0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, inte tror jag någon elfirma tar det med förlust, eller för lite förtjänst. Problemet som privat kund är att få en elektriker till ett vettigt pris för ett litet jobb, dom är knappt intresserade av att ta det på ett löpande pris. Men jag tycker att detta är ett bra pris. Inget jag har behov av, jag har inga problem med eldragning, men många har, senast en kollega på jobbet som väntat månader snarare än veckor. Men då köpte han inte av Bauhaus, gissar att de även ska dyka upp inom rimlig tid. För att fortsätta samarbeta med Bauhaus.
Det där är en tolkningsfråga, troligen har det i princip aldrig testats rent juridiskt.Jag kan hålla med om att en stickpropp är tillräckligt som ett synligt brytställe, om det sitter vid utedelen, och det är utedelen man ska serva, men ska man vara säker som reparatör så gäller egentligen bara ett låsbart brytställe.Det är förstås lätt att säga att det finns ett synligt brytställe i form av huvudströmbrytare, dvärgbrytare och säkringar - men det hjälper ju föga om någon kommer hem och ser att datorn inte fungerar och vickar upp säkerhetsbrytare, jordfelsbrytaren eller huvudbrytare, vad man nu använt för att bryta strömmen.Visst, man kan som reparatör ha med sig en märkskylt där det står att man brutit strömmen och att arbete pågår, men inte heller det är någon garanti för att en halvidiot inte skulle slå igång strömmen.Jag har ju arbetat inom industrin och där var det stenhårt med bryta, lås och märk upp.Nu är det ju många olika personer som rör sig i en sådan anläggning, så det kanske är svårt att jämföra, men jag vill ändå mena att man som installatör har ryggen fri om man monterar en låsbar arbetsbrytare i samband med installationen.En luftvärmepump bör definitivt inte sitta på stickpropp, inte ens om den levereras med stickpropp, det är att be om problem, i värsta fall brinner huset upp.Det jag menar är att ett brytställe vilket som helst, som en dvärgbrytare t.ex. inte är en säker metod att bryta strömmen vid pågående arbete.Det finns grader i helvetet, jag vet, men att bara påstå att det inte behövs en låsbar brytare håller jag inte med om - jag tror att försäkringsbolag, elsäkerhetsverket och arbetsmiljöverket skulle kunna ha synpunkter på det om någon förolyckades som ett resultat av att låsbart brytställe inte fanns.För att som installatör ta bort alla eventuella ansvarfrågor rörande detta kan man montera en brytare, svårare än så är det inte om man är seriös.Är man inte seriös kan man alltid tolka regelverken som att det räcker med husets huvudströmbrytare och dra vidare till nästa objekt.Så ser jag på saken i alla fall.Samma tankesätt gäller mer eller mindre alla elsäkerhetsregler, de ska tolkas, och det kan göras på olika sätt, det finns inte ofta prejudikat, och det är omöjligt att få svar på en exakt fråga från elsäkerhetsverket, de hänvisar bara till föreskrifterna, och så får man själv tolka dem efter bästa förmåga.Vill man vara billig kan man tolka det som vissa gör.Vill man vara säker på att man inte gjort fel och riskerar livet på någon annan längre fram i tiden så kan man tolka det som andra gör.Jag menar att man som ansvarig VD, arbetsledare eller företagsägare inte är seriös om man inte ser till att det monteras en låsbar brytare.Skulle jag få otvetydiga bevis för att det räcker med dvärgbrytare så kanske också vi skulle sluta, men jag vet att andemeningen med föreskrifterna inte är menade att det ska bygga på att ingen flippar upp en dvärgbrytare "som löst ut" för att skydda den som arbetar med en maskin.Vet inte hur andra tänker, men tänker man säkerhetsmässigt så finns egentligen bara en säker lösning, bryta och låsa.Sen kan en riktig idiot klippa låset också, det har säkert hänt, men med låsbar brytare har man i alla fall gjort vad som är rimligt att begära.Det kostar ju inga enorma summor.Enda nackdelen är väl egentligen att man tillför en potentiell felkälla, så man ska välja brytare med omtanke, även här ska man akta sig för billigaste möjliga och välja en produkt man har förtroende för, vi monterar ABB eller GARO brytare.(lärt oss den hårda vägen, med fel på billigare brytare)Någon som tror att bauhausinstallationen inkluderar låsbar säkerhetsbrytare?Väntar på rapport.Du skraj kan väl säga att du hört talas om att det ska finnas synligt brytställe på fast installerad apparat?(Alltså från apparaten synligt eller låsbart brytställe)Jag tolkar alltså reglerna som att det ska vara synlig stickpropp både vid inne och utedel, eller låsbar brytare vid utedelen.Vore jag elansvarig på en elfirma skulle jag kräva att elektrikerna som skulle göra ett jobb på en apparat utan låsbart eller synligt brytställe bröt strömmen, märkte upp, och arbetade som om det vore spänning på.En riktig elektriker har fått lära sig att arbeta med spänning, och det måste man ibland, om man av någon anledning inte kan bryta spänningen, eller säkerställa att det kommer vara spänningslöst.Man kan t.ex. försiktigt, med isolerade verktyg, koppla loss matningen och sätta toppklämmor på kablarna.Jag är utbildad inom el/tele, arbetat som systemtekniker 23 år, där jag fått vidareutbildning även inom el, bland annat "arbete med spänning" och andra kortare kurser som gjort att jag nog kan lika mycket som många andra inom yrket, kanske i nivå med någon som just gjort sin lärlingstid klar som elektriker?
Frågan är väl varför man överhuvudtaget vill ha strömsättning ute till utedelen och inte inifrån? Det har jag svårt att se någon fördel med, om man inte har väldigt långt till el från innedelen. Eller vad är det för finfint jag missat?