0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej. Ny här på forumet och hoppas ni kan hjälpa mig med några frågor jag har. Detta grundar sig sp klart i att anpassa maskinen utifrån vårt mönster. Syftet är alltså att effektivisera i rådande tid med höga timpriser. Vattentemperatur till dusch: Förstår jag det rätt i att pumpen värmer vatten med hjälp av både kompressor och tillsats (elpatron)? Om så är fallet är det möjligt att låta tillsatsen endast gå in på natten fram till typ 06.00? En i familjen duschar varje morgon och sedan lämnar alla huset fram till eftermiddagen. Är det inte rimligt då att kompressorn (som förbrukar mindre) klarar av att värma vattnet tillbaka till önskad temp under tiden? Detta så klsrt för att minska mängden kwh som går åt under de dyra timmarna. Är detta möjligt att ställa in? Nu till en mer generell fråga. I menyn under ”inomhusklimat” kan jag sänka temperaturen. Berör denna sänkning både vatten till dusch och ut i elementen? Sista frågan: Jag eldar rätt mkt i hemmet och rent logiskt så borde det därför vara relevant med en inomhustempgivare. Min tanke är att placera den längre bort i kåken för att sedan kunna säga till pumpen att när den når exempelvis 19 grader så ska inte elpatronen gå in? Är detta möjligt? Mvh
Ska tillägga att jag kan se en viss lägre energiförbrukning från pumpen när jag eldar hemma. Antar att den läser av att luften från ventilationen blir varmare och därmed skickar en signal att pumpen kan lugna sig. Kan ha helt fel dock 😃
Det är snarare elementen som avkyls mindre, tack vare den generellt varmare luften i huset, och därmed får systemet högre framledningstemperatur/returtemperatur och därmed lättare att jobba ikapp gradminutrar, som i sin tur bromsar ev. elpatron och även kompresssorn helt och hållet om uppvärmningen pågår nog länge.Smart Price Adaptation (SPA) funkar bra, om datumet är rätt inställt, rätt prisområde valt, (SE1/2/3/4) och påverkansparametrarna för värme/varmvatten är maxade.Nej, den vet ej om nån är hemma, utan tittar endast på elpris, det kommande dygnet, och justerar börvärdet för framledningstemperaturen enligt en omräkningsfaktor.Man förlorar inte så mycket på "onödig varmvattentillverkning", eftersom värmen kommer huset tillgodo oavsett.Fälla #1 är väl om man kör onödigt hög temperatur i varmvattenberedaren, och är frånvarande från huset under hela sommarperioden. Då blir det varmt, i onödan.Fälla #2 är om man kör onödigt hög temperatur så att elpatron måste användas (kompressorn klarar bara 53-54°C om jag minns rätt?).
Om du skaffar innetemperaturgivare ungefär där kaminen sitter så kommer det att minska framledningstemperaturen i värmesystemet men då blir det kallt i de rum i huset som inte nås av värmen från kaminen. F370 är en äldre traditionell konstruktion utan växelventil men med shunt. Det betyder att det går bra att använda rumstermostater istället för innegivare. Då kommer rumstermostaterna bara att dra ner värmen i de rum som nås av värmen från kaminen om de är korrekt inställda och inte urgamla och dåliga. Om vissa termostater börjar dra ner och stänga märks det nästan direkt i F370 som drar ner på shunten och därmed sparar på energi.Det finns ett problem med vedeldning i moderna välisolerade. Har man en vanlig enkel braskamin så ger den snabbt en relativt hög värmeeffekt på kanske 6-7 kW, dvs lika mycket som många moderna välisolerade hus totalt behöver när det är som kallast på vintern. Det blir snabbt "övervarmt" i de rum som nås av kaminvärmen om man vill elda några timmar. Egentligen hade det då varit bättre med en kakelugn som ger bara runt 2 kW men å andra sidan kan hålla värmen i upp till ett dygn efter man eldat.
Har man radiatorer i värmesystemet brukar det sitta en termostat på varje radiator upptill på ena kanten. Har man golvvärme brukar det sitta ställdon till varje slinga på golvvärmefördelaren samt en liten "termostatpanel" på väggen i varje rum utom kanske badrummet. Gjutjärnsugn inte gjutjärnsspis? Kakelugn låter som sagt utmärkt om ni vill elda lagom ofta och spara energi/el. Kompressorn i F370 ger ca 2 kW värme och det räcker för husvärme och varmvatten ner till en utetemperatur på kanske +5 °C om man snålar på varmvattnet. Blir det kallare än så behövs el-patronen i ökande grad eller om t.ex. eldar mer och mer med ved.
Kan du ta några bilder på ditt värmesystem och termostater så blir det lättare att förklara? Man laddar upp bilder som bilagor till inlägget man skriver. Låter lite mystiskt med ett hus som har både gjutjärnsspis och NIBE F370. Det är liksom helt olika tidsåldrar annars. Köpte ni gjutjärnsspisen på loppis och monterade in den i ett modernt kök? Om du har EN inomhusgivare till F370 så sänker den framledningstemperaturen till hela huset när man eldar och det blir övervarmt i huset där innegivaren sitter. Använder man termostater så sker neddragningen av temperaturen rum för rum beroende på vilka rum som blir övervarma.
Har du element med termostater i dom andra rummen, så kommer termostaten att reglera värmen där. Med VP ska alla termostater vara öppna och VP justeras in med kurvan så värmen blir bra. GV justeras in med respektive injustering ( flödet ) på fördelarrören. Finns en innegivare så kommer den att kanske känna en hög temp och sänker värmen i hela huset, inte bra. Koppla ur om den finns.