0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu är det ju inte frågan om att jag hoppat över kostsamma regler, jag kände inte till dem, produkten var märkt med de godkännanden som krävs, men jag tror det är ytterst få som känner till att bara vissa laboratorier är godkända av EU-kommissionen.REACH är värre, där finns det nog ingen som kan garantera efterlevnaden, om man inte gör en produkt själv, med bara en indigriens.Typ.Regelverket stipulerar i alla fall att jag ska kunna gå i god för att alla ingående komponenter i det jag säljer ska uppfylla regelverken, alltså att tiotusentals förbjudna ämnen och kemikalier inte ska ha använts i produktionen av någon av de ingående komponenterna.Det kan man bara göra om man producerat allt själv, med 100% koll på alla insatsvaror.Alla andra ljuger, eller bryter medvetet mot lagen.Andemeningen med REACH är förstås bra, nackdelen är att det gör mer eller mindre alla företag och företagare till kriminella individer, om inte medvetet, så genom att försumma undersökningsplikten, som är mer eller mindre omöjlig att genomföra.Vissa företag kräver att man uppfyller kraven för att få leverera, då får de köpa av andra än mig, och de nöjer sig förstås med att hitta någon som skriver under på det, som i sin tur är kriminell, jag tror knappast att storföretagen skulle klara sig juridiskt bara för att de hittat någon som garanterar att fyrvärdigt krom inte har använts i produktionen av småskruvar i vietnam, som sitter i deras produkt.Men det går väl så länge det går.Det är sånt här Elon Musk vill rensa bort, det är en sak att garantera att MAN SJÄLV inte använder förbjudna kemikalier, det accepterar jag fullt ut, men att jag ska behöva söka upp och själv kontrollera mina + 50 leverantörers produkter i alla underleverantörsled är förstås omöjligt.Omöjligt.Jag vill hävda att Trump om han använda rättsväsendet på samma sätt som demokraterna skulle kunna få de flesta av sina politiska motståndare dömda för något.Men så agerar inte politiker och rättsväsenden i en demokrati.Trump har säkert gjort en massa saker som är olagliga, som han inte fällts för, det har alla företagare.Men inte alla jagas av politiskt tillsatta åklagare med hämndbegär.Jag försvarar inte hans eventuella lagbrott, men jag ser det som en förmildrande omständighet att han jagas politiskt, med hjälp av ett korrupt rättsväsende, och fälls för brott som inte har några offer. (Banken går i god för att de inte tagit skada, och de skulle låna ut pengarna igen om de fick chansen)
Om jag inte minns fel var det en hel hög med fastigheter som Trump systematiskt övervärderat och har för mig det var runt 35 punkter som dom gick till domstol med och han blev fälld på alla. Visst kan du skylla på att du inte kände till reglerna men det funkar faktiskt så att sånt är man skyldig att ha koll på och det hade inte du och fick böta en slant för slarvet sen om det är slarv okunskap eller medvetet fusk spelar mindre roll.
Håller med Rickard här.Bara politik för att få bort den största motståndaren i president racet.Trump värderade sina fastigheter till marknadspris, bankerna gjorde sin due diligence och hade inget att invända mot värderingen. Lånade ut pengar som Trump betalade tillbaka. Bankerna kommenterade saken som att de gärna hade lånat ut dessa pengar en gång till.Åklagar myndigheten försökte få till att det var ett brott att värdera fastigheterna till marknadsvärde, de ansåg att rätt värdering var taxeringsvärdet.Sedan delade man upp beloppet i 35 delar och gjorde 35 separata case av det.Bara en idiot inser inte att detta är politiskt spel av demokraterna.Tänk om ni vill låna pengar på ert hus och anser att det är värt XX SEK, banken har ett ansvar att utföra en värdering innan utlåning och gör en värdering.De lånar ut pengarna och sedan kommer skattemyndigheten samt åklagaren och vill bura in er för att ni (och banken) värderade huset över taxeringsvärdet. Låt det sjunka in lite./D
Har ni fastighetsskatt i sverige? I mitt beskattningsbeslut står det hur mycket jag betalar skatt för. Värdet vill jag givetvis ha så lågt som möjligt för att betala så lite fastighetsskatt som möjligt.Säg att huset har 50000 i fastighetsskattevärde, är ju då egentligen konstigt om jag behöver låna 100000 på det, och fastighetsskattevärdet inte ökar till 150000.Och här har bankerna blivit mycket försiktiga att låna ut till bostadsbyggen/köp. 70% av köpesumman kan de gå med på, övrigt ska vara kontantinsats/pengar på bank eller tillgångar som skog, hus m.m.