0 medlemmar och 51 gäster tittar på detta ämne.
När bilen är 3 år gammal är troligtvis inte skatten så farligt hög på en laddhybrid eller bensinare heller det är ju malus systemet som ger hög skatt.
Det vore bättre om de tog bort det lägre förmånsvärdet för förmånsbilar, vanligt folk som köper en pluginhybrid kör ju primärt på el, men de som har förmånsbil skiter nog ofta i att ladda, det spelar liten roll för dem, och kanske kan många inte ens ladda hemma, så det blir extra besvärligt.Ännu ett dåligt förslag för klimat och miljö som EU är på väg att införa.Hur korkade kan man tillåta att våra förtroendevalda i det där parlamentet får vara?
Om du är ambulerande säljare som kör 5000 mil/år så stannar du knappast och snigelladdar på vägen, för att ta dig 5 mil till på el.Laddhybrider går som regel inte snabbladda så vitt jag vet.
I så fall kan man ju fundera varför de i praktiken körs så lite på el att utsläpps-siffrorna måste tredubblas för att stämma med verkligheten?
OK, jag fattade det som om att skatten skulle vara hög hela tiden framåt, det sades inget om Malus alls i det inslag jag tittade på.Problemet är väl att de ska jacka upp utsläppen på pluginhybrider så det motsvarar i princip att man kör bara på bensin med bilarna, och då blir nog skatten hög även efter 3 år, men jag vet inte, och det verkar vara väldigt oklart vilka nya jävelskap EU försöker hitta på mot sin befolkning. Har du någon källa på att det bara skulle vara Malus som var hög?
Varför har inte du förmånsbil förresten? Som avlönad egenföretagare är det väl en no-brainer?
En förmånsbil är oftast fördelaktig om bilen används mycket i tjänsten (över 1600-2000 mil/år). Företaget tar då de höga löpande kostnaderna. Om körningen är lite privat eller mestadels i tjänsten, kan det bli dyrare på grund av förmånsbeskattningen. Då kan ett privatägt alternativ vara mer prisvärt. Viktiga punkter att tänka på:Ekonomisk fördel: Systemet med förmånsbil är utformat för att vara kostnadsneutralt. Fördelen uppstår främst när bilen används mycket i tjänsten. Det tillåter företaget att dra av stora kostnader för leasing, service och drivmedel.Förmånsskatt: När en företagsbil används privat, beskattas förmånsvärdet. Det ökar den skattepliktiga inkomsten och minskar nettolönen.Elbil/Miljöbil: Dessa har lägre förmånsvärde, vilket gör dem fördelaktiga som förmånsbilar jämfört med bensin- eller dieselbilar.Enskild firma vs AB: I en enskild firma är det ofta enklare och billigare att äga bilen privat och göra milavdrag på 25 kr/mil, särskilt om körningen är mycket privat. I aktiebolag (AB) är det lättare att motivera en förmånsbil om bilen behövs i verksamheten.Kostnad vid låg körsträcka: Om en dyr bil körs med få tjänstemil, blir förmånsskatten ofta högre än vad det är värt. Det blir dyrare än att köpa privat. Sammanfattningsvis: Används bilen mycket i tjänsten? Välj förmånsbil. Körs den mycket privat och lite i tjänsten? Köp privat.