0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
God dag alla forumdeltagare!Jag är från Ukraina, och i år köpte jag en begagnad värmepump CTC ecoair 107 and EcoEL 1550. Jag har fått mycket användbar information från ert forum, för vilket jag är mycket tacksam.Nu har jag en fråga: när jag stänger av det uppvärmda golvet fungerar radiatorerna perfekt, när det uppvärmda golvet + radiatorer fungerar så stiger temperaturen i den nedre panna praktiskt taget inte över 37 grader, och det finns inget flöde genom radiatorerna på andra våningenHuset är stort - 3 våningar, 300 m2, men bara 2 våningar är uppvärmda, radiatorerna är gamla, jag planerar att byta dem nästa år till nya med mindre volym vatten och system, då räknade jag ut att mitt system kommer att ha 130-150 liter, och jag kommer att kunna värma 3 våningarFörlåt för min svenska, den är inte perfekt Tack alla för rådet. Slava Ukraine!
Hej! När är huset byggt och isolerat? Hur tjock är isoleringen under golvvärmeslingorna? Vad är det för takhöjd på de olika våningarna i huset? Låter som EcoAir 107 är alldeles för liten för det huset men en del energi sparar den naturligtvis.
Lite klen VP kanske, vilken fart är det på cirkulationspumpen, går det att öka på farten, nu syns inte hur det är, den sidan är vänd åt vänster. Sen om VP går konstant så är den nog i klenaste laget för ditt hus. Om byte av VP ska ske, hur djupt är det borrat.
Huset är välisolerat, taket är 30 cm, fasaden är 15 cm, golvet är på marken 5 cm + sockeln är 10 cm, fönstren är 3-kammarvärmeförlust av huset vid -19 är cirka 10-12 kW6-8 timmar räcker för att jag ska värma 1 våning till +22, temperaturen i rummet sjunker med 1 grad per dagså värmepumpen fungerar inte 24/7, jag måste värma 1 våning och sedan byta till en annan golvvärme, den fungerar inte samtidigt
Normalt när man har golvvärme ska det vara minst 25 cm isolering under golvslingorna för att inte få stora värmeförluster neråt. Idag lägger man alltid minst 30 cm isolering under betongplattan vid nybyggen. Några 10-12 kW vid -19 °C tror jag inte på. Det skulle t.o.m. vara något bättre än nybyggda hus i Sverige. Snarare runt 15 kW vid -20 °C som jag ser på den isolering du beskriver.
Varför har du en växlare nere till höger.
det ingår ännu inte att min grund också är isolerad, så husets värmeförlust är någonstans, som jag beskrev tidigare, 10-12 kW,2023 hade jag ingen värme, när det var -10 ute var det +10 hemma, men vi har inte bott i det än.Helst, förstås eco air 110, men priserna på vår marknad är väldigt höga, Gud hjälpte mig att köpa den jag har just nu.
du menar expansionstanken för uppvärmning?den är på 50 liter, vi bestämde oss för att lägga den på golvet, den gör jobbet
Nej den som ligger på hyllan eller är det grundvatten som ni tar upp till KB.
Glöm inte ventilationsförlusterna. Dessa kan uppgå till runt 5000 W vid -20 °C ute om man följer normen som säger att all luft i huset ska bytas ut inom varannan timme. Har man ett äldre hus med självdrag blir ventilationsförlusterna lägre.