Hej Jocke,
Under tiden som jag väntade på beskedet från ARN funderade jag på hur man kunde kringgå problemet i CTCs program. Nu är det ju inte aktuelllt för mig längre då jag bytte till en NIBE. Vidare så fick jag rätt av ARN så GSi-616 har jag inte längre. I alla fall så ska det gå att lura värmepumpen under uppstarten om du använder en digital ingång (K22-23, K24-25). Ingången kan man använda för att ändra värmesystemet från t.ex. Normal till Komfort läge. Komfortläget kan du justera så att börvärdet är högre än i Normalläget. Komfortläge måste då aktiveras och hållas ca 4-5 minuter när VP startar. Det kan göras med en speciell typ av tidrelä, men till det behövs ett startsvar/feedback från VP eller KB pump, så det måste du finna ut vart du tar det. Om du känner någon som är hemma på programmering i MODBUS kan det också göras. Se mer info sidor 97-100, 115-118 på fjärrstyrning. Innan du gör några ingrepp kan du ju alltid testa först att det fungerar som tänkt genom att manuellt aktivera ingången vid start och sedan ta bort den när VP varvat ner. Det löser ju inte hela problemet men nästan.