0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1-2 timmar om dagen går kompressorn för det, med ca 1.5 kW effekt, så ca 1.5-3 kWh/dygn.Säg att det är 3 kWh/dygn, så blir det 1095 kWh/år eller ungefär en fjärdedel av vad som anses normalt med elberedare.(19.25 till 20.00 värmer den vatten)Bilderna visar en i högre upplösning, och den andra för ett dygn.
Jag har för mig min vp gör 1 vv körning per dygn när inget vatten tappas kommer dock inte ihåg hur länge men gissar att det drar ca 0,5 kwh vilket sommartid blir förluster tycker det är helt överkomligt. Vet inte hur många kwh det går till vv vid vanlig drift men tycker det är skönt med ett bad och det handlar inte om många kronor per år.
Vi ligger fortfarande oftast på runt 2kWh per dygn för varmvattnet.Jag tittade sist vi var utomlands och på fem dygn hade temperaturen i toppen sjunkit med ca 20°C. 33,3°C i toppen. Nibe S1255 6kW.Tycker inte att det är värt att räkna på ens. Håller ändå koll för att upptäcka avvikelser.
Jag fattar som att normal Hushållsel numer är totalt knappt 3.000kWh, tidigare 5.000 kWh.Jag vet inte hur du räknar men ni verkar ha dubbla förbrukningen jmf oss.En 17 år beg onoff IVT med separat energisnål beredare jmf Nibe high end F1255 för 130.000 kr?Finns det något I Nibes design som skall göra den förbättrat energisnål?Varför är Nibe pumparna så dåliga på varmvatten, de kostar ju 130.000 kr!!?Bara för det är cop 3 eller ngt sånt jmf elberedare behöver ju inte utvecklingen stå still i 20 år?! Rätta mej om det är fel!
Har genomströmningsvärmare för vv via fjärrvärme. Invert-vp har ju ofta tillräcklig vp effekt för att bereda vv vid behov. Är de för långsamma eller är det för onyttigt för dem att varva upp till max bara för att någon tvättar händerna? Man kanske skulle ha en pytteliten vv tank på 10-20 liter istället och bereda mer vv vid behov? En liten tank kan de ju isolera bättre.
Nibe ligger inte i topp, utan i botten? Speaking with dataNär ni är i Spanien, vad är din tomgångsförbrukning om ingen gör åt varmvatten på en vecka?Sedan det andra med att producera efter behov som finns på de billigaste elberedarna, har din det?
Börje är rolig........hen flyger ? till sin bostad i Spanien.......och jagar varmvattenkronor/ören samtidigt....