0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, det kanske inte framgick, men Co2-nivån är sekundär, fuktskador kommer tidigare. Edit: Förtydligande, (:Det jag menade, är att han inte behöver oroa sig för just Co2, om man inte gör en massa dumheter med den normenliga ventilationen, har ett tätt hus, och har storfest/sover logemente-styleh.
Min bästa investering, perfekt styr, tyst och internet. Drog ner förbrukningen ca 10% totalt jmft med utbyte av Fighter 310 Ps bägge VP gott intrimmade!
Luftfuktighet 33% just nu. Har gått ner avsevärt sen bytet av pump
Nej.. -15 är vad jag anser vara extremkyla här i Småland . (Har jag skrivit Bohuslän? 😱)Ska kolla med firman men deras kunskap känns tyvärr ganska begränsad. Det var därför jag vände mig hit direkt.
Oops, sorry, jag blandade ihop dig med en annan trådskapare, du skrev mycket riktigt Småland tidigare i tråden. My bad! =)Ponera att du nu har 1°C varmare inne, på grund av högre ställd värmekurva/framledning, så har du 5% ökad förbrukning1°C kallare ute än den EON-temperatur du jämför med , ytterligare 5% ökad förbrukning.1h längre avfrostningstid per dygn, då har du 5% ytterligare förbrukning.Då är det summerat +15% förbrukning, och kompressorn ger ca -18% ytterligare "besparing", då har du 3% besparing tillgodo, vilket är 3 kWh på 100 kWh över ett kalldygn. 1.5 kWh på normaldygn 50kWh.Mätosäkerheten gör att du omöjligen kan säga bu eller bä, efter så kort tid. Du behöver mer tid att utröna, så du får bättre statistiskt underlag =)Sen angående eldningen, det gör ju att energiberäkningen blir än mer komplicerad. Köra med fuktmätare och vedvåg? Körde du gamla värmepumpen på innegivare, eller utegivare?Kör du nya värmepumpen på innegivare, eller utegivare?
Tja! Fortsatt tacksam för din hjälp. Kör inte med innegivare, tycker ju kanske geniera på Nibe kunde använt temperaturen på frånluften som "innegivare" men i brist på det saknas alltså innegivare i vår konfiguration. Är nog ganska bra också eftersom jag förlitar mig mycket på eldning.Normaldygn 50 kwh Förra februari gjorde vi av med 900 kWh (snittemperatur 0°c). Nu är vi på semester och kan bara konstatera att skiten står och drar 50 kWh /dygn och det är 18 grader inne, noll ute. Det måste ju vara något fel eller? Mellanlandar någon dag hemma innan vi sticker igen. Borde jag sänka fläkten ännu mer (står på 60 nu) eller rentav höja "förskjutning värmekurva" ett hack till -1. Vågar inte blocka elpatronen när jag inte kommer vara hemma.
Nä, precis!Blocka elpatron ska man inte göra när man åker på semester Hmm, nya värmepumpenGissar 12 kWh/dygn hushållsel?0.650 kW * 24h = 15.6 kWh, om den aldrig avfrostar.Kvar blir då 933W kontinuerlig elpatron om det är 50 kWh/dygn, vid nollgradig utetemperatur.Gamla värmepumpen:900 kWh / 30 dygn = 30 kWh/dygn=> 5 kWh elpatron, eller 200W kontinuerlig effekt.Om du nu inte eldat växelvis som kaminmannen, och ibland inget alls, så att statistiken blir FUBAR, så är det nog hög tid att faktiskt utreda kylkretsen?Har du möjlighet att USB-logga anläggningen när du kommer tillbaka?