0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
vore intressant att se dina ekonomiska jämförelser mellan lv vp och fjärrvärme
Bra. Stora ackumulatortankar på minst 500 liter stycket har man när man har vedpanna och värmen ska räcka hela dygnet. En bufferttank/volymtank på kanske 100 liter har man om det egna värmesystemet innehåller för lite värmevatten för att fungera bra ihop med värmepump. Man brukar säga minst 20 liter per kW hos värmepumpen.
Så här har jag tänkt.Förutsatt att det stämmer med 15500 kWh/ år blir det 1,52 kr/kWh för fjärrvärme. Priset har gått upp 20% vid årsskiftet så 1,8 kr / kWh.Luft vatten med årssnitt på 3 scoop och jag kan handla el för ca 1 kr / kWh. 15500/3=5150 kr / år mot 27900 kr för fjärrvärme.Besparing på 22750 kr / år och inköpspris 150000 så är den betald på 6,5 år.Har jag missat något?
Så en varmvattenberedare på 200 liter (de flesta har räknat på en pump på runt 10kw) så borde jag klara mig utan bufferttank?
När man räknar på elpriset behöver man ta med elnätsavgifter, energiskatt, elhandelsavgift, påslag och moms. För de flesta handlar det nog om runt 2 kr/kWh lite beroende på var man bor i landet.