Det här med värmepump verkar vara lite missförstått, nu vet jag ju inte hur det fungerar på andra bilar, men i min debatt med KIA support rörande tidsgränsen för förvärmning så förklarade hon det ungefär som följer.
Bilen börjar alltid värmas upp av el, värmepumpen startar i ett senare skede när kupe och vattensystem är varmt (Vet inte vad de har för gränser innan de anser det vara varmt) och först då startar värmepumpen, när den har restvärme att återvinna.
Det förklarar också varför det alls fungerar, jag har faktiskt funderat hur det kan komma sig att nästan ingen verkar klaga på dålig effekt från värmepumpen när det är riktigt kallt ute, en värmepump i en bil fungerar ju förstås på samma sätt som en vanlig luftvärmepump med allt lägre uteffekt i takt med att effektbehovet ökar, så det borde vara ett problem om kupen BARA värmdes av värmepumpen.
Värmepumpen, de få gånger jag hört den gå när vi kört, låter rätt högt, kanske skulle man sätta stålfjäderdämpare på den.

Var typ -11 grader i morse, och värmepumpen startade i alla fall inte på korta sträcka jag har till jobbet.
Än så länge är jag otroligt nöjd med bilen, det tar väl typ 150 meter innan det blåser varmt i luftutblåsen om man tar den kall.
Och med nya laddkabeln har det inte varit något strul med laddningen heller.
Och kupevärmaren gör att man kan glömma förvärmningen när man är hemma i alla fall.
I morse körde jag både ock, hinner ju inte bli varmt med bara kupevärmaren när det går under -10, och i morse var det sambon som steg upp först, hon höjde inte kupevärmaren från 800 till 1700 W, så den hade nog varit iskall om jag inte kört förvärmningen innan jag åkte.
Allt luftutblås på framrutan begränsar sig till en öppning i mitten på kanske 30 cm eller nåt sånt, är lite orolig över att den ska klara att hålla hela framrutan isfri och imfri längst ut på sidorna, det återstår att se hur det kommer fungera.