Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 stor skillnad mellan förÃ¥ngar och avluftstemp - igen...  (läst 942 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1868
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
ETK och Comfortzone är väl en besläktad röra

Trots röran, verkar ju hålla bättre
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
@krambriw 
Du verkar ha haft en CE50 ungefär lika länge som min F370, inga större reparationer för dig?
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9778
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Kanske byter rakt av till en ny F370, men nu köper jag till Artic-försäkringen och kan förhoppningsvis slippa tänka på dyra reparationer 15 år framåt. Gå sönder lär den göra.
Det är så svårt att veta om en modernare men dyrare pump (som kräver ombyggnad/isolering av avluftskanalen = pengar) verkligen betalar av den högre installationskostnaden, innan den pajar.

Jag uppskattar efter att ha räknat lite att du kan spara drygt 3000 kWh per år med en kraftigare värmepump såsom F730 eller nya S735. Så får du fundera på vad det är värt. Går ju också att installera en LLVP som komplement och som får värma en del av huset och spara nästan lika mycket om planlösningen är någorlunda öppen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vi har en LLVP redan, dock en knölig planlösning som inte alls är öppen  :)  Det har väl inte gett sÃ¥ mycket besparing i kWh räknat, men vi har mycket varmare inne där den luften kommer Ã¥t. SÃ¥ iofs kan man säga att det är en besparing eftersom vi kan ha varmare inne.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1868
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
Du verkar ha haft en CE50 ungefär lika länge som min F370, inga större reparationer för dig?
Bara cirkulationspumpen tidigare i år då den började låta lite illa, den fungerade dock och tysnade när man höjde hastigheten. Bytte den ändå till en mycket bättre som nu även drar mindre

När jag räknar efter så har vi sparat ungefär 15000 kWh per år jämfört med tidigare då den gamla var trasig, dvs kompressorn var paj. Jag körde då några år den gamla Elektrostandard som elpanna ett par år och då låg vi totalt på drygt ca 26000 kWh per år för allt. Då var inte lene så dyr så det kändes okej. Efter bytet sjönk totala förbrukningen omgående ner under 12000 kWh, allt annat lika

Så hur mycket mindre besparingen blivit med en enklare pump vet jag tyvärr inte
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3649
  • Karma +3/-0
Trots röran, verkar ju hålla bättre
Jag hoppas de fixat det sista nu så helheten känns som en färdig produkt även om funktionen alltid varit det. Bra styrning och låg reparationskostnad har väl varit lite minus tidigare.

Jag vet inte varför men, nästan varje reparation man gör så tänker man, "hur i helvete tänkte dem här?" och rent konkret så är det en legitim fundering. Alla tillverkare har olika bekymmer, varför lyckas ingen göra en produkt som är i alla fall 70%+ bra? Känns som sista tiden/pengarna för att slipa klart inte finns innan lansering. Serieproducerade prototypfel skulle jag vilja kalla det man ser. Vet inte om man rubbar CE-märkningen om man uppdaterar detaljer efter lansering.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!