Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Ny LLV, vilken?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Ny LLV, vilken? (läst 2403 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
skarj
Expert på värmepump
Antal inlägg: 266
Karma +0/-2
skarj
Ny LLV, vilken?
«
skrivet:
25 augusti 2024, 15:33:53 »
Citera
En kolega som går i tankar om en ny pump och vi kom fram till dessa: Panasonic HZ25, el Mitsubishi Ninja 35 (eller möjligen HERO 35).
Vilken och varför rekommenderas av dessa? Priset är samma för dem alla, så den faktorn behöver inte vägas in.
Någon som är bättre än de andra, någon som man kan glömma direkt? Någon som brukar ha problem/trasig?
Viktigast är väl att leverera värme även när det är kallt, som jag förstod det.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10213
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Ny LLV, vilken?
«
Svar #1 skrivet:
25 augusti 2024, 16:21:18 »
Citera
Hero 35 är känd för sin gedigna konstruktion och kvalitet men den har inte senaste allra senaste prestanda. Både Ninja 35 och HZ25 ger lite grann högre effekt vid t.ex. -15 °C. Men jagar man högst effekt finns andra ännu bättre modeller att titta på.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #2 skrivet:
25 augusti 2024, 16:39:53 »
Citera
Så Ninja före HERO till samma pris?
Vilka andra? SUMO? Priset är ett tuffast snäpp upp där vi tittat (lokalt), eller nåt annat du tänker på?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
25 augusti 2024, 17:06:28 »
Citera
Om den ska sitta i t.ex. vardagsrummet hade jag valt Hero före Ninja. Mer behaglig ljudbild etc. För max effekt är det Sumo RW35 som gäller eller Daikin Perfera XTH40 eller t.ex. senaste Fujitsu'n Nordic Master.
«
Senast ändrad: 25 augusti 2024, 17:09:28 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #4 skrivet:
25 augusti 2024, 17:24:41 »
Citera
OK, så Ninjan vinner om ljudet inte stör, är den mindre robust än Hero? En fördel vi sett med Ninjan är en lägre innedel, då den helst ska rymmas över en dörr (hall, så ljudet är inte det viktigaste, men lägre ljud är väl alltid bättre).
Gissar att samtliga faller på priset, då jag inte kan hitta några nära 25 kkr (av de kraftigare modellerna), vilket är vad de andra ligger på i pris, inklusive allt.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
25 augusti 2024, 17:40:20 »
Citera
Ninja har en mer slimmad innerdel för att lättare rymmas över t.ex. dörrar och fönster. Hero tar klart mer plats men har en mer behaglig ljudbild och en gedigen konstruktion.
Toppmodellerna ligger väl alltid något extra högt i pris och man måste få tag i en lämplig återförsäljare som kan leverera. Värt jobbet att ta in några olika offerter. Vissa återförsäljare gör hembesök först för att se vilken modell som passar bäst och då kan man också få en komplett offert där i stort sett allt ingår som extra meter kylrör och kylmedia etc. om det behövs.
Loggat
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #6 skrivet:
25 augusti 2024, 18:15:03 »
Citera
Ska jag tolka det som att Ninjan är mindre gedigen? Hållbarhet eller knarr och knak? Eller är förväntad livslängd samma Ninja/Hero? Bara så att jag tolkar dig rätt.
2 olika företag som ligger väldigt (typ på kronan) lika, då jag ej träffat dem själv så har jag ingen känsla, men det hamnar iaf på köparen att avgöra. Seriöst intryck är rätt viktigt för mig, men det måste dom känna in själva.
Panasonic vs Ninja, något självklart val?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #7 skrivet:
25 augusti 2024, 19:10:49 »
Citera
Nja, Ninja är mer slimmad för att ta mindre utrymme helt enkelt. Då väljer man också till viss del komponenter som tar mindre plats men kanske inte är lika optimala när det gäller ljud och hållbarhet. Ännu finns ingen undersökning som objektivt visar om Ninja eller Hero är bäst vad jag känner till.
När det gäller Panasonic så vet jag en sak som är viktig att tänkta på och det är att det måste vara rätt sorts återförsäljare för att få den långa garanti. Panasonic Pro tror jag de kallar det. Annars kanske man bara får två års garanti.
Loggat
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #8 skrivet:
25 augusti 2024, 19:28:43 »
Citera
Ja, känner till det om Panasonic, iaf en av dem levererar med 5 år både M och P, den andra törs jag inte säga, men då är ju valet givet redan där om det skulle bli HZ25.
Vad skulle du ta om det gällde att välja HZ25 eller Ninja 35? Förstår jag dig rätt att du föredrar Hero över de båda andra?
HZ25 verkar leverera lite mer värme i kyla om man tittar på spec, men jag ser ju att Ninjans utedel är större och väger mer...personligen skulle det tala för Ninja för mig, tänker jag fel? Nu är det dessutom inte till mig, men vill ju inte komma med fel råd...
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8782
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #9 skrivet:
25 augusti 2024, 19:57:42 »
Citera
Ska innerdelen placeras ovanför en ytterdörr så bör du kolla vad det finns för höjd att spela på först.
Kanske bara ryms en NINJA och då är valet enklare
Eller så ryms ingen av dom och det behövs en innerdel som är Max 25cm
Så kolla hur många cm på höjden som finns tillgängligt.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #10 skrivet:
26 augusti 2024, 05:59:52 »
Citera
28 cm är lugnt, 30 går, men börjar vara lite kvar mot taket, frågan är väl hur mycket effekt man tappar av att det är litet gap, förutsatt att den går att hänga dit. Sedan kan den teoretiskt komma ner lite i dörrgången, men det ser väl lite lattjo ut...
Lutar åt Ninja kanske, men det lät som att fet gick pressa priset på HZ, samt att den i teorin ger mer värme.
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8782
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #11 skrivet:
26 augusti 2024, 06:26:36 »
Citera
Minst 5cm luftspalt till taket bör man ha får att den ska kunna ta ordentligt med luft och att man kan komma åt att demontera höljet samt serva.
Börjar man fundera på att dra ner innerdelen nedanför dörrkarmen så måste man tänka på att genomföringen sker på höger eller vänster sida om innerdelen istället för bakom samt att man väljer en modell som inte går så långt ner i dörröppningen.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #12 skrivet:
26 augusti 2024, 07:27:11 »
Citera
Hur många kvadratmeter ska värmas?
Ninja har rätt låg COP, 4.6, jämfört med Hero som har 5.1
Ninja ger 4.4 kW vid -15 grader, Hero ger bara 4 kW.
En Ninja kan värma ca 100 m2 vid -15 grader, en Hero ca 90 m2.
Vid -25 grader kan Ninja värma ca 72 m2 och en Hero ca 60 m2.
Så i min värld är det lika mycket hur stor uppvärmd yta, och var man bor som avgör.
Man vill ju som ägare av en luftvärmepump inte behöva hålla på att dra upp och ned elradiatorer för att värmepumpen inte orkar med när det blir kallt.
HZ25 är också bra, men jag är inte så påläst på dess data, däremot hittar jag i vår prislista ett alternativ från Daikin som skulle kunna vara intressant.
Daikin Perfera XTH30, 4.8 kW vid -15, 3.6 kW vid -25 grader, och COP på 5.2, i vår prislista ligger den bara hundralappar över Ninja 35 t.ex.
Hero är riktigt bra maskiner, dess enda nackdel som jag ser det är just den relativt låga uteffekten, de ska helst sättas i rätt små utrymmen där den kan leverera den värmeeffekt som behövs.
Vi säljer dem mest till de som sätter dem i sommarstugor, mindre bostäder, eller de som "alltid" eldar i en kamin när det blir riktigt kallt ute.
Oavsett vilket är det viktigt att den som köper en Hero förstår att just uteffekten är dess akilleshäl, så ser jag på det hela i alla fall.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #13 skrivet:
26 augusti 2024, 07:43:56 »
Citera
Tack, ja då faller Hero bort, viktigast är att den levererar värme även när det är kallt. Ninja ger 5 cm drygt, så lugnt med den utan att innerdelen tar utrymme från dörren, så att säga. Ja önskvärt är att hålet genom väggen hamnar på höger sida om innerdelen sett inifrån. Inga problem att den genomgången är betydligt lägre än innedelen, någon enhet som inte kan ha hålet till höger (sett inifrån)?
Ingen av dem som har Daikin, får leta lite, men annars står det mellan Ninja 35 och HZ25 (ger den verkligen mer värme, eller endast i spec?).
Loggat
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #14 skrivet:
26 augusti 2024, 08:08:59 »
Citera
Svarade aldrig hur många m2 såg jag, lite oklart för mig hur dom tänkt att ha med element, tror det är närmare 150 m2, men då är kanske någon del alltid värmd med element, beror väl på hur dom gör med dörrar, det är nog mer att få så mycket värme som möjligt från värmepumpen, men inte att den måste klara sig själv, då det är 1 plan är det nog svårt att värma allt iaf.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Ny LLV, vilken?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1149
dolda: 0
användare: 18
Användare online
:
Blixten123
jonas_da
PaalO
tyke
Carl N
Hannuse
BiggerDigger
purjo__
nissebrun
T Ramsmark
ssvensson
Alara
kebj76
Raecer
ErikB
Jisse
Smurfen.
rousit
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info