0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Valfusk är rätt utbrett i USA, det finns välrenommerade experter som vidhåller det.Såg igår på en av de större gallupföretagen där man intervjuade VD för företaget, och de räknade upp några delstater där man inte kunde lita på valresultatet för att de var kända för att dribbla med siffrorna, 1-2.5% marginal trodde de at Trump kunde behöva i dessa städer.Så man får förstå att man vill ha omräkningar om det skiljer på några tusen röster, oavsett åt vilket håll det är, det har demokraterna också begärt i tidigare val.
Det är inget snömos, med 50 olika regelverk kommer det finnas de som sticker ut.Jag tror inte valet avgörs av det, i fall som dessa när det är solklart, men på marginalen, visst, och åt båda hållen - om inte systemet är vattentätt.Gällande aborten så tycker folk olika, både individuellt, och olika i olika delstater, är det då inte rätt att låta väljarna bestämma?Jag tar inte ställning, men om man tänker efter så är det rätt grymt att ta livet av ett 5 månader gammalt foster. (barn).Att Trump vinner tror jag beror på alla skäl jag räknade upp tidigare, det är inte bara ekonomin, det är allt, utvecklingen går åt fel håll, och det ser folk.Och röstar därefter.Harris var dessutom ett svagt kort, inte demokratiskt vald, oförmågen att bli intervjuad, en uppenbar marionett för den djupa staten, ja allt som stora delar av den Amerikanska befolkningen avskyr.Att han inte vann större än han gjorde är en gåta, men så effektivt är det med medias indoktrinering, bara inse fakta.Att han framstår som ett stolpskott kan förstås spela in.
Att Trump av vissa betraktas som ett stolpskott är knappast förvånande då media dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad öst ut starkt vinklad, negativ och i vissa fall rent lögnaktig propaganda om Trump. Att propagandan haft avsedd effekt visar sig då en klar majoritet av svenskarna stödde Harris och hatade Trump. Om Trump verkligen vore ett stolpskott så skulle han naturligtvis aldrig nått den position han innehar, det borde alla förstå. Nu får vi hoppas att USA med Trump i ledningen lämnar Parisuppgörelsen och därmed ordentligt knäpper de klimatreligiösa på näsan.
Om en politiker uttalar sig som ett stolpskott infor en kamera så är det ganska självklart att detta kablas ut och visas upp, ingen politiker i väst undgår detta öde.Media är knappast förlåtande med politiker, se bara hur Biden behandlades innan han klev av, han sågades med fotknölarna när han svamlade strunt.Så att skylla på media är i min värld som att skjuta budbäraren, bara dårar gör det.Sen vill ju media ha publicitet, att driva med Trump är nog ganska tacksamt i detta syfte då han rätt ofta gör självmål.USA:s rättsystem lämnar dessutom en del övrigt att önska men en domstol har dömt honom för bokföringsbrott, och det har då lagts fram bevis som hållit i en domstol.Det är anmärkningvärt att en president blivit dömd för ett brott, det har inte hänt förut i USA:s historia.Jag ser inte detta som en smutskastning från media, det är lite långsökt.Att Trump ändå vinner beror mest på att det inte finns nått bra alternativ i mångas ögon, Biden misslyckades med inrikespolitiken och Harris var inte så övertygande om att hon skulle vända på det.
Det är att vapenisera rättsväsendet på ett sätt som liknar vad man gör i diktaturer, som i Ryssland t.ex.Och Kina.
Han fick väl böter på typ 500 miljoner dollar för att han övervärderat en fastighet inför ett förnyat lån.Banken hade inget att erinra, och skulle låna ut pengarna igen om de fick chansen, det var helt enkelt demokraterna som letade efter "brott" och åtalade honom för 100-tals olika saker, varav ett höll i domstol. (kanske något mer också, är inte säker)Det är att vapenisera rättsväsendet på ett sätt som liknar vad man gör i diktaturer, som i Ryssland t.ex.Och Kina.Utöver detta kan jag väl tillägga att det är mer eller mindre omöjligt att driva ett företag i västvärlden idag utan att bryta mot lagar och regler som staplas på varandra i hög.Man kan ju tycka att banken i detta fall har en undersökningsplikt, innan de lånar ut pengarna, men vad vet jag.Jag vet i alla fall att jag fått böta över 70 000 i år för att jag brutit mot lagen när det gäller vilka laboratorium som är godkända av EU att utföra säkerhetskontroller på brandvarnare.Böterna är inte avdragsgilla heller, så jag får betala vinstskatt på pengarna dessutom.Sånt är svårt att skydda sig emot, att följa lagar och regler som man inte ens vet om att de existerar.Elon musk fick böta för att han inte anställt immigranter på SpaceX, samtidigt som det är förbjudet att anställa personer utan Medborgarskap i den sektor som detta är. (Rymd och militärindustri)Det är inte lätt alla gånger. De som inte tror mig kan läsa regelverken kring lagen om REACH.Finns i princip inte ett enda Europeiskt företag som tillverkar eller säljer något som kan garantera att de uppfyller kraven.https://www.kemi.se/lagar-och-regler/lagstiftningar-inom-kemikalieomradet/eu-gemensam-lagstiftning/reach-forordningen/kort-om-reach-forordningen