0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alla pumpar som monterats före midsommar omfattas av uppdateringen, i vart fall de som såldes förra vintern.Jag är dock osäker om det även gäller maskiner monterade vintern 2022-2023
Ingen aning om det gäller alla.Var något inlägg om att kunder blivit kontaktade för uppdatering utan att ha kontaktat någon om eventuellt problem så vad som händer i kulisserna vet nog inte alla.Inte direkt så att tex Panasonic gick ut med problem med spolen och åtgärdade och där stannade maskinerna helt
För att inte tala om alla värmepumpar med dåliga fläktlager på den tiden det var aktuellt, det var ingen som fick dem utbytta om de inte klagade.Jag bytte motorer på alla värmepumpar jag sålt och monterat.Vi gör samma nu med alla SUMO som vi vet dras med detta problem, byter kort när vi har tid.ME centralt har ju ingen aning om kunden klagat, eller om det bara är vi som installatörer som är seriösa och ser till att det blir gjort på de maskiner vi sålt.Det är ju inte bra betalt att jobba med sånt där, men som utfyllnad är det ju en helt OK ersättning, om man ändå inte har hela dagen inplanerad med jobb.Om jag får gissa så är detta något som är i förlängningen av det som fanns förr på vissa maskiner, men stängde helt enkelt av dem om det blev kallare än -20, nu var det väl något ljushuvud som tyckte att man kunder strypa effekten för att skona kompressorn, just när den behövs som mest.Troligen sitter hela tekniker-staben som styr den där utvecklingen i ett land som aldrig ser våra låga temperaturer, så de kan helt enkelt inte förstås att vissa lever under dessa förutsättningar en inte oäven del av vintern.Det påstås från centralt håll att uppdateringen dröjde, så de skulle hinna testa ordentligt att kompressorn fungerar som den ska vid extrema temperaturer, och inte tar skada, men sånt vet man förstås inte säkert innan det gått ett årtionde.Vi har bytt ett par maskiner efter förra årets period med -35 till -40 grader, olika fabrikat.Om det var kylan eller något annat som knäckte dem vet vi förstås inte, men går det under -35 ska man nog överväga att stänga av sin maskin, det skulle nog jag göra i alla fall.De flesta fabrikaten med "ostrypt drift" garanterar idag drift ned till -30 eller -35, troligen finns gränsen av en orsak.
Det lär knappast hända att alla tillverkare vad det nu än kan vara för produkt går ut med eventuella problem oavsett om det är mjuk eller hårdvaruproblem.Att dom åtmindstånde försöker lösa dom oavsett om man vet om dom eller inte är viktigare än att tillverkare går ut med om det är mjuk eller hårdvara.Men önska kan man alltid
Nja, det ska inte önskas, det ska krävas och annars straffas, garanti är frivilligt, men att leverera en produkt som inte är enligt spec är garanterat olagligt, bedrägligt. Jag menar att ingen ska vara förlåtande, det leder ingenstans att vara tacksam för att dom rättar till klagande kunders saker, det ska vara i deras eget intresse att lösa allt som tillverkaren vet är fel mot vad som lovats, visst är det inte lätt att bevisa, men bevisbördan och intresset ska vara deras.Inget annat är rimligt, även vad andra gjort förr eller hur andra tillverkare gör, så bör en serös tillverkare agera, återkalla och fixa till. Det sk vara som inom livsmedel samt bland iaf vissa biltillverkare, nu är inte en värmepump farlig för näsan, så lite bristande analogi, men deras stolthet bör göra att man vill lösa det man vet är fel.
Sände frågan till ME om min RW35 var drabbad, sände serienummer och tillverkningsdatum (utedelen 23.05 och innedelen 23.04) - monterad i mars 2024.Fick följande svar av ME ”Er maskin omfattas av uppdateringen så ni kan kontakta valfri ÅF av våra produkter i ert område”Om det är tillv-Nr eller tillv-datum som styr, de vet jag inte.Nu har Service-partnern beställt ett kretskort av ME.Tyvärr har jag ingen mer info, -än.