0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är inte isen som direkt klämmer ihop slangen. När is bildas i ett igenproppat borrhål ökar vattentrycket i borrhålet och det är vattnets tryck som klämmer ihop slangarna. Isen behöver inte ta vägen någonstans. Att det brukar frysa i foderröret beror på att det går genom jord eller lera som har sämre värmeledningsförmåga än berg. Det är på den sträckan som isproppen i första hand bildas.
HejVilka bra svar. Jag är mycket tacksam. Angående borrhålets djup så ifrågasatte vi detta via mail innan borrning. Mailen är kvar och det är utan tvekan rekommenderat ett hål per pump på 113m. I samtal med den som borrade så påpekade han att detta var dåligt och vi ville inte underdimensionera så vi lade först till så det blev 150m och i sista sekunden ytterligare 20 meter.Detta är en Daikin pump som heter Altherma Geo3 10kw. De argumenterar för att dessa reglerar så att hålen aldrig fryser (pga inverterteknik). Jag kan inte förstå logiken i det. Om vi pumpar ner köldmedia som är kallare än den vi pumpar upp så borde det ju kyla ner hålet oavsett pump teknik. Det enda som skulle kunna minska uttaget av värme är att elpatron går in oftare är min slutsats. De argumenterar också för att deras pump fungerar ner till minus 10 grader ingående köldbärare men samtidigt har jag diagram som visar hur effektiviteten sänks med kall köldbärare.I dagsläget är vi mest rädda för att det kommer fungera ett antal år och sedan får vi göra om allt. För om effektiviteten på pumpen går ner till typ 65% (minus 4,5 grader köldbärare) de dagar det är kallare än -15 så går det leva med. Det kanske är 20-30 dagar dagar per år uppskattningsvis. Men om det helt plötsligt blir så att borrhålet inte levererar sämre år för år är det väldigt tråkigt. Vi har haft en ganska omfattande installation och uppskattningsvis investerat över 500000kr för att få låga driftkostnader.Ekonomibyggnaden är fullgott isolerad. Det är dock nedsänkt temperatur i nästan 2/3.
Ekonomibyggnaden är fullgott isolerad. Det är dock nedsänkt temperatur i nästan 2/3.
I dagsläget är vi mest rädda för att det kommer fungera ett antal år och sedan får vi göra om allt. För om