Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Halka  (läst 27711 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7747
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Halka
« skrivet: 24 februari 2025, 10:58:48 »
Visst är det lite konstigt att det inte finns några halkvarningar eller rapporter om halkolyckor här uppe i Jämtland. Det är ju endast dom stora genomfartslederna som är saltade och nästan isfria. Den stora delen av vägar är isbelagda med vatten på  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35954
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2025, 09:10:38 »
Mmm, de räknar väl med att ni är vana, och beredda, och så klagar ju vi på landsbygden så mycket när SMHI går ut med "struntvarningar" för sörlänningarna.
Jag var ned till Umeå förra veckan med en leverans, mellan Hemmingsmark och E4 i Jävre var det glashalt, jag kände det direkt jag skulle dra på lite.
(En väg som brukar vara lite "frifart" genom skogen)
Tog det alltså lugnt, med kanske 70 km/h som mest, runt 40 i kurvorna där man normalt kan ligga i 80-90 utan problem.

På vägen hem fick jag en varning från min sambo, vår dotter hade läst på facebook att det var glashalt mellan Hemmingsmark och Jävre och att flera bilar åkt av under dagen.
- Jo jag vet, var min kommentar.
Men det är många som inte har känsla för feeling som man brukar säga, så visst kan det vara på sin plats med varningar, eller att väghållaren, om de har en hel dag på sig, ser till att sanda.

Nu skrapar de slask på vårt kvarter, 3 dagar med en temp över 0 grader har gjort att gubbarna med permobil har problem att ta sig fram.
Alltid något.
Regn nu på morgon, inte utan att man längtar till Spanien.
Men det kan bli en liten pärs det också, vi blir som mest 10 personer i ett hus  med 6 riktiga sängplatser + en bäddsoffa.
Tror ett par får sova i tält på takterassen, det borde väl fungera bra kan jag tycka.
Jag ska inte vara med i den lottdragningen.  ::)
« Senast ändrad: 25 februari 2025, 09:14:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19349
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2025, 13:50:26 »
Har man 4wd som många har i dag är det väldigt svårt att känna när det är halt det slirar ju i princip aldrig när man åker iväg om man kör normalt. Visst man kan ibland se på vägen om den ser hal ut men jag tyckte i alla fall jag hade bättre koll på halkan med 2 hjuls drift.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35954
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2025, 07:34:41 »
Har fyrhjulsdrift på bilen jag körde, men om hela bilen jazzar i sidled så vet man att det är halt.
Däremot är det många som inte ens känner det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7747
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Halka
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2025, 09:41:22 »
Förhoppningsvis vet man innan man drar iväg om det finns risk för halka och anpassar sig därefter, och inte förlitar sig på att sand/saltbilen hunnit ut.
Jag tror att en stor orsak till att folk i vissa delar av landet lägger över "ansvaret" på väghållaren i stället för att ta det själv. Skulle det skita sig är det ju bra att ha någon annan att skylla på.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Halka
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2025, 09:47:26 »
Är väl nästan värre med 4-hjulsdrift om det är halt ibland... tycker man inte riktigt vet vad bilen kan "hitta på".
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35954
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2025, 10:05:38 »
Elbilen vi väntar på har bara framhjulsdrift.
De flesta tvåhjulsdrivna bilar har bakhjulsdrift...
Jag har ofta tänkt att det ska funka dåligt på vintern, högt vridmoment och effekt redan från start i kombination med bakhjulsdrift på vintern kan inte vara en lyckad  kombination.
Läste i senaste Vi Bilägare att Volvo EX30 med bakhjulsdrift inte var så kul att hantera på vinterväglag. (Däremot på sommarvägar förstås)

Nåväl, att Kia EV 3 "bara" har framhjulsdrift låg i alla fall i positiva vågskålen för mig jämför med andra tvåhjulsdrivna bilar med eldrift.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19349
  • Karma +15/-15
SV: Halka
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2025, 12:36:52 »
 dag har ju bilarna antispinn och gissar att med bakhjulsdrift så är den justerad till typ 0 hjulspinn innan den griper in. Jag köper numera bara bil med fyrhjulsdrift brukar göra nån resa med släp på vintern och det brukar vara riktigt tråkigt med framhjuls drift.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35954
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2025, 16:05:27 »
Enligt Vi Bilägare var det inte problemfritt i alla fall.
Att få 0 hjulspinn är förstås omöjligt, och när bakvagnen väl släpper är det inte säkert att man får kontroll igen.
Att det slirar lite där fram saknar helt betydelse.
Nästan alla fyrhjulsdrivna bilar är framhjulsdrivna hela tiden, tills det börjar slira, då driver de på alla fyra (Eller i vart fall ett bak och ett fram)
Är väl bara Subaru som sticker ut med riktig fyrhjulsdrift.
Enda gången jag märker av fyrhjulsdriften på min bil är om jag ger järnet så det spinner loss i fram, då känner jag förstås att bakhjulen börjar bidra, men BARA då, aldrig annars. Min framhjulsdrivna bil har precis lika bra eller dålig väghållning.
Tror många blir lurade och tycker att "Min dyra fina fyrhjulsdrivna bil" har bra väghållning tack vare fyrhjulsdriften, men sanningen är nog att det är hela "den dyra bilens" konstruktion som gör att de ligger stabilt och bra på vägen.
Inget annat.
Jag drar förstås släp med vår framhjulsdrivna bil utan problem, 99 gånger av 100.
Men visst finns det tillfällen när det kan vara bra med fyrhjulsdrift, det är bara så otroligt sällan att det ligger långt ned på min prioriteringslista.
Hade jag haft husvagn i fjällen, med kraftigt kuperad terräng för att ta mig dit och hem hade nog min prioritering varit annorlunda.
Eller om jag dragit släp med tunga lass i tjänsten, året om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35954
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2025, 16:16:01 »
En bakhjulsdriven bil med bara drift på två hjul är däremot inte kul om det är halt eller mycket snö.
Den låga vikten bak gör att det fäster dåligt och snabbt börjar slira.
Kanske är lite bättre nu med de tunga batterierna än förr när det inte var just någon vikt på bakhjulen, men som sagt, som vinterbil tar jag till 100% hellre en framhjulsdriven bil än en bakhjulsdriven.

Nackdelar med fyrhjuldrift.
Sliter mer däck, mer som kan krångla, dyrare i inköp, dyrare att underhålla.
Men visst, det kan vara bra ett par gånger/år om man verkligen är illa till.
Kan inte påminna mig när det hände mig sist att jag tänkte "Nu skulle jag haft fyrhjulsdrift".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9089
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Halka
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2025, 16:43:40 »
Vår BMW 230 laddhybrid driver bakhjulen med batteriet och tycker det fungerar bra, har inte lyckats framkalla något kast med bakändan .
Är batteriet tomt går motorn igång och den blir framhjulsdriven.
Märker ingen skillnad vid normal körning vintertid vilka som driver.
Trycker man in sport så går motorn hela tiden och batteriet skjuter på med extra kraft vid behov .

Har haft många fyrhjulsdrivna och aldrig haft problem att något krånglat.
Väljer 100% möjlighet till fyrhjulsdrift om det är möjligt  tummenupp
Behöver inte vara någon brant backe på vintern för att få lite problem utan kan räcka med en blöt gräsmatta med eller utan släp.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35954
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Halka
« Svar #11 skrivet: 26 februari 2025, 16:51:07 »
Som sagt, kör man i kuperade miljöer eller i terräng så kan det förstås vara bra, jag bara konstaterar att jag inte kan påminna mig när det sist hände mig att jag upplevde ett behov av fyrhjulsdrift.
2 av mina 5 senaste bilar har varit fyrhjulsdrivna.
Så snart fyrhjuldriften kopplas in får man större däckslitage, men med tanke på att det är så sällan kanske problemet är minimalt.

Tycker man det är bra eller nödvändigt med fyrhjulsdrift ska man förstås köpa det.

Jag skriver mer för att alla som aldrig haft råd att skaffa det ska fundera på om de verkligen har känt ett behov av det innan de betalar extra för något som de inte har behov av.
Typ.

Det är nog lite som med kosttillskott, blir man nöjd så spelar det ingen roll om det är p.g.a. en faktisk effekt, eller Placebo-effekten...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7747
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Halka
« Svar #12 skrivet: 26 februari 2025, 17:02:45 »
Och jag håller fullständigt med om att man normalt ALLDRIG har behov av en fyrhjulsdriven bil, själv har jag en gång under alla år saknat fyrhjulsdrivning. Det var då jag fastnade på en utplogad skogsväg och inte kunde ta mig loss.
Jag har/har haft fram/bak och fyrhjulsdrivna bilar och har i dag en framhjulsdriven och en fyrhjuldriven, den fyrhjusdrivna är lite bättre när jag är ute i skogen men det beror i första hand på markfrigången.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9089
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Halka
« Svar #13 skrivet: 26 februari 2025, 17:14:21 »
Normalt behöver man det inte, men sjukt skönt den/dom gångerna det behövs så för mig håller jag mig till fyrhjulsdrift för att minska risken att köra fast.
Sjukt glad att vi har fyrhjulsdrift även på den lilla husbilen när vi var i Moseldalen och skulle upp för bergen på serpentinvägarna eller när vi dragit runt med husvagnen på blöta gräsmattor på campingar.

Har inte märkt någon skillnad på ökat däckslitage jämfört med framhjulsdrift .
Kommer troligen märka det nu med fyrhjulsdriven eldriven id buzz med högt vridmoment om man inte är försiktig med gasen.

Nu brukar det alltid komma någon stofil från hedenhös tid och säga att jag har kört bil i 50år och aldrig behövt fyrhjulsdrift  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1365
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Halka
« Svar #14 skrivet: 26 februari 2025, 18:50:15 »
Normalt behöver man det inte, men sjukt skönt den/dom gångerna det behövs så för mig håller jag mig till fyrhjulsdrift för att minska risken att köra fast.
Sjukt glad att vi har fyrhjulsdrift även på den lilla husbilen när vi var i Moseldalen och skulle upp för bergen på serpentinvägarna eller när vi dragit runt med husvagnen på blöta gräsmattor på campingar.

Har inte märkt någon skillnad på ökat däckslitage jämfört med framhjulsdrift .
Kommer troligen märka det nu med fyrhjulsdriven eldriven id buzz med högt vridmoment om man inte är försiktig med gasen.

Nu brukar det alltid komma någon stofil från hedenhös tid och säga att jag har kört bil i 50år och aldrig behövt fyrhjulsdrift  ::)

Tror du gjorde helt rätt som tog med 4*4 tummenupp
Pratade med en som har sådan fast utan 4*4 han påstod att man alltid var tvungen o planera hur man skulle ta sig in hos kunder för att slippa fastna trots det inte är vinterföre…. Annars va han nöjd med bilen! Tänkte inte på om han hade dubbdäck eller inte.

Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!