0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det stör mig lite att det här Carlo Gavazzi-kortet är så jäkla dyrt. (Ja, jag tycker 5500+ SEK är dyrt.)Det borde väl gå att använda vilken Siemens/Schneider komponent som helst som uppfyller Nibes spec? Någon som har ett förslag?
Jag har gått igenom plintarna för inkommande el, mot kontaktor och motorskydd och allt sitter som berget. Är det något annat ställe som jag skall kolla? Utan att vara någon expert (det är väl uppenbart) så tycker jag att felet är ganska konsekvent i det att spänningen på V på mjukstartsreläet sjunker under drift. Jag kan väl erkänna att jag inte har haft tålamod att mer än någon enstaka gång hålla konstant vakt på spänningen på U, V, W eftersom pumpen gladeligen går allt ifrån fem minuter till fem timmar tills motorskyddet löser ut. Sen förstår jag inte riktigt varför detta inträffar på komponentnivå, att det är just denna Triac som på något sätt "ger upp" under last. Spännande det här...
Fakta: På den här typen av mjukstart är det så att L1 och L2 faserna reduceras med hjälp av Triac. Detta pågår vid start i ca 2 sekunder. Under dessa sekunder ökar spänningen mot full spänning. L3 går rakt igenom och är inte inblandat i något elektriskt. Nu är det så att dessa Triac är egentligen underdimensionerade, och blir därför varma. Men eftersom de endast arbetar i några sekunder tills full spänning har uppnåts, ligger det 2 reläer parallet med Triac, och kopplar över Triac. Med stor sannolikhet är det reläet på L2-fasen som är bränt vilket leder till ökat spänningsreduktion p.g-a överhettning. Därför är ett alternativ att försöka byta dessa 2 reläer såsom Focus säger, om du är tekniskt kunnig.[/quoteDe ser ju lätt ut byta om man vet vad de heter för beställning .Har du koll ?