0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Har läste en hel del på det här forumet under årens lopp och fått många bra tips. Nu blev jag (tyvärr) tvungen att skriva mitt första inlägg själv då.Bytte nyligen ut min gamla Fighter 310 P (som har fungerat felfritt sedan 2007) mot en F370. Jag var väl medveten om att det inte skulle bli någon revolutionerande skillnad av elförbrukningen, men jag hade inte förväntat mig att förbrukningen skulle öka. Vi gör inte av med särskilt mycket el, runt 8000 kw/h år, därför valde jag F370 istället för typ S750 eller vad den heter.Huset är 130 m2, byggt 2007, golvvärme. Värmekurvan jag har inställt (och hade på 310 P) är 5, och förskjutning värmekurva -4 (eldar mycket)Ekonomiskt sinnad som jag är, så var en av mina första åtgärder när jag gjorde inställningarna på nya F370 att sätta varmvattnet i "ekonomiläge". Panntemperaturen står nu på 50/51 grader. På gamla fightern pendlade temperaturen konstant mellan 53-49.I appen från elbolaget kan jag följa min förbrukning samt utomhustemperaturen timme för timme, och det råder ingen tvekan om att huset drar mer el nu, efter bytet av FLVP än innan. Utetemperaturen har legat runt nollan.Med det lilla jag kan inom det här området känns det omöjligt. Bara det faktum att panntemperaturen är 3 grader lägre (och jämnare) borde minska förbrukningen en del. Hoppas det finns någon här som kan komma med tips. Jag har inte gjort några mer inställningar utöver värmekurvan och ekonomiläget för varmvattnet.Mvh
Hej!Vad är luftflödesskillnaden före / efter ?Inställningar för elpatron?Barn som blivit äldre och börjat duscha mera?Superkall januari?Fastnat i avfrostningsloop?Posta gärna alla driftsvärden (temperaturer, och %-värden).Speciellt luftflödet och avluftstemperaturen är intressant.Not: 550W 310P vs 650W-kompressor F370
Tjena och tack för svar!Det är på nätterna jag har jämfört så dusch och liknande borde inte spela någon roll. Det ser ut som att förbrukningen är jämnare nu, jämnare men högre. Temperaturen har varit runt nollan och det var ungefär samma förra året vid den här årstiden.Det jag ser tydligt i elbolagets app är att även om det är något varmare nu än förra året så drar vi mer juice nu.Jag är är medveten om att kompressorn drar något mer på 370 men det trodde jag att man skulle få igen i form av mindre användning av elpatronen.Har inte vågat mig på att ändra inställningar för elpatronen och det hade jag inte gjort på gamla pumpen heller (blockade den på sommaren)Tyvärr har jag inga värden sparade från 310:anjust nu är det noll grader ute, frånluft=21.3, avluft = 4,7, förångare=3.2 både kompressor- och elpatrongivare är typ 50 graderfläkthastighet="normal (65%)beräknad framledning=26Hur ser man lufflödet?
Jag kan tänka mig att din ventilation har ökat. Ny fläkt, kanske fläktar bättre.Eftersom pumpens kompressor är relativt klen så kan den då inte återvinna mer än en viss mängd av energin i frånluften, resten går till kråkorna. När man byter pump till en annan typ så måste man göra ny uppmätning och injustering av ventilationen för att vara säker på att man hamnar eller har hamnat rätt. Ventileras det "för mycket", dvs utöver normen, så måste eltillskottet gå in och stötta mer och oftare
Luftflödet borde vara BS1-värdet och mäts i m³/h (frånluftsflöde).Kolla kompressor- och tillsatstidfaktorerna i infomenyerna.Dvs exempelvis:Tillsats:Tidfaktor 2738.2hKompressor:Tidfaktor 6884.3h
Hittar inte det där frånluftsflödet i menyn. Kompressor:Starter 34Drifttid 109h(Varmvatten 75h)Elpatronen:Tidfaktor 7.4Har haft det lite mer än en vecka
Finns ingen BS1 i F370.
Ja precis, finjustera lite så avluften blir lagom så borde den gå gött sen. 1%-steg.Inställningen ligger i servicemenyn, någon av de första huvudmenyerna där i. Huvudmenyn tas fram med bakåtpil 7 sekunder.
Tack! Vad är lagom på avluften? Den ligger på typ 4,5 vid "normal fläkthastighet" (65%) och när jag i panik bytte till förprogrammerade läget 2, alltså läget mellan "normal" och "0" så sjönk den till -4 . Avluften verkar ju i högsta grad även vara kopplad till temperaturen ute och inne, så det känns som det blir svårt att hitta ett bra generellt fläktläge? Hur ser jag att den avfrostar, eller hur ofta den avfrostar? på min gamla hederliga, ack så saknade, fighter var det ju en lampa som lös. Tror jag såg den lysa två gånger på 10 år