Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Husvagn Polar 550 GLE -88  (läst 8709 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

• Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1784
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Husvagn Polar 550 GLE -88
« Svar #120 skrivet: 01 augusti 2024, 11:52:51 »
Säg inget till min fru...
Det var såhär när vi köpte vagnen...
Det där vet jag ingenting om...

Sc:,h

Nu sitter den där den sitter...for ever and ever...

Kompressorn är tystgående, men fläkten/fläktarna hörs lite mer genom garderoben än de ställbara peltierkylarna  :'(

Regnet på taket hörs mer, men ändå störande att fläkten inte går ner i varv när man väljer ECO-läget...

Möjligen minskar fläktvarvtalet om jag ansluter 13.5V LiFePO4 istället för medföljande 230V-AC/DC-14.5V-adaptern?

Möjligen kan jag ljudisolera kylen/garderoben med 1cm styroform, men det känns som om inte ens ett A4-papper får plats därinne nu  ???

Aja!
Dags att börja testa att fylla kylen med vattenfyllda PET-flaskor för att simulera födoämnenas kylkurva!  tOOmten

Edit:
12 L vatten däri (proppfyllde flaskorna)

5st 1.5L
2st 0.5L
2st 1L
1st 0.85L

Får nog plats några fler småflaskor, hittade inga fler i förrådet.  Men matvaror är ju mer Tetriskompatibla än PET-flaskor.
« Senast ändrad: 01 augusti 2024, 12:27:39 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

• Försöker bli
  • Karma +1/-0
  • Energi- och VP-nörd
« Svar #121 skrivet: 01 augusti 2024, 12:29:15 »
.

Utloggad kWhalp

• Försöker bli
  • Karma +1/-0
  • Energi- och VP-nörd
« Svar #122 skrivet: 01 augusti 2024, 12:51:27 »
15 L vatten däri (proppfyllde flaskorna)

6st 1.5L
2st 0.5L
2st 1L
1st 0.85L
2st 0.33L

____
13.5L volym enligt märkning, 15L sann volym vatten.

Så typ hälften av utrymmet "försvinner" i PET-geometrin  .,;-

Väldigt besviken på att 1.5L-flaskor ej kan stå upp (fattas nån centimeter...). Om det är samma footprint på 40L-versionen så skulle jag köpt den istället, då den är flera centimeter högre.

Edit: Pommac,  Loka Crush, och Apotekarnes Julmust är 1.4L och borde rymmas... tOOmten

Nu ska jag prova mata den med 12V-blybatteri, sen LiFePO4, för att subjektivt jämföra ljudnivåerna!

Edit:

Spänning, low / mean / high

14.5V = 39 41 42 dB

12.0V = 40 42 45   dB

11.5V = 39 41 43 dB

Så ingen mätbar skillnad, tyvärr.

Happ, återstår bara några mindre roliga ljuddämpningsalternativ nu...

1. Skruva sönder kylskåpet och sätta in en spänningsregulator på fläkten/fläktarna.
2. Ljudisolera garderoben mera.
3. Kallcykla rejält på dagen, stänga av, eller höja starttempen rejält på natten.

Garantin ryker ju i alternativ 1...tyvärr.

Alternativ 2 höjer nog elförbrukningen då kylen blir varmare/får sämre ventilation.

Det positiva med alternativ 3, är att denna kylbox kyler ned till -20°C, så det går ju semi-frysa all mat på dagen, och låta den tina lite på natten.  tummenupp
Kostar lite extra kWh förstås, men samtidigt lyser ju solen på dagen, så det borde gå finfint!

I pick 3, tills vidare!   8)
« Senast ändrad: 01 augusti 2024, 13:49:31 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

• Försöker bli
  • Karma +1/-0
  • Energi- och VP-nörd
« Svar #123 skrivet: 01 augusti 2024, 14:45:26 »
Lite förbrukningsdata på Vevor 30L-kompressorkylen:

1 aug 12.00 start, sval mulen dag, ca 20-25°C i garderoben.

ECO-läge, 41W @ 230Vac, 0°C inställd måltemperatur, 15L kallvatten inuti.

Typisk cykling:
6 minuter stillestånd
14.5 minuter drift
6 minuter stillestånd
13 minuter drift
6.5 minuter stillestånd

dvs
25 till 28 W under nedkylningsfasen i ECO-läge.

24.5W i snitt enligt elmätaren under 4h mät-tid.

24.5W × 24h = 588Wh/dygn...not great, not terrible.
Men å andra sidan så är det låga 0°C måltemp, och 30L/20L = 50% större volym än peltierkylen, och snart är allt innehåll nere på inställd nivå, då kommer förbrukningen gå ned till hälften, typ.

Edit; 21.7W nu i snitt, +2°C i kylen, and both are sinking! 

tummenupp

...20.9W.... 0°C måltemp nådd!
« Senast ändrad: 01 augusti 2024, 18:24:46 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

• Försöker bli
  • Karma +1/-0
  • Energi- och VP-nörd
« Svar #124 skrivet: 02 augusti 2024, 03:29:03 »
ECO-läge, 33W @ 12.2Vdc, 0°C inställd måltemperatur, fullproppad med riktig mat/dryck.

Typisk cykling när måltemp är uppnådd:
23m40s stillestånd
10m40s drift

dvs
≈10W i snitt i ECO-läge.

=> 240 Wh/dygn (står 200 Wh/dygn i produktspecifikationen).

Victrondata:
13.25V
2.4A
=> 31.8W aktiv effekt

Utloggad kWhalp

• Försöker bli
  • Karma +1/-0
  • Energi- och VP-nörd
« Svar #125 skrivet: 02 augusti 2024, 08:38:09 »
Det går utan problem att sova med skallen intill kyl-garderoben :)
Man somnar när den går in i en tyst cykel, och vaknar inte när den startar.

Snitteffekt just nu: 90Wh/8.55h = 10.5W

Lär väl sjunka till slutgiltiga (nuvarande)
8m ON
32m OFF
=> 20% runtime, 31.8W×0,2 = 6.36W, => 153 Wh/dygn  tummenupp

Idag spöregnar det.
395W-solcellen ger ironiskt nog 31W i skrivande stund, kl 08.37, och lär väl göra mer än det i ca 10h till, så vi är iaf självförsörjande "kylskåpsmässigt"   "love"

Edit: Hela 35m30s stillestånd, 10m30s gångtid, för nu! (7.25W) =)
Hoppas bara inte att maten är sönderfrusen nu... ::)
« Senast ändrad: 02 augusti 2024, 09:06:25 av kWhalp »

Utloggad TS Comfort AB

• I branschen
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8583
  • Karma +10/-2
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
« Svar #126 skrivet: 02 augusti 2024, 09:01:28 »
En fråga om din victron då jag tror jag har en snarlik i husbilen.
Upplever du att trots att batteriet inte är fulladdat och solen lyser så visar displayen 0W på solen och den laddar inte batteriet trots att det är ca 70-75% i batteriet och kan vara så under någon timme eller mer.
Sen hux flux får den för sig att ladda upp batteriet igen !

Eller så har jag lyckats ställa in något märkligt via appen
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

• Försöker bli
  • Karma +1/-0
  • Energi- och VP-nörd
« Svar #127 skrivet: 02 augusti 2024, 09:28:25 »
Upplever du att trots att batteriet inte är fulladdat och solen lyser så visar displayen 0W på solen och den laddar inte batteriet trots att det är ca 70-75% i batteriet och kan vara så under någon timme eller mer.

Har du lithium, AGM, eller blysyra?

Utloggad TS Comfort AB

• I branschen
  • Karma +10/-2
    • www.tsfs.se
« Svar #128 skrivet: 02 augusti 2024, 12:40:33 »
Lithium
Laddare inställd på Lithium
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

• Försöker bli
  • Karma +1/-0
  • Energi- och VP-nörd
« Svar #129 skrivet: 02 augusti 2024, 13:01:23 »
Lithium
Laddare inställd på Lithium

Kör du expert mode?  Sc:,h

Har du pillat på inställningarna för absorption, bulk och float?

Jag vet inte om jag upplevt det du säger, ska hålla lite koll.

Den laddar 8W nu när det är 14.2V batterispänning och full sol.

Utloggad TS Comfort AB

• I branschen
  • Karma +10/-2
    • www.tsfs.se
« Svar #130 skrivet: 02 augusti 2024, 13:12:46 »
Nä jag har ställt in den på förinställd värde för Lithium.
Så bulk, absorbation och float bör den sköta själv

Utloggad kWhalp

• Försöker bli
  • Karma +1/-0
  • Energi- och VP-nörd
« Svar #131 skrivet: 02 augusti 2024, 13:33:01 »
Sådär, 130 Wh på 13 h = 10W, enkel matematik :)

Jag gillar kylboxen, men grämer mig som sagt över att jag inte valde 40L-varianten... gaaah!

Visst är det meckigt att plocka varor ur en kist-modell, (box?) och den låter lite på natten, men det känns så djävla bra att bli gasol-oberoende.

Ska göra en sammanräkning sen på vad jag lagt ut för att få denna kylskåpslösning att snurra... but it ain't pretty... help

Okej, jag vispade ihop en snabb lista:

1549kr Vevor 30L-kompressorkyl
2100kr 395W-solcell (köpt för länge sedan)
950kr 30A Victronladdare
678kr Kablage, säkringar, kopplingsklämmor, kabelkanaler, m.m
2375kr 100Ah Lithiumbatteri
249kr SikaFlex 554
349kr solcellsfäste för husvagnstak

_____
8250kr (exklusive 1000W-inverter, induktionsplatta, vattenkokare, airfryer, kablage, grendosor, m.m)

Det motsvarar 230 kg Byggmax-gasol, 2944 kWh, eller 9200 h original-husvagnskylskåp på full sprutt.

Jag har producerat och bränt ca 32 kWh-solel dessa semesterveckor...  ::)

Sen har jag ju köpt en massa annat som ej behövdes... typ som 150W-inverter, 3st 110W-solceller(?), 20A Victronladdare(?) och 20L Mekonomenkylbox(peltier).
Kablage, kontakter, m.m...

Ska inte rabbla upp fördelarna med 100%-självförsörjningsgrad igen, för det har jag skrivit typ 511 ggr i tråden redan, men som alltid är the chase better than the catch!  :P

Hoppas jag inspirerat (eller avskräckt) någon från att göra samma smarta/(dumma resa), och att min familj aldrig kommer behöva använda "prepper-vagnen" i skarpt läge.
  "love"

Kommer bara uppdatera nån enstaka gång framöver för att bekräfta att 30L-kylskåp+matlagning är görbart med nuvarande setup under sommarmånaderna!  tummenupp

Har förresten fixat mitt vintergarage till vagnen, blev helt OK, ska bara fixa väggar och dörrar innan snön kommer

Edit: Slänger även med en bild på BlueTooth-appen till Vevor-kylskåpet, man kan ändra temperatur, övervaka temperaturen, och ändra inställningar.
« Senast ändrad: 02 augusti 2024, 13:45:46 av kWhalp »

Utloggad HBerggren

• Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3790
  • Karma +3/-0
« Svar #132 skrivet: 02 augusti 2024, 22:00:03 »

Testa samma spänning på float och absorption. Vet inte om du behöver sätta den ett steg över den andra eller inte. Men offgrid-garage pratade om fenomenet om jag minns rätt. Med tanke på bulkspänningen är högre än slutspänningen med blybatteri så kan det ju fastna i ett "dödläge" tills man belastar det lite hårdare. Men med rätt inställningar så ska det inte behövs, för fenomenet finns inte på lithium. 0-5% softa lite, sen fullt ös om BMS:en är glad!

Kan ju vara BMS:en som stannar upp mottagandet helt och arbetar med balansering före laddning kan accepteras igen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad TS Comfort AB

• I branschen
  • Karma +10/-2
    • www.tsfs.se
« Svar #133 skrivet: 02 augusti 2024, 22:37:19 »
Tog några screenshot nu på kvällen, den var nog ansluten till vägguttaget kom jag på nu!
Kan testa ändra så det blir samma spänning, dock inget som victron själva rekommenderar.
BMS har nog sina cykler och även olika beroende på temperatur men vissa dagar ser jag inte att den laddar ordentligt trots att den visar straxt under 12V flertalet timmar.

Utloggad TS Comfort AB

• I branschen
  • Karma +10/-2
    • www.tsfs.se
« Svar #134 skrivet: 03 augusti 2024, 09:05:48 »
Sorry om jag är inne i din husvagnstråd med batterifrågor men du kanske också får samma funderingar när du kopplar in dit Lithium batteri  :)

Drog ut sladden.
Kör nu kylskåp och AC för att testa lite
Ändrade till expert mode och ställde absorbation och float på samma värde, märker dock att om jag kikar på något annat och går tillbaka till batteri så har den tagit bort expert läget !

Lithium batterier har en kritisk nivå på 11V, ser inte vart jag kan ställa in i appen att den ska sluta leverera när batteriet har gått ner till tex 11,5V?

Har battery lite inställt men kanske ska stå på något annat som tex Always on eller automatic Energy selector (AES) ?

För mycket valmöjligheter !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!