0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Victrons manual tar bara med deras prylar och jag har inte alla dom grejerna !Har själv bara smartsolar MPPT 75/15 från victron Deras egna smart BMS fungerar troligen bara mot deras egna batterietJust nu mest nyfiken på om det via victron appen ens går att stoppa urladdning när man är nere på typ 11,5V
Tycker deras egna BMS:er känns lite kaka på kaka prismässigt när batterierna är svindyra och inte helt kompletta, i alla fall vad jag lärde mig tills jag klickade bort.Tycker det är för mycket moduler i olika former för att försvara priset. Annat om det är blixtsnabbt installerat och ser galet enhetligt ut.Tycker det ser ut som att dina grejer gör det som är tillsagt. Använd en user def profil. I batteriets manual bör det stå vad de rekommenderar om man vill använda det i full kapacitet. Det beror lite på vad du har för belastning som gör att det stoppar i tid, vad går ställa in som är anslutet på förbrukarsidan? Vissa kylboxar så kan man ställa hur djupt de får suga ur batteriet.Det finns någon Victronshunt som har en inbyggd kontaktor, inte den på bild som jag tänker på. Men den löser så den klipper utgången om det inte finns några alternativ. Om ditt batteri har en BMS som går att komma åt så kan du ställa i den så den klipper utgående när du vill, men inte ingående (inte förhindra laddning) i den "inställningspanel" som förmodligen finns i en app. Bluetooth är vanligt.Om du har ett färdigt litiumbatteri så bör inbyggda BMS:en förhindra djupurladdning.Men man vill ju klippa det i tid. Så fort batteriet är över eller under 50% slits det passivt - mer än när det är just på 50%. 0% och 100% är värst.Bra om man kan köra mellan 20-80% eller mindre intervall om kapaciteten räcker. Så batteriet inte ligger på 100% nästan hela sommaren, då är det bättre att den är "full" tidigare än så - att MPPT'n får en lägre slutspänning.
Kylboxen 30L-kompressor:34 minuter stillestånd kl. 01:22, 10 minuter runtime... (22.7% uptime) Jag är dock jäkligt lur på att man ska prova kötta kyla på dagen ned till 0°C, för att sedan låta den idla upp till typ 6°C mellan perioden [läggdags]-[morgonkvisten]Kan inte diffa så mycket i elförbrukning (kanske tillochmed blir mindre?) men man får istället en knäpptyst natt i gengäld! Vi ska iväg på en tredagarstur imorgon, ska bli spännande att prova alla grejor i fält!Har för övrigt snöat in på ett nytt, men närbesläktat område till husvagnen: Olika tekniker för vattenrening:1. Jag har byggt en befintlig saltvattendestillator2. Ska köpa ett 8L-gravitationskolfilter (Phoenix Gravity filter)3. Kan koka, kaffefiltrera, och snällklorera4. Köpa omvänd osmos-maskinTanken är att "rena" salt- eller sötvatten on the run.Är så tungt och onödigt att släpa med sig (i skrivande stund) 77L färskvatten och 10L spolvatten...
Är all 12V-last i husvagnen kopplad via kopplingsboxen vid huvudbrytaren vid batteriet? Hur styr den andra huvudbrytaren på manöverpanelen detta? Jag ska koppla in Victron SmartShunt och BatteryProtect och de ska kopplas in mellan batteriet och lasten, så jag behöver veta hur det är kopplat. Elschemat i manualen är inte helt tydlig på den punkten. Tips mottages gärna!
Förresten, var sitter Hella-reläet som ger 12V till kylskåpet? Det ska tas bort så jag har konstant 12V till kylskåpet.