0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hur stor värmeeffekt man får ut beror på hur stort hus man har, dvs frånluftsflödet. S735-4 räcker bra upp till 140 kvm och kostar ju mindre än S735-7. Med 153 kvm kan man få ut ca 4,35 kW max från värmepumpen. För att få ut 7 kW måste man ha ett hus på 240 kvm.
Ah, okej! Jag har ett mindre hus och det gör att kompressorn som mest ligger och kör runt 85hz. Den kan köra upp till 95 hz, för att efter ett litet tag varva ned pga. PB8-begränsning. Hur blir resultatet när man använder en S735-4 till något som är över 150 kvm, jag förmodar att kompressorn jobbar fullt ut med stöd av el-tillsatts? Vad är helst att föredra för ett hus som är 150 kvm, en S375-4 eller S375-7?
Kapar tråden efter att den legat i träda ett tag. Fick en S735-4 installerad i nya fritidshuset i höstas. Förra helgen stannade jag av den och rengjorde luftfilter för första gången, som det indikerade skulle göras. Startade upp den och allt normalt över helgen. Nu när vi kom hit har vi 17 grader inne och det står felkod 219, att den misslyckats med periodisk höjning av varmvatten? Har provat höja värmekurvan från 5 (-1) som den stod på, till 7 (-1) för att få högre framledningstemp. MEN jag skulle gärna betala någon kunnig för att komma hit och ställa in hela anläggningen åt oss. Den är liksom bara driftsatt av rörisen som fyllde den och drog igång den. Vi har 4 rumstermostater/givare inne och en utegivare, men jag har ingen aning om vad som styr pumpen. HELT novis på området och har ingen app eller så till den. Finns det någon som kan/har tid att förbarma sig, vore det väldigt tacksamt! Riala, mellan Åkersberga och Norrtälje./ Lars 0732-000 330