0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Om han sätter rumsgivaren flera rum bort från kaminen så reglerar den ner när "hela huset" blivit varmare.Om alla termostater normalt är helt öppna och ställda 0,5°C högre än normal rums temperatur så reglerar de bara ned i de rum som blivit för varma av att det tex eldats.Svarade inte på frågorna, om det går blockera elpatronen och sänka varmvatten temp när det är dyrare pris, låter ju rimligt att prova också 😉 vad det ger!
Vi börjar om, det är en gjutjärnskamin så får vi det ur världen. Jag förstår justeringen i hela huset om det finns en inomhusgivare. Det jag inte förstår är hur justeringen kan ske rum för rum med endast termostaten för elementet? Alltså var hämtar den informationen om att ett rum har blivit för varmt ifrån? Är det inte så att den enda informationen om hur varmt det är i huset är en kombination av inomhusluften som åker tillbaka till pumpen genom ventilationen och den värmekurva som är inställd utifrån utomhustempraturen? Hänger inte riktigt med hur den kan justera rum för rum utan feedback?
Termostaterna innehåller en liten behållare med en gas eller termisk massa som expanderar eller drar ihop sig beroende på temperaturen där termostaten sitter monterad, eller vid golvvärme där den lilla rumspanelen sitter. Om innetemperaturen i rummen ökar och termostaterna successivt stänger så märker värmepumpen snart detta genom att framledningstemperaturen börjar blir för hög i förhållande till den inställda värmekurvan och värmepumpen drar ner på effekten så att framledningstemperaturen är vad den ska vara enligt kurvan.
Tack för ditt svar. Nu kommer frågor för att jag ska förstå bättre 😊. Du säger att VP justerar in med termostaterna med i rummen utifrån kurvan. Är detta kurvan som baseras på utetempen? Det som i menyn kallas för värmekurva typ? Isåfall hur känner den av om det finns en annan värmekälla i huset (kamin) som också ökar värmen? Vad är GV? Ska klargöra mina funderingar genom att måla upp ett scenario: Det är minus 5 ute, enligt värmekurvan så ska tempen ut till elementen vara x säger vi. Detta för att uppnå det önskade värdet. Innebär att så länge utomhus tempen är minus 5 så kommer den fortsätta att ta den energin som krävs för att bibehålla x ut till elementen. Hur vet den då när temperaturen inomhus är behaglig utan en givare? Om det som i vårt fall eldas varje dag så uppnår vi redan en temp som är behaglig utan att VP vet om detta då den bara baserar sitt arbete på utomhustempen/värmekurvan. Mitt mål är därför att bibehålla värmekurvan som idag, installera en inomhusgivare längre bort vid vår sovrum. När den sedan säger att 20 grader uppnåtts så kan VP tagga ner. För tempen bibehålls genom att det eldas inomhus. Hänger du med på resonemanget eller missar jag något här?
Om du skaffar innetemperaturgivare ungefär där kaminen sitter så kommer det att minska framledningstemperaturen i värmesystemet men då blir det kallt i de rum i huset som inte nås av värmen från kaminen. F370 är en äldre traditionell konstruktion utan växelventil men med shunt. Det betyder att det går bra att använda rumstermostater istället för innegivare. Då kommer rumstermostaterna bara att dra ner värmen i de rum som nås av värmen från kaminen om de är korrekt inställda och inte urgamla och dåliga. Om vissa termostater börjar dra ner och stänga märks det nästan direkt i F370 som drar ner på shunten och därmed sparar på energi.