0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
men jag hittar ingen mindre bergvärmepump som kan seriekopplas
Vill du ha två värmepumpar, så går Bosch/IVT:s villavärmepumpar att kaskadkopplas d.v.s. on/off-värmepumpar med en effekt upp till 17 kW.Du sparar dessutom ~30 000 kr, samt att Bosch/IVT-pumparna har bättre COP. (Bosch 6000 17 kW vs Nibe 1345-40)
Vad menar du med att Nibe ska gå i konkurs om 72 månader? Har kikat lite på Thermia som också har +20kw pumpar... men det verkar som att de har väldigt få konfigurationsmöjligheter?
Vill du kunna anpassa din värmepump (och sätta dig in i hur den funkar på allvar) så är Nibe ett bättre val.
Vill du ha en värmepump som bara står i ett hörn och pumpar värme så funkar nog både Thermia, IVT och Bosch utmärkt.Vill du kunna anpassa din värmepump (och sätta dig in i hur den funkar på allvar) så är Nibe ett bättre val.Jag upplever att de andra tillverkarna skalat bort en massa inställningsmöjligheter, medan Nibe lägger till fler.Det är väl olika filosofier de har?Men 2 st Bosch 17 kW värmepumpar blir billigare än Nibe, vad IVT/Thermia kostar vet jag inte, de är hemliga med detta.
Nu blir jag nyfiken på vad Nibe har som inte Bosch har...?
Så min fråga blir: saknar Thermia och Bosch viktiga inställningsmöjligheter som krävs för att kunna optimera systemet så att det fungerar som det är tänkt? Eller är Nibe fyllt med mer eller mindre irrellevanta inställningar som egentligen inte behövs, men som bergvärmepumpsentusiaster tycker det är kul att leka med?Jag vill kunna hålla minst +20 grader hela vintern (även i -35 grader) och jag vill kunna använda frikyla på sommaren för att kyla huset under de få dagar då det faktiskt är varmt i Sverige. Utöver detta så vill jag inte behöva befatta mig med systemet efter att det är intrimmat, och så vill jag att det ska hålla så länge som möjligt (helst tills jag loggar ut permanent).Det viktigaste för mig är låga årliga driftskostnader och minimalt (obefintligt) underhåll. Att installationskostnaden blir så låg som möjligt, är inte lika viktigt.
Bosch 5000 är inte den nyaste, den har väl kvar mycket inställningar.Saknar väl inställningar för vamvattentemp i grader, visst det funkar med Economi, Normal och Komfort för majoriteten.Får inte kläm på hur man ställer in flödet på cirkpumparna, finns inget i manualen om detta?Kollar man Compress 7000i så har det försvunnit en del, schema för värme och blockering av varmvatten t ex?