0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är min, med hetgas på 85-90°C
Nä, jag har inte på F1245 mer än energideklarationen, därför frågar jag ju.matchar du 0,33kWh?Se signDen värmer garanterat med 65°, men då får jag anpassa flödet, kan även höja gt3/flytta ned givaren. Easy.Men vill helst ligga under 90° på gt6.
Vad har du för temp till elementen då? Är det lika som på min thermia där lite flöde går via tanken? Har sällan hög hetgas, kan ju inte löna sig att ha framledning över 32 grader till golvvärmen/elementen? Pumpen suger ju ol3 tomt på el då… 😀
Kravet för maxtaxan är att det ska mätas på 15-minuters intervaller, de två högsta avgör månads effekttaxa. (2027)
Man behöver inte 13kW om man har en liten buffert tank.Man blöter ner sej, tid 2 minStänger av och tvålar in sej, låten tvålen verka, tid 2 minSköljer av sej, 2 minStänger av, schampo 2 minSköljer 2 minosvDetta är rudimentär kunskap som kanske inte lärs ut idag? ☺️7kW räcker således 👍Har man gjort militär utbildning är duschen med diesel värmare, då blir det kortare tider men samma princip 😂
Nibe har/har haft COP 2,5-2,6 enligt deras datablad, F1255, S1255. Detta enligt tapp profil XL, vilket innebär att 19kWh tappas ut från morgon till kväll, dock inget på natten.19 kWh innebär väl att beredaren töms nästan 2ggr per dygn 🤐, Blir väl oavbruten spa duschning minst 1 timma per dag, eller hand disk hela dagen.Spara varmvatten kWh verkar inte vara prio.... varken hos Nibe eller hos EU kravsättarna...Not, eftersom beredaren töms hela dagen blir andelen "standing losses" mindre, minskar förbrukningen ökar andelen "standing losses" och COP blir då än lägre än de angivna 2,5-2,6. Trodde COP var över 3 på en inverter, fel där 😐. Under 2 är därför mer korrekt för de som inte spaduschar 1 timma varje dag. Verkar detta stämma eller är inte Nibes datablad representativa?
Som vanligt kan man ju räkna på olika sätt och oftast väljer man det räknesättet som tycks gynna en själv för stunden. vi har valt en annan lösning. Vi har tillgång till mycket varmvatten tack vare förvärmningsslingan och en 300 liters värmepumpsberedare. För att återgå till ursprungsfrågan: Vem har lägst varmvattenkostnad?Dom 3 senaste månaderna har våra varmvattenkostnader varit totalt 0kr inkl alla avgifter, lägre än så är svårslaget.
Vad bra! Kan du beskriva och detaljera detta lite mer?Hur mycket kWh/dygn, var kommer de kWh ifrån, vem betalar, hur mycketÄr det Tibber grid awards, eldar du parkett golv i Conturan eller hustru försörjning ??, jag blir oerhört nyfiken
Var det du som duschade på jobbet, lite fusk 😉, men du har låg förbrukning varje månad.Skiljer sej 6kW designen på något sätt jmf övriga storlekar?