Stockholmare som kör av vägen eller fastnar på väg upp till Åre det har ju inget med fyrhjulsdrift eller ej att göra, det har med dåliga däck och ovana att göra.Jag vintercampar inte, men har förstås kört in båda våra skotrar till och från service på vinterväglag många gånger, och det är ju helt problemfritt.Skulle hellre ha tipp på mitt släp, än fyrhjulsdrift på bilen om jag fick välja, med den typ av körning och behov jag har.Det är rätt krångligt att lasta och lossa snöskotrarna när man inte har tipp.Vintercampar inte med husvagnen, men på sommaren har jag förstås både kört och parkerat på både torrt och vått gräs, allmänna vägar, grusvägar och skogsbilvägar utan problem.Och skulle det vara några problem så löser man förstås dem, om man levt det liv jag levt, och varit med om de problem jag varit med om.Det är inte omöjligt, men ibland är det förstås en fördel med fyrhjulsdrivet.Allt beror på vad man ska ha bilen till.De senate 12 åren har vi haft 4-hjulsdrivet under kanske 8 år, och bara tvåhjulsdrivna bilar under resten, jag har aldrig saknat fyrhjulsdriften.Det enda jag menar är att jag nog är rätt typisk användare av bilen, troligen på den mer krävande sidan - om något.Jag har ju trots allt både släp, skotrar och husvagn, som jag också använder från tid till annan, det har troligen inte majoriteten av Svenska bilägare.De som har behov av fyrhjulsdrift ska förstås ha det, om de har råd, och ett körkort som gör det möjligt att dra det som de vill dra.Men när det kommer till personer som tycker att deras fyrhjulsdrivna bil har så bra väghållning menar jag att 90% är ute och cyklar.Väghållningen beror inte på fyrhjulsdriften, utan på annat i bilens konstruktion och setup.Det finns ett fåtal bilar som faktiskt driver på alla fyra, helt eller delvis, men de är lätträknade, de allra flesta är framhjulsdrivna om det inte slirar.