0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men det finns en finess i de inverterstyrda värmepumparna som är en klar fördel vid "Göteborgsmodellen" av prissättning. Målet är ju att hålla dyra strömtoppar så låga som möjligt. Låt oss säga att du har 20A säkring, detta hindrar dig inte på något sätt att justera in värmepumpens begränsning till 16A. (Detta har jag faktiskt prövat).Vad som händer, är att när husets totala strömförbrukning överstiger 16A, blir den frekvensdrivna kompressorns uteffekt reducerad. Inte stoppad, reducerad! Som det står i informationsmeddelandet: Kompressorn begränsas av effektvakt. Med en on/off pump blir det off om inställt värde för strömvakt överskrids.
Rickard, jag vet att du svävar på ifall det är EU-direktiv. jag är tveksam till att EU vill lägga sig i hur vi prissätter elen i våra svenska villakvarter. Av rent intresse skulle jag vilja veta mer om detta. Jag har känt till detta i ett par år och aldrig hört att EU skulle vara inblandat. Men det är ju populärt att skylla på EU. Sedan förvånar det mig att Göteborg och några få andra kommuner har fått igenom detta, det är ju rent ocker diskriminering. Man har en vara som kanske kostar 1 kr/kWh och helt utan faktiska kostnader tar sig elbolaget friheten att tillfälligt lägga på ytterligare 43.75 kr/kWh i straffavgift för medborgare, något som straffar endast boende i villa. Var är konsumentverket. Men en sak man skall ha i åtanke när man installerar en ny värmepumpsanläggning, är att det blir viktigare än någonsin att skaffa en så pass kraftig att elpatronerna aldrig skall behöva användas. Och tänka på vid modernisering att skaffa en kraftigare, och hellre förlita sig på att skyddskretsarna mot för kall borra fungerar. Det senare kräver inverterstyrning.PS, jag håller med din beräkning, jag var ute och reste
Beslutet om att införa en effekttariff i Sverige fattades av Energimarknadsinspektionen utifrån EU-lagstiftning och syftar till att elnätet ska användas så effektivt som möjligt. Från 2027 blir den tvingande och då kommer även utformningen att tydligare regleras i myndighetens föreskrifter.
Jag tänker att man kan göra det man kan när man köper nya maskiner. Ju fler smarta maskiner desto bättre.Vi anpassar oss redan idag efter timpriset och fördelar förbrukningen över dygnets billigaste timmar. Allt är så enkelt via enheternas appar.
Det är inte enkelt att göra något som kräver ens uppmärksamhet och aktiva handlande varje dag.Olika tillverkare har olika kommunikationssätt och appar, ska man automatisera det ska man vara oerhört intresserad av hemautomation och kunnig i att hantera kodning och sånt som gemene man inte är.Därför kommer det bli dyrt för de som vill ha ett system som är samma i hela huset, automatiserat, och enkelt att ställa in.
Man behöver inte överdrivaVarmvatten, värme och spis är defaultTillval kan vara tex elbil, motorvärmare och egen sprit tillverkning
Hej!Är inverter av den modellen värd investeringen eller är on/off fortfarande ett giltigt alternativ? Får lite blandade intryck när jag läser på forumet.
I tråden har vi lyckats komma iväg från trådskaparen grundläggande fråga. Men som redan nämnst, ofta ligger själva kompressorn bara på några få kW i effekt och kommer ha liten inverkan på straffavgiften i tariffsystemt.