0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tror att jag med er hjälp kanske har fått ner förbrukningen lite, men är fortfarande rejält besviken. Skulle inte kastat ut min gamla fighter Jag tycker som sagt att bara det faktum att varmvattnet nu är 50-51 istället för som innan konstant pendla mellan 49 och 53 borde ju göra ett saftigt avtryck i elförbrukningen. Inatt var det svinkallt här (bor i Småland), -12 enligt Eon-appen och då drog vi "bara" 12 kwh från 00-06. Tror inte det är mycket mer än vad fightern hade dragit under jämförbara förhållanden. Nätterna innan har f370 dragit mer juice än 310p, även de nätter när det varit varmare än "jämförelsenatten" samma datum förra åretHar satt fläktens normalläge på 60% och nu ligger avluften runt 2. avfrostningen går väl inte igång varje gång kompressorn stannar? - "34" från mitt data ovan var ju kompressorstarter? Den där "gubben" i menyn har jag aldrig sett..Vore onekligen intressant om det fanns en logg där man kunde se hur ofta den avfrostar.Tack för er hjälp!
Inatt var det svinkallt här (bor i Småland), -12 enligt Eon-appen
F370 ska helst inte avfrosta alls om man inte har ett mycket litet hus så det blir nödvändigt. Den förlorar mer på att kompressorn står stilla och inte återvinner värme än vad den tjänar på att köra med avfrostningar. Det är andra modeller som är byggda för att avfrosta en kort stund varje timme.
Stämmer temperaturen i Eon-appen alltid bra för er, även historiskt? Har du historiskt kontrollerat och jämfört med egna termometrar? Om inte så skulle jag inte ta gift på att data i Eon-appen är rätt för föregående år.Hos oss i morse påstod Eon att vi hade -27, SMHI anger -20 som historiskt värde och termometrarna utanför huset och värmepumparna sade då mellan -17 och -19 grader.
Om du har anslutit pumpen till internet, kan du se alla avfrostningar, avfrostningstider m.m i appen. OBS! Som sagt har du betongplatta, och du har bara testat i en dryg vecka. Om bytet av värmepumpen och dammsugningen tog en dag, är du ca 50-100 kWh "kort". Det måste kompenseras med 75kWh/7 dagar ~ 10 kWh 7 dagar mer förbrukning i medeltal, eller 25 kWh i medel på 3 dygn...650W/550W => 18%, så det tar sin tid att komma ikapp utan en massa elpatron.5% ökad förbrukning per grad inomhustemperaturen ökar.Har du exakt lika varmt inne, som du hade med gamla värmepumpen?Eftersom det är vinter, så kan man anta att alla stopp (starträknaren) den gör, är pga avfrostningar.Du borde få samma, eller bättre förbrukning med nya värmepumpen, när den är väl är intrimmad, och plattan har stabiliserats.
Ja betongplatta måste det väl vara? Men enligt han som var här och kopplade in fanskapet ligger inte slangarna i betongen utan precis under golvet. Verkar krångligt att ansluta till internet men det känns som jag får ta tag i det. Man måste väl skjuta in någon sladd på baksidan?Fattar bara inte varför kompressorn stannade då när jag hade för hög(?) fläkthastighet och avluften var 4,5 grader. Borde ju inte behöva avfrosta alls då? Kolla även mitt andra svara till josth ovan. Sorry om det blir rörigt. Sitter med mobilen och är trött.
Vill berätta om min Bosch Compress 3800i aom har ännu mindre kompressor....Sänkte fläkten så pass mycket som det gick. Ligger pp 27%. Nu jobbar den nästan hela tiden och elförbrukningen har minskat wn del. Kör dock mycket med LLVP. Bryr mig inte om att värma betongen så mycket. Det kompressorn fixar får hålla den "frostfritt". I början varit orolig över CO2. Skaffade 2 billigare mätare. Nix. Ingen fara. Den har inte ökat. Vi är 2 vuxna i ett 156 kvm hus. Så ja. Fläkthastighen gör mycket!
Ja, nätverkskabel på baksidan. Styr du värmepumpen på inne- eller utegivaren?Kan vara så att värmebehovet var mättat, då stannar kompressorn. Du eldar mycket, och styr du på innegivare så jobbar den ikapp GM, och stannar tillslut.
Utöver att jag ser ut att ha gjort mitt livs sämsta investering... Behöver jag även oroa mig för co2 !?
Nej, den är inte såå dålig, och det är bara ett Co2-problem om du har ett nytt tätt hus (byggplastat klimatskal), sover 4 pers i samma lilla sovrum och stänger ventilationen helt. Då får ni huvudvärk, yrsel och spunk på samma gång. Been there done that, pga farsans klavertramp.Hör med firman, säg att ni är besvikna, hör om det finns någonsomhelst lösning, för en mindre peng än de 25000-30000kr en LLVP kostar... annars kör ni på en LLVP när ni har råd! -20°C har ni väl typ (nästan) aldrig i Bohuslän?
Har en kompis med helt tätt hus 2022.HAN MÅSTE HA VENTILATION PÅ HELA TIDEN...