0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns det några schemor/ritningar för el och andra installationer i vagnen? Öppnat dosan bredvid batteriet och undersökt hur strömbrytaren är inkopplad?Hur är det tänkt att 12 V-batteriet ska laddas? Jag antar att det finns en 230 V-matad laddare någonstans, men det kanske också är tänkt att batteriet ska kunna få laddström via släpvagnskontakten, antingen direkt eller via en DCDC-omvandlare, "LEAB-laddaren" eller något liknande.En möjlighet jag kan tänka mig är att om man har gjort på enklast möjliga sätt och tänkt sig att ladda batteriet direkt från en ledig pinne i släpvagnskontakten, så används strömbrytaren som ett manuellt "bakströmsrelä", meningen är då att man ska slå från den när man inte utnyttjar laddning från dragbilen så att man dels inte riskerar att ha spänning på en pinne i en löst hängande släpvagnskontakt och dels inte riskerar att strömförbrukning i vagnen drar ur även dragbilens batteri.Elinstallationerna i husvagnar är sällan särskilt genomtänkta från fabrik och det brukar inte bli bättre med åren heller.
Jag är dålig på kompressorfria kylkretsar, men det är mycket möjligt att det blir kortare gångtider med lägre kondenseringstryck. Det borde betyda mindre värmeförluster av "brasan" dvs gasolförbrukning.Osäker på om du ska sätta fläkt i kallutrymmet. Den värmer ju utrymmet med motorns energi. Ha semester istället. Eller solcellsenergidump i kylskåpet vid 80% fullt batteri och uppåt om det är dubbla energikällor.
Ja tänkte just flika in att det är nog i minsta laget hehe.Ska väl helst kunna få in hyfsat när det är mulet också. Satte 320W på en väns husvagn förra året, verkar lyckat, men inte hört om de hårdtestat det hela. Lite barn och annat..De ville ha energi nog till TV, belysning och movern på vagnen.Letar man på rätt ställe så är solpanelerna av villamodell löjligt billiga. Så billiga att det känns genomförbart att installera solcellsdriven avfuktare i vagnen.Skulle vilja ha det så på en flyttskåpsvagn. Tycker inte om mögliga instängda utrymmen som är släpvagn brukar vara och husvagnar ligger ofta helt på gränsen. Inga många som har rätt förvaringsmöjligheter.
Håller med om TVn! Men den har ju sin plats stundvis.Tror det är samma vagn de har ungefär. 1500-1600 kg där någonstans? Men de hade någon skum kopplingsångest att de ville koppla av kärran så fort det bara gick.Blir fint!