Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Ny LLV, vilken?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Ny LLV, vilken? (läst 3836 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 9092
Karma +10/-3
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
SV: Ny LLV, vilken?
«
Svar #15 skrivet:
26 augusti 2024, 08:11:37 »
Citera
HZ är väl 30cm på höjden och får du 5cm med NINJA så får du bara 3cm med HZ
Har dom haft återförsäljare/installatör på plats för att se alla förutsättningar och vad som fungerar eller har dom bara fått priser ?
Om inte bör dom ta hem ett par återförsäljare så det verkligen fungerar med en modell på 30cm på höjden
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
skarj
Expert på värmepump
Antal inlägg: 269
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #16 skrivet:
26 augusti 2024, 08:16:45 »
Citera
Verkar också som att Panasonic kräver en service efter 3 år för att ge 5 års garanti, vilket kostar ca 2500 kr, så det får väl vägas in, om man nu tror att garantin behövs. Räknar man in det i priset, ligger Ninjan lägre i pris. Personligen tolkar jag det som att HZ är en modernare pump, men om den verkligen ger mer värme i praktiken är jag skeptisk till när jag ser hur mycket mindre utedel den har än Ninja, men på papperet från Panasonic så ger den mer värme vid -15 och kallare.
I min hjärna känns en större utedel alltid som ett plus om det är kallt, borde ta mer värme från ute luften, till en iof högre förbrukning, men iaf billigare än elelement som behövs när värmen inte räcker, så tänker jag iaf. men om tillverkarnas siffror går att lita på så stämmer inte min tanke vad gäller Ninja 35 och Hz25.
Loggat
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #17 skrivet:
26 augusti 2024, 08:22:00 »
Citera
Inga besök, bara pris.
Ja du har rätt, det är tight med 30 cm, men då finns det lite marginal att sänka enheten neråt som vi mätte. 3 cm till och innedelen skulle vara kant i kant med karmens nedre del, dörren öppnas utåt så det är möjligt att ha innedelen ännu lägre, men då börjar det se knasigt ut i mina ögon. Fysiskt inga hinder att klämma in 30 som innedel och få 5-7 cm mot taket, men det kommer att se lite "hemma snickrat" ut, nu är det ju en villa och inte en stuga, så jag hade kanske valt en Ninja, men det är inte min sak att lägga fram just den vinkeln. Effekt per investerad krona låter viktigt.
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #18 skrivet:
26 augusti 2024, 08:44:15 »
Citera
Ta hem återförsäljare som är aktuella är tipset.
Osäker på om man ens lyckas häkta på innerdelen på montageplåten om det endast är 3cm i luftspalt men det vet återförsäljaren av Panasonic.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #19 skrivet:
26 augusti 2024, 08:50:24 »
Citera
Dom fick just en offert till (eller pris med montering iaf), via Bauhaus hamnar HZ25 med montering på 23000 kr. Men som sagt tillkommer 2-3000 kr efter 3 år i service för att hålla 5 års garanti, sedan är det ju ett mervärde av en proffsservice, så det är ju värt en del att få en ordentlig rengöring, ska vara isärtagning och inkludera rengöring av fläkthjulet tydligen.
Någon som vet något om Bauhaus montering, gissar att de har lokala partners. Plötsligt skulle jag själv få svårt att välja, hade nog nu lutat åt att rekommendera HZ25, men Ninja 35 känns fortfarande som att man får en bättre utedel, pris skiljer nu 2000 kr till Panasonics fördel, men då tillkommer ca 2500 kr efter 3 år för att kunna jämföra garanti.
Loggat
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #20 skrivet:
26 augusti 2024, 08:55:40 »
Citera
Ja, ta hem är nog klokt, bauhaus tror jag inte gör hembesök, men något högre pris hos annan installatör och dom kan nog göra hembesök.
5-7 cm går att få på Panasonic mot tak, om man sätter nedersidan kant i kant med dörrlisten, så det går.
Mitt bidrag var mer att försöka få fram tips hur de gör bästa valet och inte litar blint på tillverkare eller leverantör då de kan ha lite fördel att sälja en viss modell, tänker på vinst. Nu är nog både Ninja eller HZ helt OK. Det är ett trähus så det är inga problem att ta hål vid sidan av dörren, för att hålet ska vara något lägre än inne delen.
Loggat
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #21 skrivet:
26 augusti 2024, 09:20:46 »
Citera
Nåja, precis när Bauhaus kom med pris på montering så steg priset på hemsidan med 4500 kr på pumpen, så där föll de bort. Hade svaret kommit om montering innan helgen då hade det troligen blivit deras val.
Nu blir min rekommendation Ninja, då det blir dyrare med Panasonic om dom räknar in servicen, inköpspriset är nu typ samma.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #22 skrivet:
26 augusti 2024, 10:44:34 »
Citera
Om han verkligen ska värma 150 m2 så behövs en kraftfullare maskin som jag ser det.
Sumo 35 eller Perfera XTH40.
Panasonicen ligger inte långt efter dessa heller effektmässigt.
Att spara några tusen nu kommer att kosta mer i det långa loppet.
Den där nya Fujitun kan också vara ett alternativ.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #23 skrivet:
26 augusti 2024, 11:10:24 »
Citera
Jo jag förstår, men man har nog räknat att lägga max 25000 nu, samt att inte behöva dra om elen, 13A fungerar nog, SUMO drar iväg med minst 5000 kr, vad vi hittat. Tveksamt att de iaf kan värma hela huset då det blir långt och troligen stängt till delar av huset. Rimligare är att det kommer att vara ca 110 m2 som pumpen kan komma åt att värma.
Loggat
tyke
tyke
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1373
Karma +2/-0
Kön:
tyke
«
Svar #24 skrivet:
26 augusti 2024, 16:49:31 »
Citera
Har 150 kvm i ett plan. Iofs har jag 2 sumo 35 oftast går bara den ena IOM att jag vintertid eldar i köksspisen i ena delen av huset. Men upplever att flåset är bra o de orkar med trots -20 ute…
Ingen vidare vetenskaplig utvärdering men mer ett positivt omdöme
Loggat
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.
2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.
Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #25 skrivet:
26 augusti 2024, 17:01:13 »
Citera
Menar du att du har en SUMO per plan? Eller 2 Sumo på 150 m2?
Jag tror absolut på SUMO, men det låter som 5000 kr till blir för mycket.
Sedan går det nog bra att värma 150 m2 om det är öppet, nu kan vi tänka huset som ett L, där långsidan kommer att värmas bra av pumpen, men med endast en dörröppning till kortsidan på L, den delen lär fortsätta att behöva värmas med element är min gissning, speciellt om inte alla dörrar står öppna där, eller dit. Så ambitionen är så att säga att värma 110 m2, det är inte så många dygn över året som ligger under -15 C, men det kommer längre period ibland och då lär det bli kämpigt för pumpen, men då får den väl stöd av element de dagarna.
Men jag håller med om att det är bra om pumpen själv klarar allt värmebehov.
Loggat
Rosvikarn
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 29
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Rosvikarn
«
Svar #26 skrivet:
26 augusti 2024, 19:53:55 »
Citera
Jag skriver i egenskap av en som använder Ninja 35 sen feb -23. Jag är ingen expert men tänkte bidra med de erfarenheter jag har. Jag bor i Piteå trakten i ett 1-planshus med en boarea på 140m2. Förra vintern använde jag 35:an som primär värmekälla för 120m2 boarea(innetemp 20-21grader)+2 sovrum(20m2, 16-17grader) som inte användes men med dörrarna lite på glänt för att ta del av varmluft/ventilation och det funkade ner till minus 27-28 grader. När det blev ännu kallare så startade jag upp kombi-pannan(El/pellets) för att stötta 35:an eftersom den inte kom ikapp gradtappet som uppstod under avfrostningarna.
Jag tillskriver det goda resultatet framförallt en öppen och väldigt gynnsam planlösning för att underlätta värmespridningen. Andra saker som stor utedel(har för mig att det var samma som till modell 50) och rejält blås från innedelen är sannolikt ytterligare bidragande orsaker till det goda resultatet.
Loggat
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #27 skrivet:
26 augusti 2024, 21:18:32 »
Citera
Gott att höra! Klarar man -20 så är det kanon, då det trots allt är få dagar då det är kallare än så under normala vintrar. Mindre gynnsam planlösning, men det låter lovande med Ninja, då även den mindre innedelen är gynnsam i detta fall.
Dom har nykter inställning till att pumpen knappast klarar hela behovet, men att det ska ge en ordentlig besparing samt räcka långt, en SUMO är säkert bättre, men betydligt dyrare vad vi sett samt "klumpigare" innedel, troligen faller den på det.
Låter Ninjan väldigt? Antar ju att man blir van, man har ju vad man har så det borde inte vara något problem? Känns tyst när den avfrostar kanske.
Loggat
Rosvikarn
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 29
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Rosvikarn
«
Svar #28 skrivet:
26 augusti 2024, 23:09:57 »
Citera
Den låter..men inte så farligt högt så att jag sitter och längtar till nästa avfrostning..
Skämt åsido, jag har inte haft några problem med ljudet från dag1 så för mig går den alltid på högsta fläktläge när den väl går. Samtidigt misstror jag inte de som tycker att den låter högt, den passar väl helt enkelt mindre bra för en viss del av potentiella llvp kunder.
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #29 skrivet:
26 augusti 2024, 23:36:55 »
Citera
Fåtal av dom jag vet som står ut med Max fläkthastighet på en FT35 !
RW35 på högsta flöde blir jämförelsevis nästan knäpptyst med 10dB lägre ”ljudtryck” vid snarlikt luftflöde
Norrlänningar måste vara tåligare mot ljud !
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Ny LLV, vilken?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 781
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
lubbis
jehu
tyke
jishi
Rillman
rocas
baljo
AÖd
Mike
Josth
BiggerDigger
svenske kocken
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info