0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Du bör serva ditt expansionskärl så det blir bättre på att svälja vattnets volymskillnad vid temperaturförändringar. Håll den svarta du filmade öppen (periodvis funkar) medan du pumpar i 0,5 bar i expansionskärlets bilventil. Expansionskärlet är den stora röda under i pumpen. Cykelpump med bilventil funkar också. Pumpa tills du har 0,5 bar i kärlet och tryckmätaren blir 0 samtidigt. Då är det klart.När cykelpump och tryckmätare på pannan "hänger ihop" när man pumpar, då är det inte klart. Du kommer få släppa ut via den svarta säkerhetsventilen vatten många gånger innan det blir klart.Inget kan gå sönder om du ger upp halvvägs eller liknande. Avsluta med systemmätaren på 1 bar.---Dina fläktlager låter som att du hade uppskattat att ha de bytta. Har inget med något annat att göra.
Jag tror dessvärre det har rostat hål mellan den inre och yttre tanken inne i pannan. Då stiger trycket sådär mycket. Prova att släppa ut trycket till under 1 bar med säkerhetsventilen. Om sedan trycket raskt stiger till uppåt 2 bar igen är det sannolikt rosthål och bara att byta till en ny panna/värmepump.
Ja precis, det är säkerhetsventilen till värmesystemet.
Om inte panntemperaturen ändrat sig mycket tror jag att det är ett litet rosthål som successivt blir större.