Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Husvagn Polar 550 GLE -88  (läst 20141 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #135 skrivet: 03 augusti 2024, 09:32:06 »
För fasen, man har ju ingen aning om hur den interna BMS:en fungerar. ;(

Kanske är det tänkt att man ska köra blysyraprofil till Kina-BMS:en... Sc:,h

Vem vågar prova först? tOOmten tOOmten tOOmten

Edit: Eller, man ska nog ha deras Kina-laddare för att det ska lira "perfekt"...
« Senast ändrad: 03 augusti 2024, 09:52:20 av kWhalp »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9089
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #136 skrivet: 03 augusti 2024, 10:05:09 »
Victrons manual tar bara med deras prylar och jag har inte alla dom grejerna !
Har själv bara smartsolar MPPT 75/15 från victron
Deras egna smart BMS fungerar troligen bara mot deras egna batteriet

Just nu mest nyfiken på om det via victron appen ens går att stoppa urladdning när man är nere på typ 11,5V

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #137 skrivet: 03 augusti 2024, 21:14:05 »
Vevor 30L kompressorkyl, förbrukning: 180Wh på 20h51m = 8.6W i snitt @ 0°C.... när allt nått termisk jämvikt. Gaaalet bra ju!  tummenupp  tummenupp  tummenupp

(Blir 207 Wh/dygn tuttifrutti)

280Wh producerat och solen har gått "i skugg", så vagnens tomgångsförluster (invertrar/kontrollpanel/ledningar/batteriförluster) är ca 80 Wh/dygn då vi varit bortresta från vagnen (även historisk data tyder på detta).


« Senast ändrad: 03 augusti 2024, 21:15:48 av kWhalp »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4199
  • Karma +3/-1
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #138 skrivet: 04 augusti 2024, 00:35:00 »
Victrons manual tar bara med deras prylar och jag har inte alla dom grejerna !
Har själv bara smartsolar MPPT 75/15 från victron
Deras egna smart BMS fungerar troligen bara mot deras egna batteriet

Just nu mest nyfiken på om det via victron appen ens går att stoppa urladdning när man är nere på typ 11,5V
Tycker deras egna BMS:er känns lite kaka på kaka prismässigt när batterierna är svindyra och inte helt kompletta, i alla fall vad jag lärde mig tills jag klickade bort.
Tycker det är för mycket moduler i olika former för att försvara priset. Annat om det är blixtsnabbt installerat och ser galet enhetligt ut.

Tycker det ser ut som att dina grejer gör det som är tillsagt. Använd en user def profil. I batteriets manual bör det stå vad de rekommenderar om man vill använda det i full kapacitet.

Det beror lite på vad du har för belastning som gör att det stoppar i tid, vad går ställa in som är anslutet på förbrukarsidan? Vissa kylboxar så kan man ställa hur djupt de får suga ur batteriet.
Det finns någon Victronshunt som har en inbyggd kontaktor, inte den på bild som jag tänker på. Men den löser så den klipper utgången om det inte finns några alternativ. Om ditt batteri har en BMS som går att komma åt så kan du ställa i den så den klipper utgående när du vill, men inte ingående (inte förhindra laddning) i den "inställningspanel" som förmodligen finns i en app. Bluetooth är vanligt.

Om du har ett färdigt litiumbatteri så bör inbyggda BMS:en förhindra djupurladdning.
Men man vill ju klippa det i tid. Så fort batteriet är över eller under 50% slits det passivt - mer än när det är just på 50%. 0% och 100% är värst.
Bra om man kan köra mellan 20-80% eller mindre intervall om kapaciteten räcker. Så batteriet inte ligger på 100% nästan hela sommaren, då är det bättre att den är "full" tidigare än så - att MPPT'n får en lägre slutspänning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #139 skrivet: 04 augusti 2024, 01:39:23 »
Kylboxen 30L-kompressor:
34 minuter stillestånd kl. 01:22, 10 minuter runtime... (22.7% uptime) 

Jag är dock jäkligt lur på att man ska prova kötta kyla på dagen ned till 0°C, för att sedan låta den idla upp till typ 6°C mellan perioden [läggdags]-[morgonkvisten]

Kan inte diffa så mycket i elförbrukning (kanske tillochmed blir mindre?) men man får istället en knäpptyst natt i gengäld!  :)

Vi ska iväg på en tredagarstur imorgon, ska bli spännande att prova alla grejor i fält!

Har för övrigt snöat in på ett nytt, men närbesläktat område till husvagnen:

Olika tekniker för vattenrening:

1. Jag har byggt en befintlig saltvattendestillator
2. Ska köpa ett 8L-gravitationskolfilter (Phoenix Gravity filter)
3. Kan koka, kaffefiltrera, och snällklorera
4. Köpa omvänd osmos-maskin

Tanken är att "rena" salt- eller sötvatten on the run.

Är så tungt och onödigt att släpa med sig (i skrivande stund) 77L färskvatten och 10L spolvatten...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9089
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #140 skrivet: 04 augusti 2024, 05:42:55 »
Tycker deras egna BMS:er känns lite kaka på kaka prismässigt när batterierna är svindyra och inte helt kompletta, i alla fall vad jag lärde mig tills jag klickade bort.
Tycker det är för mycket moduler i olika former för att försvara priset. Annat om det är blixtsnabbt installerat och ser galet enhetligt ut.

Tycker det ser ut som att dina grejer gör det som är tillsagt. Använd en user def profil. I batteriets manual bör det stå vad de rekommenderar om man vill använda det i full kapacitet.

Det beror lite på vad du har för belastning som gör att det stoppar i tid, vad går ställa in som är anslutet på förbrukarsidan? Vissa kylboxar så kan man ställa hur djupt de får suga ur batteriet.
Det finns någon Victronshunt som har en inbyggd kontaktor, inte den på bild som jag tänker på. Men den löser så den klipper utgången om det inte finns några alternativ. Om ditt batteri har en BMS som går att komma åt så kan du ställa i den så den klipper utgående när du vill, men inte ingående (inte förhindra laddning) i den "inställningspanel" som förmodligen finns i en app. Bluetooth är vanligt.

Om du har ett färdigt litiumbatteri så bör inbyggda BMS:en förhindra djupurladdning.
Men man vill ju klippa det i tid. Så fort batteriet är över eller under 50% slits det passivt - mer än när det är just på 50%. 0% och 100% är värst.
Bra om man kan köra mellan 20-80% eller mindre intervall om kapaciteten räcker. Så batteriet inte ligger på 100% nästan hela sommaren, då är det bättre att den är "full" tidigare än så - att MPPT'n får en lägre slutspänning.

Jo batterierna gör sitt jobb, förutom att det ibland inte laddar upp sig efter x antal timmar när det borde för någon utjämning/kalibrering eller vad dom nu gör borde inte ta sådan tid.
Vet inte om det spelar någon roll att jag har 2st batterier!
Har inga förbrukare som jag kan ställa in vad dom får förbruka.
14,6V ser ut att vara Max om jag tolkar märkskylten rätt och jag har den inställd på 14,2V normalt.
Kruxet är att jag inte hittar någon inställning så batterierna stoppar om jag tex hamnar under 11,5V då jag sett flera texter på att Lithium batterier inte får gå under 11V då dom riskerar att haverera totalt och är helt körda om nu detta för mina batterier ?
Har hamnat under den gränsen en gång men verkar ha klarat dom.
Kommer inte åt BMS i batterierna och hittar ingen info någonstans på vad dom har för inbyggt skydd uppåt och neråt i laddning/urladdning.
Mina batterier för huset har en rekommendation på 10-100% , förmodligen är 100% i appen egentligen inte 100% utan det finns utrymme efter det som man inte kan utnyttja.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4199
  • Karma +3/-1
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #141 skrivet: 04 augusti 2024, 19:28:13 »
Kylboxen 30L-kompressor:
34 minuter stillestånd kl. 01:22, 10 minuter runtime... (22.7% uptime) 

Jag är dock jäkligt lur på att man ska prova kötta kyla på dagen ned till 0°C, för att sedan låta den idla upp till typ 6°C mellan perioden [läggdags]-[morgonkvisten]

Kan inte diffa så mycket i elförbrukning (kanske tillochmed blir mindre?) men man får istället en knäpptyst natt i gengäld!  :)

Vi ska iväg på en tredagarstur imorgon, ska bli spännande att prova alla grejor i fält!

Har för övrigt snöat in på ett nytt, men närbesläktat område till husvagnen:

Olika tekniker för vattenrening:

1. Jag har byggt en befintlig saltvattendestillator
2. Ska köpa ett 8L-gravitationskolfilter (Phoenix Gravity filter)
3. Kan koka, kaffefiltrera, och snällklorera
4. Köpa omvänd osmos-maskin

Tanken är att "rena" salt- eller sötvatten on the run.

Är så tungt och onödigt att släpa med sig (i skrivande stund) 77L färskvatten och 10L spolvatten...
Peakkyla lite på dagen låter bra tycker jag! Dämpa ner den lite kanske vore något. Ofta nå kylrör som ligger lite fel i snabbtillverkade saker om du har något muller. Min Dometic 38L CK40D (icke hybrid, 230V), är helt fläktlös, Känns skumt om du ska behöva ha en vrålande fläkt?

Vattenbekymret låter jobbigt tycker jag, jag förstår dig! 6-pack PET är min vän. Totalkostnaden per år blir rätt låg jämfört det man vill ha installerat.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #142 skrivet: 14 augusti 2024, 23:22:35 »
213 Wh/dygn i snitt över 13 mindre soliga/varma augustidygn, med 0°C inställd temperatur.  tummenupp

Kommer till vintern att ta in kylboxen och prova köra den som frys för billiga saker såsom matlådor/bär/glass/is med -20°C...  tOOmten

Utloggad nolenjohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #143 skrivet: 19 februari 2025, 10:33:18 »
Är all 12V-last i husvagnen kopplad via kopplingsboxen vid huvudbrytaren vid batteriet? Hur styr den andra huvudbrytaren på manöverpanelen detta? Jag ska koppla in Victron SmartShunt och BatteryProtect och de ska kopplas in mellan batteriet och lasten, så jag behöver veta hur det är kopplat. Elschemat i manualen är inte helt tydlig på den punkten.

Tips mottages gärna!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2702
  • Karma +5/-1
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #144 skrivet: 19 februari 2025, 10:44:10 »
Det är nog säkrast att undersöka installationen och rita upp ett eget schema för den, för att reda ut hur det verkligen är kopplat.  Husvagns-el är ofta ganska klåparmässigt hopkommen redan från fabrik, och om det finns några elschemor är det sällan de stämmer med verkligheten. När nu vagnen är över 35 år gammal så kan dessutom många olika händiga herrar ha varit framme i elsystemet under årens lopp.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #145 skrivet: 19 februari 2025, 11:23:16 »
Är all 12V-last i husvagnen kopplad via kopplingsboxen vid huvudbrytaren vid batteriet? Hur styr den andra huvudbrytaren på manöverpanelen detta? Jag ska koppla in Victron SmartShunt och BatteryProtect och de ska kopplas in mellan batteriet och lasten, så jag behöver veta hur det är kopplat. Elschemat i manualen är inte helt tydlig på den punkten.

Tips mottages gärna!

Hej! Kul med en jämlike! =)

Vad fick du pröjsa för vagnen? Eller är du själv veteran?  ;)

Obs: Ta det försiktigt!
Nu har jag inte vagnen här, men brytaren vid batteriet bryter all 12V enligt manualen, MEN, det finns ett Hella-relä som "beroende på varselljusinställningen på bilen, kan ge 12V till kylskåpet"... (nåt att tänka på...).

Manöverpanelen på väggen, har ju flera säkringar och "main switch", som dock ej bryter timerfunktion för pannan och 12V-kylskåpsläget, enligt manualen.

230V kommer in i TV-antenngarderoben, avsäkras med 2-pol 10A, och fördelas på vagnens olika 230V-uttag (sålångt allt enkelt).

(Ett hett tips är att alltid köra med jordfelsbrytarplugg vid inkoppling av vagnen i el-stolpe/ställplats, det ökar elsäkerheten radikalt, även om man hemmavid oftast har JFB i elcentralen, då det är gnagare, fukt, rost/oxid, och alla möjliga andra parametrar att ta hänsyn till, i gamla som nya husvagnar...).

230V går sedan till Tystor 10-laddaren, under kylskåpet (10A) och till batteriet.

OBS! Det står i manualen att man löper stor risk att blåsa manöverpanelen om man "kör" utan ett lagomt 12V-batteri som "buffert", då spänningen blir FÖR hög.

Hade tänkt bifoga bilder från manualen, men de är som du säger, penslade av ett gäng liggandes i en opiumhåla... no use.
(Det var först när jag läste de senare årsmodellernas manualer, som jag förstod alla knappar/funktioner).

Utloggad nolenjohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #146 skrivet: 07 mars 2025, 13:56:18 »
25 000 kr i höstas. Japp, jag är Veteran (Utlandsveteran)!

Har tänkt att till Påsk ska vi ta ut den gamla Polar 470 1974 och ta bort de båda solpanelerna, skruva ut solcellsregulatorn (Victron SmartSolar 100/30), BatteryProtect, SmartShunt, de två 100Ah batterierna samt 12V kompressorkylskåp för att flytta över det till 520 GL 1988.

Antar att jag får köpa nya fästen till solpanelerna då de är limmade med Sikaflex och troligtvis är svåra att få bort, likaså får jag köpa et nytt 6mm2-kablage från solpanelerna till regulatorn.

Hann byta alla belysningar inne i husvagnen till LED innan vinterförvaringen. Ska byta takluckan i badrummet då den är rejält trasig, har kollat på en dylik: https://www.campingvaruhuset.se/sv/dometic-taklucka-mini-heki-fl-40x40cm

Nästa år ska jag nog även byta den andra takluckan till en med integrerad fläkt.

Utloggad nolenjohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #147 skrivet: 07 mars 2025, 13:58:12 »
Förresten, var sitter Hella-reläet som ger 12V till kylskåpet? Det ska tas bort så jag har konstant 12V till kylskåpet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #148 skrivet: 07 mars 2025, 14:41:07 »
Förresten, var sitter Hella-reläet som ger 12V till kylskåpet? Det ska tas bort så jag har konstant 12V till kylskåpet.


Nice!  Bra pris!  tummenupp
Var den fräsch?

Får be om att återkomma, tror reläet sitter intill batteriboxen, eller intill batteriladdaren. Sc:,h

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!