Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Husvagn Polar 550 GLE -88  (läst 1575 gÃ¥nger)

kWhalp och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Husvagn Polar 550 GLE -88
« skrivet: 18 maj 2024, 15:11:25 »
Hej!

Har köpt en djävligt pedantskött gammal veteranare(?) till husvagn (Polar 550 GLE -88) av en äldre herre, tyvärr med mycket vagt minne om allt tekniskt.

Har försökt läsa mig till all teknik i vagnen, men går bet på två saker:

1. Vad gör vipp-brytaren på dosan intill 12V-batteriet?
(Se bild 1)

2. Vad gör den vita cylindern som ser ut som en fogmassetub?
(Se bild 2)

Har mina aningar, men ni som vet säkert får gärna svara =)


Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2024, 15:16:55 »
Lyckades bildgogla min egen bild, då kom namnet på den vita cylindern fram: "ALDE Luftfilter"

Är det till gasol-värmaren? Eller vattentanken?  Sc:,h


På fråga 2 har jag ej vågat röra vipp-brytaren ännu...

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2024, 08:05:32 »
Finns det nÃ¥gra schemor/ritningar för el och andra installationer i vagnen?  Öppnat dosan bredvid batteriet och undersökt hur strömbrytaren är inkopplad?

Hur är det tänkt att 12 V-batteriet ska laddas? Jag antar att det finns en 230 V-matad laddare någonstans, men det kanske också är tänkt att batteriet ska kunna få laddström via släpvagnskontakten, antingen direkt eller via en DCDC-omvandlare, "LEAB-laddaren" eller något liknande.

En möjlighet jag kan tänka mig är att om man har gjort på enklast möjliga sätt och tänkt sig att ladda batteriet direkt från en ledig pinne i släpvagnskontakten, så används strömbrytaren som ett manuellt "bakströmsrelä", meningen är då att man ska slå från den när man inte utnyttjar laddning från dragbilen så att man dels inte riskerar att ha spänning på en pinne i en löst hängande släpvagnskontakt och dels inte riskerar att strömförbrukning i vagnen drar ur även dragbilens batteri.

Elinstallationerna i husvagnar är sällan särskilt genomtänkta från fabrik och det brukar inte bli bättre med åren heller.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2024, 21:07:14 »
Finns det nÃ¥gra schemor/ritningar för el och andra installationer i vagnen?  Öppnat dosan bredvid batteriet och undersökt hur strömbrytaren är inkopplad?

Hur är det tänkt att 12 V-batteriet ska laddas? Jag antar att det finns en 230 V-matad laddare någonstans, men det kanske också är tänkt att batteriet ska kunna få laddström via släpvagnskontakten, antingen direkt eller via en DCDC-omvandlare, "LEAB-laddaren" eller något liknande.

En möjlighet jag kan tänka mig är att om man har gjort på enklast möjliga sätt och tänkt sig att ladda batteriet direkt från en ledig pinne i släpvagnskontakten, så används strömbrytaren som ett manuellt "bakströmsrelä", meningen är då att man ska slå från den när man inte utnyttjar laddning från dragbilen så att man dels inte riskerar att ha spänning på en pinne i en löst hängande släpvagnskontakt och dels inte riskerar att strömförbrukning i vagnen drar ur även dragbilens batteri.

Elinstallationerna i husvagnar är sällan särskilt genomtänkta från fabrik och det brukar inte bli bättre med åren heller.

Tack för input!

Jag lusläste manualen (lite utförligare) och hittade svaren! :)


Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2024, 08:17:33 »
Sådärja!

Nu har jag beställt en Victron Smart Solar 100/30 MPPT för 950kr (Tradera)
Sikaflextub, 591 149kr (Clas Ohlson)
Limbara Nordmax, solcellsfästen (Clas Ohlson) 399kr

_______
1498kr  tummenupp

Solcellen hade jag sen förut, en 395W Trina (ger ungefär maximala 285W när den ligger ned plant, och det är högsommarsol), oklar effekt vid kallt väder och den s.k clouding effect, men gissningsvis 320W, baserat på mina observation av hustakpanelerna vid molnomgiven sol.

Lampor, mobilladdare, gasolpanna och vattenpump OCH 12V-kylskåp på dagen/gasolkylskåp på natten har jag ingen uppfattning om hur mycket de förbrukar, men gissningsvis utefter märkplåtar:

120W kylskåp
5W LED-lampor
20W vattenpump
5W telefonladdare
50W tomgångsförluster?

_________
200W worst case på dagen?
///////
80W på natten?

MÃ¥ste nog ut och mäta med tÃ¥ngamperemetern!  dontknow
« Senast ändrad: 22 maj 2024, 11:13:14 av kWhalp »

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #5 skrivet: 25 maj 2024, 10:05:11 »
Sådär!

Tyckte det var dålig fjutt på kylskåpet med 230V.

Nu har jag fixat turbo till kylskåpet vid 230V-anslutning.

-22°C i frysen  tOOmten


Bild 3: Rätt bra isolerad husvagn, är fan 4-5 cm cellplast!  :o

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #6 skrivet: 25 maj 2024, 11:09:19 »
-22°C frys
5°C kyl

Godkänt ändÃ¥ va?  ;)


Det sägs gå mindre gasol också, med denna "fläktmodd".


Funderar även pÃ¥ att sätta en 12V-fläkt inuti kylskÃ¥pet, för att sprida "kylan" mera.  Sc:,h

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #7 skrivet: 25 maj 2024, 11:15:47 »
Jag är dålig på kompressorfria kylkretsar, men det är mycket möjligt att det blir kortare gångtider med lägre kondenseringstryck. Det borde betyda mindre värmeförluster av "brasan" dvs gasolförbrukning.

Osäker på om du ska sätta fläkt i kallutrymmet. Den värmer ju utrymmet med motorns energi. Ha semester istället. Eller solcellsenergidump i kylskåpet vid 80% fullt batteri och uppåt om det är dubbla energikällor.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #8 skrivet: 25 maj 2024, 12:24:13 »
Jag är dålig på kompressorfria kylkretsar, men det är mycket möjligt att det blir kortare gångtider med lägre kondenseringstryck. Det borde betyda mindre värmeförluster av "brasan" dvs gasolförbrukning.

Osäker på om du ska sätta fläkt i kallutrymmet. Den värmer ju utrymmet med motorns energi. Ha semester istället. Eller solcellsenergidump i kylskåpet vid 80% fullt batteri och uppåt om det är dubbla energikällor.

Sant, tänkte inte på det;
0.1A × ~13V = 1.3Wmax, inte jättemycket, men det är klart, att jag mÃ¥ste testa  tummenupp

Det här ÄR min semester,  :-))
älskar att modda, mäta, fixa, och fundera, det är min största hobby typ!

Har fått allt utom solcellsfästet nu, ska strax mäta en 40W-panel med Victron Smart 20-laddaren m. Bluetooth.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #9 skrivet: 26 maj 2024, 08:54:20 »
Test med 40W kall solcellspanel (legat i skuggan, i gräset över natten), kopplad till Victron 100/20A MPPT Charger och mitt nya AGM-bilbatteri.

Ca 25% liggande på marken, i lätt sluttning åt fel håll (10W)
75% perfekt riktad, vinkelrät mot solen (30W).

Så, då borde min feta 395W-panel ge mellan 25-75% liggandes plant på husvagnen, (men varm?) 99 - 296W dvs.

290W_PVmax. 20Asc_max stÃ¥r det pÃ¥ Victonladdaren, och panelen är ju 298W_max / 9.8A_SC @  NOCT, vinkelrät mot solen, sÃ¥ det blir nog bra det här!  tummenupp
« Senast ändrad: 26 maj 2024, 08:57:12 av kWhalp »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #10 skrivet: 26 maj 2024, 10:55:26 »
Ja tänkte just flika in att det är nog i minsta laget hehe.
Ska väl helst kunna få in hyfsat när det är mulet också. Satte 320W på en väns husvagn förra året, verkar lyckat, men inte hört om de hårdtestat det hela. Lite barn och annat..
De ville ha energi nog till TV, belysning och movern på vagnen.

Letar man på rätt ställe så är solpanelerna av villamodell löjligt billiga. Så billiga att det känns genomförbart att installera solcellsdriven avfuktare i vagnen.

Skulle vilja ha det så på en flyttskåpsvagn. Tycker inte om mögliga instängda utrymmen som är släpvagn brukar vara och husvagnar ligger ofta helt på gränsen. Inga många som har rätt förvaringsmöjligheter.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #11 skrivet: 26 maj 2024, 11:43:51 »
Ja tänkte just flika in att det är nog i minsta laget hehe.
Ska väl helst kunna få in hyfsat när det är mulet också. Satte 320W på en väns husvagn förra året, verkar lyckat, men inte hört om de hårdtestat det hela. Lite barn och annat..
De ville ha energi nog till TV, belysning och movern på vagnen.

Letar man på rätt ställe så är solpanelerna av villamodell löjligt billiga. Så billiga att det känns genomförbart att installera solcellsdriven avfuktare i vagnen.

Skulle vilja ha det så på en flyttskåpsvagn. Tycker inte om mögliga instängda utrymmen som är släpvagn brukar vara och husvagnar ligger ofta helt på gränsen. Inga många som har rätt förvaringsmöjligheter.

Okej, bra input!  tummenupp

I minsta laget säger du?  ;)
Köpte 395-Wattarn för 2100kr för 2 år sen (billigt då, skapligt pris nu, då jag köpte fraktfritt 1st).

Vi har ingen mover, är så liten vagn, att den är lättmanövrerad ännu :)

TV fÃ¥r jag ej ha för frugan...  >:(
"Barnen ska leka med kottar och gasolflaskor istället"  :::_)

Har köpt Sikaflex 591 (marinändamÃ¥l) och ordentlig 6 mm²-DC-kabel, saknas bara fästet som kommer pÃ¥ onsdag.  8)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #12 skrivet: 26 maj 2024, 12:17:43 »
HÃ¥ller med om TVn! Men den har ju sin plats stundvis.

Tror det är samma vagn de har ungefär. 1500-1600 kg där någonstans? Men de hade någon skum kopplingsångest att de ville koppla av kärran så fort det bara gick.

Blir fint!
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #13 skrivet: 26 maj 2024, 15:18:17 »
HÃ¥ller med om TVn! Men den har ju sin plats stundvis.

Tror det är samma vagn de har ungefär. 1500-1600 kg där någonstans? Men de hade någon skum kopplingsångest att de ville koppla av kärran så fort det bara gick.

Blir fint!

Jepp!

Lite mindre/lättare vagn:
Polar 550 GLE 1988 (in perfect condition ; )
1350 kg totalvikt
1110 kg tjänstevikt
40L vattentank, ny PortaPotti Excellence 565 P
Ny gråvattenlunga m.m

Måste bara skaffa ett reservdäck, nån som vet vad man ska köpa? Passar Biltema/Julas standarddäck? (måste kolla bultcirkeln?)

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #14 skrivet: 26 maj 2024, 16:41:43 »
110W-Jula-panel,

liggandes på marken: 45W

vinkelrät mot solen: 88W  tOOmten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!